Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraag aan breisters: grolse wanten

Nou, kleine kans waarschijnlijk, maar is er hier een breister die mij kan helpen aan het patroon van Grolse wanten?

Ik weet hoe ik wanten moet breien, alleen heb ik nog niet eerder wanten met twee kleuren wol gebreid en om het enkel van een plaatje te proberen, lijkt me lastig. Een telpatroon en een beschrijving heb ik volgens mij wel nodig.

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-01-2010 om 21:55

Google is je vriend

Chris, ik had geen iee wat grolse wanten zijn dus heb ik even gegoogeld en bij de zoekterm "telpatroon grolse wanten" was dit de eerste hit :

http://www.wollenmutsen.nl/Breipatroon_Grolse_wanten.pdf

Was het leven altijd maar zo simpel Veel plezier met breien

ChrisH

ChrisH

28-01-2010 om 09:14 Topicstarter

Simpel

Bedankt Puck, ik wed dat je nu nooit meer vergeet wat Grolse wanten zijn . Ik verwacht overigens dat het breien ervan niet zo simpel is als het vinden van het patroon ;-(

Chris

Puck

Puck

28-01-2010 om 09:34

Chris

Nee, en ik vind ze ook erg leuk. Puckman wilde gelijk een paar hebben, maar ik heb zo'n hekel aan rondbreien. Ben altijd in gevecht met die pennen, ze zitten altijd inde weg. Die patroontjes vind ik wel leuk om te breien (net als kabels), maar moet je alleen niet doen met een horde spelende kinderen in je buurt. Maar veel succes met breien.

Grolsche

Grolsche

28-01-2010 om 13:35

Ha!

Chris,
Gá ervoor! Leer het patroon! Ze raken haast uitgestorven namelijk. Kijk eens op deze site http://www.grolsewanten.nl/ voor inspiratie.
Groetjes, een Grolsche

oud-bijna-Grolsche

oud-bijna-Grolsche

28-01-2010 om 20:33

Leuk chris!

Haha, hier ook iemand die nog weet wat Grolsche wanten zijn. Leuk Chris!, maar wel moeilijk om te maken lijkt mij. Mijn oma, die vlak bij 'Grolle' woonde breide ze vroeger, jammer dat ze er niet meer is. Wij hebben in de familie nog wel babysokjes in hetzelfde Grolsche patroon.

Ha-ha

Dacht ik toch dat dit een wantvariant zou zijn op de unoxmuts maar dan van grolsch....... Stond even op een heel verkeerd been.

Maar ze zijn erg leuk en waarschijnlijk lekker warm. Het is alleen zo jammer dat je er twee moet breien. Als ik één af heb, heb ik meestal geen zin meer. Ik ben nu sokjes aan het breien voor m'n zoon van twee. En weet nu al dat het een probleem gaat worden om ze af te krijgen. Gelukkig zijn ze niet zo groot dus ik acht mijn kansen nu wat hoger in.

ChrisH

ChrisH

29-01-2010 om 09:49 Topicstarter

Second sock syndrom

Dere, ik ken het verschijnsel van die tweede sok. Maar mijn oplossing is altijd gewoon beginnen met opzetten ook al heb je geen zin. Voor je het weet heb je de boord al weer gebreid en dan een hele sok.

Oud-Grolsche, ik ben benieuwd of het gaat lukken. Ik ben weliswaar een ervaren sokkenbreister en heb best wat moeilijke patronen gebreid, maar tweekleurig breien is nieuw voor mij. Maar wel een leuke uitdaging. Eerst nog even ergens wol scoren.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

29-01-2010 om 10:08

Wat leuk

die wanten. Nooit geweten dat dat een Grolsch patroon is.

Goh, ik heb denk ik wel 20 jaar niet gebreid, maar je zou er haast van beginnen....

