Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

17-08-2010 om 13:34

Vraag aan stadsouders

Tot welke leeftijd vervoeren jullie je kinderen nog achterop de fiets? Dus ook als een kind vaak Elf meefietst, likt het mij in veel situaties toch handig als hij ook nog achterop kan. Ben benieuwd naar ervaringen!

Mijn oudste is nu zeven.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

17-08-2010 om 13:51

Mijn oudste

Mijn oudste wordt binnenkort 11 en zit nog wel eens achterop, de jongste is 9 en zit vaker achterop dan dat hij zelf fietst.

Bij ons

Volgens mij zat oudste met 6 al niet meer achterop. Scheelt dat die plek toen voor d'r zus bedoeld was

Met 7 kan zelf fietsen toch prima? Zo lang je maar duidelijke instructies geeft. Wij hadden een 1-2-3 routine:
1: netjes rechts fietsen (in het begin zwalken ze nogal naar links)
2: voor je kijken (naar mama kijken is leuk maar niet echt handig)
3: doorfietsen (mijn oudste fietst meestal voor me en erg irritant als ze niet doorfietst)

Alsmaar dit 1-2-3'tje herhaald en zo ging het steeds beter. Maar de beste oefening is: vaak fietsen

Gewicht gaf de doorslag

..toen ik op een klein taludje niet meer voor- of achteruit kon met een fiets met in totaal een kilotje of 30-35 aan zonen erop wist ik dat het uur geslagen had. Hij was toen zes denk ik. Het ijzelde wat en ik stond naast die fiets, het was te glad om mijn zoon eraf te kunnen laten klimmen of tillen. Uiteindelijk ben ik met heel kleine stapjes naar boven gelopen.

Het ijzelt natuurlijk niet het hele jaar door maar ik vind een jongen van 30 kilo achterop vervelend fietsen, zeker als er ook nog een junior voorop zit en wat boodschappen en schooltassen aan de fiets hangen.

Verder had oudste een voorzichtige houding. Net deze vakantie nog zijn we de Prins Hendrikkade af gefietst, voor CS langs met toeristen, auto's door rood, bouwputten... ging prima. Ik keek voor hem maar ik merkte dat hij ook echt zelf keek. Hij is nu acht (en had een zware fiets met vakantiebepakking).

Dus ze kunnen het gewoon leren maar ik kan je schroom goed begrijpen. Het is toch een overgang. Ze moeten ook blijven kijken als ze moe zijn, hongerig, bij regen...

Nog steeds

Oudste is 11 maar gaat nog wel eens achterop.

Zus

Zus

17-08-2010 om 17:12

Nooit meer

Mijn kinderen zijn 7 en 9 en fietsen altijd zelf. De jongste is iets langer dan de oudste nog achterop gegaan, omdat ik 1 fietsend kind al moeilijk genoeg vond om in de gaten te houden. Maar nu sinds een jaar fietsen ze allebei altijd. Vanaf hun vierde jaar (eigenlijk zodra ze geen zijwieltjes meer hoefden) zijn ze mee gaan fietsen, eerst alleen fietspaden, langzamerhand ook steeds drukkere gebieden. Inderdaad duidelijke afspraken en aanwijzingen. Oja, ik woon in Amsterdam.

liora

liora

17-08-2010 om 19:44

Reden

Hoi,

Dank voor de goede tips Pelle!

Achtergrond van mijn vraag is dat het niet handig is als oudste op eigen fiets naar school gaat. Hij gaat namelijk drie keer naar de nso en zou dan fiets aan de hand mee moeten nemen best een stuk lopen.

Ook kan hij na school opgehaald moeten worden bij een vriendje, dan is hij dus ook zonder fiets. En er zijn wel meer scenario's waarbij ik hem nog achterop wil kunnen nemen.

Vandaar mijn vraag dus.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zus

Zus

17-08-2010 om 20:05

Sorry,mijn reactie eerder sloeg dus nergens op,want ik las niet goed. Ik dacht dat je alleen wilde weten vanaf welke leeftijd kinderen betrouwbaar mee kunnen fietsen. Maar achterop kan toch nog heel lang, op de bagagedrager met benen in de fietstas Eventueel. Maar natuurlijk wel alleen als je een stevige bagagedrager hebt. Weet je toevallig hoeveel kilo je fiets aankan?

