Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

29-03-2009 om 11:12

Voeding reactie tandvlees?

Heeft iemand ervaring dat bepaald eten/drinken een reactie van gevoeligheid van tandvlees kan veroorzaken?

Heb eigenlijk (bijna) nooit last van tandvlees, gisteren én ijs én priklimonade op én verse ananas (zuur?)en nu dus geirriteerd tandvlees- normaal eet/drink ik genoemde dingen bijna nooit. Zou er een verband tussen zitten of zou het ook te maken kunnen hebben dat ik pas grieperig ben geweest dus minder weerstand?

(PS heb hier gepost, lijkt me vooral een voeding/reactievraag en niet zozeer een gezondheidvraag?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjocola

Sjocola

29-03-2009 om 11:26

Kinine

Hai Maan,

Ik denk dat het de ananas is geweest, daar zit kinine in en daar heb ik ook altijd last van.
Gewoon een keertje uitproberen, eet lekker veel ananas zonder dat je ook ijs en priklimonade neemt en kijk of je dezelfde reactie hebt.

Groetjes,
Sjocola

Maan

In ananas zit het eiwitsplitsend enzym bromelaine. Waarschijnlijk is dat de veroorzaker van je probleem, dat nog versterkt zal zijn door de inwerking van het zuur in de limonade. Ook in papaya en kiwi zitten dergelijke enzymen.

De werking van deze enzymen wordt in de keuken wel gebruikt om vlees malser te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.