Óf ik print het patroon uit en geef het aan mijn moeder. Dat kan natuurlijk ook

Margje

69er

69er

29-01-2010 om 13:02

Glad ijs

Wat een leuke vraag, om mijn omgeving zie je dit patroon nog veel op straat........De eerste link die gegeven werd komt volgens mij uit een libelle of margriet of zo iets. Er zijn verschillende die beweren het originele patroon te gebruiken, en moet het dan wel of zonder de rode stip. Haha en het heeft niets met grolsch te maken, komt ook niet meer uit groenlo.
69er

Grolsche

Grolsche

29-01-2010 om 13:12

Leuk hè?

Hoi,
Ik zie ze nog reelmatig maar dat is niet zo raar als je in Groenlo woont natuurlijk! Hier is nog iets over de geschiedenis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grolse_Want
En 69er, natuurlijk heeft het niets met Grolsch bier te maken, dat bedoelde je toch? Maar wel alles met Grolle natuurlijk, en alles wat uit Grolle komt is Grols(ch)
Grolsche

ChrisH

ChrisH

29-01-2010 om 13:15 Topicstarter

Het patroon

Het patroon uit de link van Puck is van breister Saartje de Bruin, die ik nota bene al wel kende van haar blog saartjeknits.nl, en is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van het tijdschrift Landleven (ja, ik heb even doorgegooglet).

Op de site van de grolsewanten.nl heb ik gelezen dat het tweekleurig breiwerk niet machinaal kan worden vervaardigd en dat Grolse wanten dus echt handwerk blijven. Anders was er vast allang een Grolse want/muts/sjaal-set à la de Unox-muts geweest vermoed ik.

Chris

Puck

Puck

29-01-2010 om 13:47

Chris, 2 kleuren breien

Chris, het breien van 2 kleuren is niet moeilijk. Het mooiste resultaat zonder gaten krijg je als je de draden een keer "om elkaar" heen slaat. Weet niet hoe goed ik het uit moet leggen en is ook niet zo van toepassing bij verspringende kleuren, maar 2 toeren recht boven elkaar krijg je anders een soort gaatje in de overgang naar de andere kleur. Wijst de weg vanzelf als je aan het breien slaat.

69er

69er

29-01-2010 om 15:19

Grolse,

Het was een reactie op dere, die dacht dat het een reclamemuts van de grolsch zou zijn, het heeft inderdaad alles met grolle te maken, maar grolsch dus eigenlijk weer niet, want tja dat komt niet meer uit grolle. Tenzij op brouwhuizen een nieuwe bewoner weer gaat brouwen.....
Was misschien wel een idee voor de grolsch, maar ik lees net dat het niet machinaal te breien is.
Het was inderdaad niet de margriet of libelle, maar landleven.
Ik heb ze zelf wel eens gebreid, een beetje naar het landleven patroon en een patroon van iemand uit z....t bij de carnavalsrivaal van groenlo. (niet z. bi'j Grolle, sorry, begin er nu lol in te krijgen)
69er

69er

69er

29-01-2010 om 15:24

Grolse

Volgens mij wordt het gebreid volgens de volgende techniek


http://www.youtube.com/watch?v=nmiwk-qL3Ro
69er

margje van dijk

margje van dijk

29-01-2010 om 19:47

Hoezo niet machinaal?

Mijn moeder heeft een breimachine (ik denk al een jaar of 30) en die kan de mooiste patronen breien met twee kleuren. Waarom zou dat niet lukken....?

Ik denk dat het meer uit nostalgie is dat ze met de hand gebreid worden, een soort cultureel verspreid misverstand wat blijmoedig in stand wordt gehouden

Ik brei ook altijd zoals op het youtube-filmpje. Mijn piece de resistance op dit gebied is een Noorse trui met 26 kleuren. Hij heeft alleen een ongelofelijk sukkelig model intussen, na al die jaren. Maar ik las laatst dat IngridT daar een hele goede oplossing voor had: gewoon laten innemen en in model naaien. Dat kan ik zelf misschien ook wel.

Mijn andere hoogtepunt is een kabeltrui die ik gebreid heb van wol die ik zelf gesponnen heb van schapen die van mijn opa waren (maar ik heb ze niet zelf geschoren). Ook die is maat XXXXXL, zoals je dat droeg in de jaren 80. En ook die kan ik niet wegdoen, maar lijkt me moeilijker in te nemen.

