Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eline

Eline

14-02-2011 om 22:06

Vraag over auto en garage...

Auto heeft wat problemen (slaat als ik langzaam rijdt, mn in bocht) soms af. Start ik weer, gaat het goed. Stationair draait ie soms met horten en stoten.
Laatst ging het lichtje "EPC" even aan toen hij afsloeg (VW Golf, iets van 8 a 9 jr oud).
Dus vanochtend naar garage, is hij "uitgelezen". Komt een hele waslijst uit:
- einddemper en uitlaatsteun lassen (samen EUR 240) moet sowieso, zei de man! (ik denk dan: zou het daarvan komen??)
En mogelijk ligt het (ook) nog aan de koelvloeistoftemperatuur voeler/sensor, de sensor van het spruitstukdruk (luchtinlaat in motor gedeelte) en/of de labdasonde (sensor bij meten uitlaatgassen). van de laatste drie heeft hij de prijzen nog niet genoemd, willen ze nogmaals testen nadat de eerste twee dingen verholpen zijn.
Nou heb ik vaak het gevoel dat ik bij een garage (dit is een dealer) genept wordt, en ook nu vraag ik me weer af: zouden het allemaal echte (noodzakelijke) kosten zijn?
Wie is er technisch en kan hier iets mee?

Of wat doen jullie in zo'n geval: maar gewoon laten repareren wat ze zeggen dat moet, ook al kost het je kapitalen?

Ik wilde nog bij een andere garage langsgaan. Maar ja, andere dealer weet vast dat ik hier in onderhoud zit, belt wellicht even, en dan krijg ik vast hetzelfde te horen (of denk ik te slecht?)...

Nou ja, jullie mening/tips hoor ik graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

14-02-2011 om 22:50

Wij gaan nooit naar een merkgarage

maar vaak naar Profile of Kwik-fit. Andere garages in de buurt, niet gebonden aan een merk. Rondje bellen levert je vaak een paar honderd euro op (binnenkort moet de Espace voor een nieuwe distributie-riem, het verschil tussen de duurste en goedkoopste is geloof ik 200 euro)

dc

dc

15-02-2011 om 08:17

Andere garage

Ik zou even langs een andere garage gaan. Ze houden elkaar echt geen hand boven het hoofd hoor. Neem wel de uitslag mee.

Puck

Puck

15-02-2011 om 09:00

Idd andere garage

Ik zou idd bij een andere garage om een second opinion vragen en ik zou denk ik niet het uitleesrapport meenemen. Ik zou ze onbevooroordeeld naar jouw auto laten kijken.
De opties die Nasha geeft om naar de snelservices te gaan zijn maar beperkt, die hebben in het algemeen geen uitleescomputers, dus aan het computergedeelte van je auto kunnen ze niets doen. Maar voor gewoon onderhoud, nieuwe accu, uitlaat, etc. kun je vaak voordeliger bij hun terecht.

Uitleesapparatuur

Volgens mij hebben de meeste garages wel een universeel uitleesapparaat. Dat wil dus zeggen dat ze van elk merk auto de computer wel kunnen uitlezen, maar niet tot in detail.
Merkgebonden garages hebben wel apparatuur die speciaal voor dat merk is, en kunnen dus "dieper graven".
Een tijd geleden hebben wij een tweedehands auto gekocht; goed bekeken (man werkt in een garage), proefrit, grote beurt, APK. Het was een mee-neem-prijs, dus geen garantie. Na een kilometer of 50 gereden te hebben ging het motorstoringslampje branden en niet meer uit. Naar garage gegaan (een gewone, niet merkgebonden), en 'm daar laten uitlezen. Daaruit bleek dat er iets met de lambda-sonde was of iets met de brandstofpomp, en als dat het niet was dan was de boordcomputer stuk. Ze wilden dus beginnen met het vervangen van de lambda-sonde, en zo het rijtje afwerken. Dat vonden we wel erg veel gok-werk, wat ook nog een stik-duur zou worden.
We zijn toen naar een merk-garage gegaan, en die hebben 'm ook uitgelezen. Maar daar bleek dat de lambda-sonde en brandstofpomp prima waren. Ze zijn toen door gaan zoeken, en kwamen er toen achter dat de bezine-injectoren verstopt zaten. Eerst hebben ze die met speciaal spul proberen te reinigen, maar dat gaf geen blijvend resultaat. Dus toen vervangen. Evengoed een smak geld, maar we waren wel blij dat we niet eerst de oplossingen van die andere garage hadden geprobeert!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.