Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

04-07-2011 om 20:04

Vogelnesten in de dakgoot

Vanmiddag had ik een mannetje aan de deur dat morgen mijn dakgoten gaat schoonmaken. Nu vermoed ik dat ik een of twee vogelnesten in de dakgoot heb, omdat ik regelmatig luid gepiep hoor en er nogal wat rotzooi (takjes, mos) uit de dakgoot gekiept wordt. Aangezien ik afgelopen winter ook al lekkage heb gehad door een verstopte dakgoot (en sneeuw) heb ik ze liever schoon. Toen ik met die man stond te praten over de vogelnesten deed hij daar nogal laconiek over en zei dat ze alles zouden schoonvegen. Oudste dochter stond mee te luisteren en maakte later een enorm drama over dat ik geen vogels mag laten vermoorden.
Wat zouden jullie doen? En hoe waarschijnlijk is het dat die nesten echt in de goot zitten? Dat is natuurlijk van die beesten ook niet handig i.v.m. regen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zielig

ik zou wachten totdat ze uitgevlogen zijn (zijn ze dat niet al trouwens)

ishtar

ishtar

04-07-2011 om 20:31

Zitten waarschijnlijk

onder de dakpannen. Tenminste, als ik een vogel was zou ik daar eerder zitten dan open en bloot in de dakgoot. Ook met het oog op roofvogels enzo.

Puck

Puck

04-07-2011 om 21:39

Mag niet verwijderen

Volgens mij mag je een nest waar jonkies in zitten of waar een vogel zit te broeden niet eens verwijderen. Ik kan me namelijk nog herinneren dat vorig jaar bij een renovatieproject de pannen van een heel blok huizen pas veel later konden worden vervangen omdat er zegge en schrijve 1 merel of spreeuw zat te broeden.

Puck

Puck

04-07-2011 om 22:14

2e nesten pelle?

Misschien een tweede legsel? Ik zag vanmiddag onder een boom op mijn werk ook verse blauwe eierschalen liggen die er vanmorgen toch echt nog niet lagen.

Vic

Vic

04-07-2011 om 22:14

Klinkt logisch

Het is natuurlijk allang zomer dus je zou verwachten dat alle jonge vogels wel zijn uitgevlogen. Waarom is het dan nog zo'n herrie op het dak? Ik heb dit jaar ook helemaal geen dode kuikens in de tuin gevonden, vreemd. Nou ja, ik zal morgen maar zeggen dat als er eventueel nog een nest is met inhoud, ze dat moeten laten zitten.

Vic

Vic

04-07-2011 om 22:46

Het zijn geen turkse tortels

Ik heb hier alleen maar hele kolonies van die zwarte schreeuwvogels (kauwen?) en heel veel mussen. Die zijn toch wel uitgebroed?

Henriette123

Henriette123

05-07-2011 om 10:54

Nee vic

Nee;ook kauwen hebben soms een tweede legsel. Bij een vriendin zijn ze ook weer opnieuw, in de goot of onder de dakpannen met een nest begonnen.

Vic

Vic

05-07-2011 om 20:22

Pffff

Lekker betrouwbare lui ;-( Ik had afgesproken dat ze tussen 07.30 en 8.00 uur zouden komen, omdat ik anders niet thuis zou zijn. Dus ik vanmorgen flink opgeschoten om om 07.30 aangekleed te zijn, komen ze niet opdagen. Ik heb tot 08.25 uur gewacht en ben toen weg gegaan. Word ik vervolgens om 09.15 uur gebeld omdat ik niet thuis ben. Jammer dan. Als binnenkort de buitenschilder komt, vraag ik hem wel even of hij even een borstel door de goten wil halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.