Anyway, die Grolsche wanten vind ik erg leuk om ooit eens aan te beginnen. Als mijn fotoboeken gemaakt zijn en mijn moestuin op orde is. Of zo.

En natuurlijk is er een link met Grolsch. Het bier is alleen zijn eigen weg gegaan, maar Grolsch is Grolsch, of het nou bier is of een paar wanten. Vind ik, hoor!

Margje

Puck

Puck

29-01-2010 om 20:35

Margje, rondbreien

Grolsch-wanten worden rondgebreid, volgens mij kan dat niet op een machine????

margje van dijk

margje van dijk

29-01-2010 om 21:36

Ja, daar heb je een punt. Ik ben niet zo goed thuis in wat de machine allemaal kan (mijn moeder heeft 'm volgens mij de laatste 20 jaar ook al niet meer gebruikt), maar ik herinner me in elk geval dat ik als brugklasser zo'n knickerbocker broek had waar mijn moeder op de breimachine hele mooie ingebreide lange kniekousen onder had gemaakt en een bijpassende trui. Maar nu je het zegt: het kan best zijn dat die kousen een naad hadden ergens.

Zelf had ik mijn Noorse 26-kleurentrui wel rondgebreid trouwens. Dat maakt de inneemkansen weer wat kleiner vermoed ik.

Margje

Fair isle, noors...

Leuk dat ze in Groenlo zulke wanten maken.

Maar zo heel speciaal is de techniek toch niet? Lijkt me gewoon hetzelfde of Noors of Fair Isle (en ok die Noorse vrouwen hebben het eeuwen geleden in Nederland geleerd). Ik brei altijd met de draad of draden over mijn linkerwijsvinger.

oud-bijna-Grolsche

oud-bijna-Grolsche

30-01-2010 om 22:42

69er

z..uw..t is inderdaad ook niet zo ver van Grolle en ze kunnen er denk ik goed katholiek carnaval vieren

Ik snap niks van die linkerwijsvinger

Ik ben toch een redelijk ervaren breister en heb gisteren naar die link van youtube zitten kijken. Als ik die draad over mijn linkerwijsvinger hou dan wordt de steek gedraaid en moet ik hem bij de volgende naald eerst weer goed doen om die te kunnen breien. Klopt dat nou dat die steek gedraaid wordt of doe ik het toch fout?

ChrisH

ChrisH

01-02-2010 om 13:30 Topicstarter

Savon, mijn geestesoog denkt mee

Als ik in gedachten die fair isle-techniek nadoe, snap ik het ook niet. Ik heb het dus nog niet geprobeerd, dat breien met twee kleuren, maar ik heb wel eens getracht te breien met de draad over mijn linkerwijsvinger. Het klopt dat de steek dan precies omgekeerd op de naald komt, maar dat maakt voor het hele breiwerk verder niks uit. Maar bij afwisselend links en rechts breien wel. Of maak ik nou een denkfout?

Wie heeft ervaring?

Chris

Chris

Het maakt dan misschien niet uit bij een rondbreinaald, maar ik ben een sjaal in 6 kleuren aan het breien gewoon op 2 naalden. Ik kan niet omgaan met een rondbreinaald en breien op 5 pennen daar heb ik me nog nooit aan gewaagd. Als ik dus op mijn 2 naalden brei dan hangen er meerdere kleuren draadjes die ik gewoon om de beurt oppak, het zou dus best handig zijn als ik er eentje alvast om mijn linkervinger kan doen, maar ja als ik dan in de volgende naald alsmaar steken moet "rechtzetten" is dat niet echt handig.

Maar Chris, breien met meer kleuren is echt heel leuk hoor, ik heb hele leuke patronen. Mijn sjaal was zo leuk dat mijn moeder gelijk in de rij stond voor ook zo'n ding.

ChrisH

ChrisH

01-02-2010 om 15:20 Topicstarter

Ok, even onderzoek gedaan op internet

Handig toch die instructiefilmpjes op internet. savon, kijk eens op deze link:


http://www.youtube.com/watch?v=XuRLFl36tDY.