Carmen

Carmen

17-08-2010 om 20:48

Tien

Nog heeeeel af en toe zit mevrouw van tien achterop. Eigenlijk red ik het niet meer. Het is te zwaar en daardoor niet comfortabel en soms zelfs gevaarlijk. Maar een enkele keer, als we bijna te laat zijn voor school of voor de trein. Dan is één fiets pakken sneller dan twee fietsen. Alleen voor heel kleine stukjes dus. Ik vind het wel heel jammer, het heeft toch iets vertrouwds en gezelligs. Weer een fase voorbij.

Carmen.

Vic

Vic

17-08-2010 om 21:04

Wat doe ik verkeerd?

Ik ben geen fietser en voel me ook in mijn eentje op de fiets niet 100% op mijn gemak. Met oudste (38 kg) achterop kan ik ook echt allang niet meer fietsen. Gelukkig kan ze dat heel goed zelf. Jongste (20 kg) durf ik nog niet alleen in het verkeer te laten fietsen. Ik vind het alleen steeds zwaarder worden met haar achterop. Ze kijkt nogal graag rond of zwaait met haar armen, en iedere beweging die ze maakt voel ik. Is dat normaal, of is mijn fiets niet goed genoeg? Of ben ik gewoon een tutje?

Carmen

Carmen

17-08-2010 om 22:36

Hahaha vic

Je wil niet weten hoe vaak ik "zit stil!" roep

Carmen.

Vic

Vic

17-08-2010 om 22:46

Dapper hoor

Ik ben blij dat ik niet 'afhankelijk' ben van de fiets, want ik durf het alleen aan op korte afstanden en als ik denk dat het niet druk is. Misschien komt het ook wel doordat ik niet met mijn voeten bij de grond kan op mijn fiets. Bij ieder stoplicht moet ik helemaal afstappen en kom dan ook alleen 'steppend' weer op gang. Het ziet er dus ook nog eens niet uit

Fiet S.

Fiet S.

18-08-2010 om 00:10

Kindertandem?

Mijn zoontje is nu bijna 3 en Wij vervoeren hem met een tweewielbakfiets. Als hij wat ouder is lijkt mij een kindertandem ideaal. Het kind zit voor, de ouder zit achter en stuurt de fiets. Eigenlijk een soort bakfiets, maar met een actieve rol voor het kind, terwijl de ouder de fiets volledig beheerst. Het is de zgn. "Onderwaterfiets", deze is ook te huur, misschien een dagje uitproberen? Je kunt daarop ook een zitje achterop doen voor de jongste, of een extra zadeltje in het midden. Er is ook een model met elektrische traphulp. De fabrikant geeft aan dat het geschikt is voor kinderen van 4 to 8 jaar.
http://www.onderwaterfiets.nl/
Onderwater is de achternaam van de ontwerper.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2010 om 00:43

Vic

Waarom zet je je zadel niet lager dan? Je moet, nou ja móet, je zadel zo laag zetten dat je minstens met je tenen plat op de grond kunt zetten. Ik vind het levensgevaarlijk als je een kind voor- en/of achterop de fiets hebt en zo hoog zit dat je niet bij de vloer kunt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2010 om 00:50

Liora

Mijn geheugen laat me in de steek, ik zal man eens vragen of hij nog weet hoe oud de kinderen waren. Zodra de jongste naar het achterstoeltje verhuisde moest de oudste op eigen fiets mee. Eerst heb ik het nog even geprobeerd met zo'n zadeltje die je op het frame zet, tussen je benen zeg maar. Maar dat heeft niet lang geduurd.

liora

liora

18-08-2010 om 09:41

Fiet s

Ja leuk de kindertandem, ik haf er eentje gehuurd op Texel en dat was dikke pret voor ons alledrie!

Maar hij is ontzettend duur! En ook lang en daardoor wat minder ransig in de stad. Denk nu over een Batavus Delivery met twee achterzitjes.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

4, en lidwientje

Met 4 jaar fietsten ze hier zelf. Ik weet niet hoeveel verschil het maakt daarmee of je in a-dam woont of in een middelgrote provinciestad.
En Lidwientje, is een driewielfiets een optie voor je zoon? Vriendje van oudste heeft hier (met zijn beperkingen o.a. ernstig dyspraxie) jaren op gefietst en inmiddels overgestapt op een gewone fiets (maar wel altijd broer of zus of ouders ernaast fietsend).