Hier zie je 'continental knitting' ofwel breien met de draad op je linkervinger. Waarom dat 'continental' heet weet ik niet, want in Nederland leer je volgens mij breien met de draad over de rechtervinger, maar misschien doen ze het zo in Duitsland ofzo.

Volgens dit filmpje zou je toch echt geen verdraaide steek op de naald moeten krijgen als je het garen op de linker wijsvinger houdt. Het lijkt me zeker een handige techniek als je met meerdere kleuren breit, trouwens. En Savon, rondbreien met vier (of vijf) pennen is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Succes met je sjaal!

Chris

Puck

Puck

01-02-2010 om 16:41

Chris, rondbreien

Chris, waarom vind jij rondbreien niet moeilijk? Wat doe ik fout? Rondbreien lijkt bij mij nog het meeste op mikado. Ik ben altijd aan het worstelen met naalden die in de weg zitten, of naalden die spontaan uit mijn breisel wegfloepen? Ik vind het een ramp. Ik heb eigenlijk nog nooit met een rondbreinaald gewerkt. Zouden die grolse wanten daar ook mee kunnen?

ChrisH

ChrisH

01-02-2010 om 21:06 Topicstarter

Puck: rondbreien

Puck, ik gebruik voor het breien van sokken en wanten altijd korte sokkennaalden van ca. 15 tot 20 cm lang. Dus niet van die lange gevallen, want hoewel ik het daarmee wel kan, vind ik dat een stuk lastiger en begrijp ik jouw vergelijking met mikado heel goed De eerste paar toeren op drie of vier naalden zijn altijd een beetje gepruts, daarna gaat het vanzelf en is het immens bevredigend om met elke toer die koker van breiwerk te zien groeien.

Zelf vind ik rondbreinaalden een stuk minder prettig werken, maar zolang je een rondbreinaald hebt die kort genoeg is (de steken moeten er op passen) kun je volgens mij wanten prima breien op een rondbreinaald. Alleen de duim lijkt me lastig, maar misschien kun je daar dan toch even knoploze naalden voor gebruiken?

Chris

Links

Ik brei alles met de draden over de linkervinger, met rechte lappen draai ik het werk ook niet, ik brei gewoon heen en weer, dan raken de losse draden ook minder in de war.
Maar bij mij komen de steken nooit verdraaid er op, gewoon een kwestie van de draad aan de goede kant oppikken.

Sokken brei ik sinds kort op lekker korte naaldjes van Regia, met hele leuke stekenstoppertjes in de vorm van sokjes.

Dirksmama

Dus als jij een rechte lap breit dan staan de steken eerst op je linkernaald en steek je met rechts in en de volgende naald staan ze op je rechternaald en steek je met links in? Moet ik het zo zien? Ik dacht dus dat ik een ervaren breister was, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Ik kan niet breien met de draad om mijn linkerwijsvinger (en dat kan ik al niet uitstaan), maar van links naar rechts en van rechts naar links breien lijkt me helemaal zo ingewikkeld. Ik ga eens even een voorbeeldfilmpje zoeken.

ChrisH

ChrisH

02-02-2010 om 14:38 Topicstarter

Knittinghelp.com

Savon, een goeie website met veel informatiefilmpjes is knittinghelp.com. Hier worden veel breitechnieken uitgelegd, waarschijnlijk staat tweekleurig breien er ook wel bij.

Heb net even gekeken, en dat is ook zo (onder advanced techniques, how to knit with 2 colors at a time). Wat Dirksmama beschrijft ken ik trouwens ook niet.

Chris

Als ik tijd heb

zal ik het eens voor eenwbcam gaan don voor youtube.

En de sjaal is af

Ik heb het nog een paar keer geprobeerd en ik bleek de draad aan de verkeerde kant op te pakken. Ik moest er wel erg bij nadenken hoor, het ging nog niet automatisch. Inmiddels is de sjaal af.

Nu ben ik begonnen met een lang vest (zonder mouwen) te haken op haaknaald 1,5. Ik heb geen patroon voor naald 1,5 kunnen vinden, dus ik doe maar wat, een beetje op gevoel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.