Fiet S.

Fiet S.

18-08-2010 om 12:25

Lange fiets niet onhandig in stad

"Maar hij is ontzettend duur! En ook lang en daardoor wat minder ransig in de stad. Denk nu over een Batavus Delivery met twee achterzitjes."

Ik fiets heel erg veel in Amsterdam Centrum, Oost, Watergraafsmeer en Zuid met een tweewielbakfiets, veel lange stukken, korte boodschappen, etc. Ik denk dat je de lengte en het fietsgevoel wel met een kindertandem kunt vergelijken. En ik vind de lengte helemaal geen probleem, ik ben er erg handig mee geworden. Enkele ingangen van het park gaan wat moeilijk maar daar wordt je dus handig in. Ik zou zo' n zwabberende fiets met allerlei zitjes weer heel eng vinden...

Als je dan toch meer zitjes op een fiets wilt, koop dan een Azor, die zijn lekker stevig. Het bezwaar van de "moederfietsen" is dat ze zo zwabberen en heel zwaar fietsen.
Ik heb een mannelijke collega die een keer is gevallen met een fiets met twee kinderen in zitjes, dat was heftig, dat is "nooit weer" voor hem en hij zweert nu bij een bakfiets. Is veiliger, stabieler (valt nauwelijks om), en als je valt kletteren de kinderen niet zo hard met hun hoofd op het asfalt. En ik vind het een groot voordeel dat in een bakfiets ook nog heel veel andere spullen kunnen (zware laptoptas, veel boodschappen, speelgoed, loopfiets). Een vriendin raadde aan om een bakfiets te kopen ook voor de vriendjes die dan later makkelijk mee kunnen.

Ja een goede bakfiets en kindertandem zijn duur, maar je schijnt ze voor veel geld goed tweedehands te kunnen verkopen.

Maxime.M

Maxime.M

18-08-2010 om 12:39

Ransig (ot)

"Maar hij is ontzettend duur! En ook lang en daardoor wat minder ransig in de stad. Denk nu over een Batavus Delivery met twee achterzitjes."

Ransig betekent toch 'vies/goor'? of is er ook een andere betekenis, dan heb ik weer wat geleerd.

Maxime

liora

liora

18-08-2010 om 13:18

Handig

Typefout: moest handig zijn

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

18-08-2010 om 18:41

Kaaskopje

Denk je nu werkelijk dat ik zou durven te 'klagen' als mijn zadel niet al op de laagste stand stond?

Silone

"Met 4 jaar fietsten ze hier zelf. Ik weet niet hoeveel verschil het maakt daarmee of je in a-dam woont of in een middelgrote provinciestad. "

Dat maakt een groot verschil. Amsterdamse kinderen gaan veel later zelfstandig door het verkeer dan kinderen in kleinere steden. Het verkeer is hier ook daadwerkelijk drukker en de verkeersdeelnemers houden hier, vind ik, ook minder rekening met elkaar dan in kleinere steden. Ik heb een tijdje in Alkmaar gewerkt (waar ik ook fietste, en waar ik ben opgegroeid) toen ik in Amsterdam woonde, dus ik kon de situatie mooi vergelijken.

Het is niet voor niets dat je in Amsterdam zoveel bakfietsen ziet. Daar kan je ook zwaardere kinderen vrij probleemloos in vervoeren. Het is niet alleen vanwege de hippigheid

Groeten,

Temet

Blij

Ik kan me levendig voorstellen dat het wel even duurt voordat je je kinderen in een drukke stad zelf laat fietsen. Maar wat ben ik blij dat ik in een dorp woon. Mijn jongste van 3 gaat gewoon zelf op de (loop)fiets mee naar crèche, school en supermarkt.

Fiet S.

Fiet S.

18-08-2010 om 22:05

Alleen fietsen

"Bovendien kan ik me met zo\'n fiets niet gewoon zelf door de stad bewegen, als ik mijn zoon eens niet bij me heb."
Op een Onderwaterfiets of bakfiets kun je je wel degelijk ook zelf in je eentje goed door de stad bewegen. Omdat ik op het moment geen goede gewone fiets heb, gebruik ik de bakfiets ook vaak als ik alleen ergens naar toe moet. Het is nl. kwalitatief gewoon een erg goede fiets, en dat prefereer ik dan boven mijn "barrel". En als je een bakfiets koopt, dan gooi je je oude fiets toch niet weg? Je oude fiets kun je toch altijd nog blijven gebruiken als je allleen fietst en dat prettiger vindt?
Een Onderwaterfiets is een dubbel model, het is een kindertandem maar kan ook makkelijk omgebouwd worden tot bakfiets (of vice versa). In beide hoedanigheden kun je er dus ook goed alleen op fietsen. http://www.onderwaterfiets.nl/ en klik op "modellen" "tandemtransporter".

Een bakfiets is natuurlijk wel wat zwaarder dan een gewone fiets, maar het is kwalitatief een erg goede fiets en hij fietst erg goed. In mijn eentje heb ik vaak haast en haal ik veel gewone fietsers in. Dat doe je natuurlijk niet de eerste dag, maar wel na een tijdje als je er aan gewend bent.

Fiet S.

Fiet S.

18-08-2010 om 22:35

Lidwientje

"Je hoeft mij niet te overtuigen van het nut en het gemak van een bakfiets, zoals ik al zei heb ik 6 jaar verscheidene uren per dag op de bakfiets doorgebracht. Maar nu ben ik er klaar mee en zijn mijn kinderen te groot. En zoals ik ook al zei voldoet mijn huidige fiets prima en is er voor mij geen reden meer om nog een bakfiets aan te schaffen."

"Ik heb de vier kinderen 5 jaar lang met de bakfiets vervoerd. Ik vond het ideaal. Ik had een Christiania, die echt elke dag 15km afgelegd heeft,"
Lidwientje, petje af dat je 5 jaar lang 15 km per dag met een bakfiets vol met kinderen hebt afgelegd! Zelfs alleen met een gewone fiets zijn er maar weinig mensen die dit doen...

Zo'n Christiania, dat is toch zo'n grote driewielbakfiets? Daar passen wel veel kinderen in, maar het fietst wel een stuk zwaarder en logger dan een tweewielbakfiets.
Sorry, in mijn vorige bericht reageerde ik alleen op de opmerkingen die je later maakte, niet om jou te overtuigen van het nut van een bakfiets of iets anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2010 om 01:28

Vic

Ik weet duidelijk niet hoe groot jij bent. Niet groot dus? Maar je koopt je fiets dus naar je lengte? Er zijn toch ook kleinere frames?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2010 om 12:38

Vraag staat er vreemd

Ik zie dat ik de vraag niet lekker neergezet heb. Het moet zijn: je koopt je fiets toch naar je lengte? Ik ben groot, mijn fiets moet dus ook hoog kunnen.

Vic

Vic

20-08-2010 om 10:10

Kaaskopje

Tja, ik heb een goede fiets (Gazelle) die ik voor 250 euro tweedehands heb gekocht. Het is de meest gangbare maat damesfiets, en als je een kleiner frame wilt is het aanbod veel minder. Toen ik een fiets nodig had, is het dus niet gelukt om een kleinere te vinden. Overigens heeft mijn zusje (lengte 1.48 m) wel een kleiner frame, maar ik vind haar fiets toch wel wat op een kinderfiets lijken. Mijn partner is 1,90 m en heeft een 'grote' fiets. Daar wil ik dus niet op een 'kleuter'fiets naast rijden (suf he?).

Vic

Vic

20-08-2010 om 12:19

Pelle

Het is niet de hoofdreden. Ik maak per jaar zo'n 20 fietskilometers. En ik heb dus een 'goede' fiets waar ik niet teveel voor uit heb willen geven. Ervaring leert dat ik ongeveer 20 jaar doe met een fiets, dus ik vind het een beetje zonde om nu (veel) geld uit te geven voor een andere terwijl de oude nog goed is en ik toch amper fiets.

Vic

Vic

20-08-2010 om 15:45

Ach ja

Mijn opa is bijna 90 geworden en hij rookte 3 pakjes per dag. (Oftewel, je hebt wel een punt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.