Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Astrid

Astrid

16-07-2010 om 22:53

Vloeibare wasmiddelen

Ooit heb ik in dit forum wat gelezen over vloeibare wasmiddelen, maar ik kan 't niet (meer) vinden.
Waarom zijn vloeibare wasmiddel slecht voor je wasmachine? En als 't dan zo slecht is, waarom wordt 't dan nog steeds verkocht? Het aandeel vloeibare wasmiddelen stijgt explosief in de winkels, ik begrijp het dan ook niet. En wat wast beter? Poeder of vloeibaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

17-07-2010 om 07:58

Vloeibaar

Ik was al heel lang met vloeibare wasmiddelen en mijn machines gaan lang mee Ik heb nu toevallig een pak klokpoeder staan en dat spul lijkt gewoon niet op te lossen, in het schone wasgoed zie je de korreltjes zitten

Teveel

Als je teveel waspoeder gebruikt lost het niet goed op, dat zei de monteur toen ik een nieuw wasmachine liet plaatsen, de meeste mensen gebruiken teveel, heb een klein maatbekertje gekocht en daar meet ik het in af en heb nergens last van, van het vloeibare zei hij, zoiets van, lost niet goed op in de leidingen is al even geleden dat hij er was maar raadde vloeibaar af.
krulleke

reina

reina

17-07-2010 om 13:11

Krulleke

Ik dacht dat ook, dus doe er maar hel weinig in,maar k blijf de korrels zien. En als ik zie hoe lang mijn wasmachines meegaan durf ik vloeibaar wel te blijven gebruiken

Maxime.M

Maxime.M

17-07-2010 om 14:38

Oude en nieuwe maatbekertjes

Inderdaad doen de meeste mensen teveel poeder in hun was. Tot mijn grote verbazing zijn de maatbekertjes ook groter geworden in verhouding tot vroeger. De waspoederfabrikanten hopen natuurlijk dat je lekker veel verbruikt per was, dan koop je weer eerder nieuw poeder. Ik heb nog oude maatbekertjes/schepjes bewaard en die zijn echt kleiner!
Hiervoor heb ik wel eens vloeibaar gebruikt maar toen kreeg ik 'vetluis' ... zwarte strepen in de was. (ik bleek toen ook teveel wasmiddel gebruikt te hebben) (ik had de wasbol iedere keer helemaal gevuld, terwijl dat ook maar de helft hoefde te zijn, of misschien zelfs minder)

Maxime.

ps. ik was dus nu weer met poeder (heel weinig) en dat gaat echt perfect.

bibi63

bibi63

17-07-2010 om 14:55

Vetluis

Inderdaad is er kant op 'vetluis' als je met vloeibaarwasmiddel wast. Dit kun je oplossen door om de zoveel tijd een lege machine te draaien op 90 graden met soda.
Groetjes,
Bibi

amk

amk

17-07-2010 om 16:25

Dosering op verpakking volgen

en dan blijkt de aanbevolen dosering de helft van het schepje te zijn, vervolgens neem ik daar nog eens de helft van. Gaat prima, zeker in combinatie met azijn als wasverzachter.

Ik gebruik al jaren klok en eindelijk geen gejeuk en gekriebel meer, en ook geen resten wasmiddel. En voordeel het is nog ecologisch verantwoord ook.

reina

reina

17-07-2010 om 19:28

Amk

Hoeveel gebruik je dan, ik echt een heel klein schepje, nog minder is bijna niks of ligt het aan de temperatuur waar ik op was, zo koud mogelijk? ( Dat pak staat er nog, dus ik wil het wel opmaken.

Brianna F

Brianna F

17-07-2010 om 19:43

Misschien

lost het niet goed op door ook te weinig water. De nieuwere wasmachines wassen met steeds minder water. Ik gebruik heel weinig waspoeder, nog geen half maatschepje, gebruik azijn in het wasverzachterbakje en de knop: extra water.

amk

amk

17-07-2010 om 20:50

20 ml

of zo. Op het pak staat 30 ml. En ik was alles op 40 graden. (Denk zelfs dat mijn wasmachine overspannen raakt als ik die temperatuursknop verstel)

reina

reina

18-07-2010 om 09:47

Brianna

Dat zou kunnen, deze machine verbruikt idd minder water dan mijn vorige, ik gebruik idd zo'n 30 gram, zal dat ook minderen, want zeker in donkere kleding staat het lelijk.

Maxime.M

Maxime.M

18-07-2010 om 10:09

Zelf mengen reina?

Hoi,

Alleen om het pak op te maken hoor, maar waarom maak je het zelf niet alvast vloeibaar met heet water? En dan in het zeepbakje gooien?

Maxime

Te koud

wassen is ook niet goed,tegenwoordig zeggen ze op 15 graden maar daar lost het wasmiddel niet goed van op, de wasmiddelfabriekant test allen de schoonheid van de was,maar niet of het goed voor je machine is, ik heb inderdaad ook een ander klein maatbekertje gekocht en gebruik die niet van de waspoeder zelf want daar zit verschil in.
krullek

Puck

Puck

19-07-2010 om 08:48

En reina

Kleren binnenstebuiten wassen, dan zie je niet dat er nog wat poederresten in zitten.

Mathilde

Mathilde

21-07-2010 om 10:58

Test

De Consumentenbond heeft net weer een wasmiddeltest gedaan (26 producten). Vloeibare middelen wassen over het algemeen even goed als poeders. Ze tasten wel de kleuren minder aan, maar geven daarentegen weer meer kans op 'vetluis' (en ze zijn milieu-onvriendelijker). Poederresten zijn er in de test alleen bij Klok en het poeder van C1000 . Beste koop: Aldi vloeibaar (maar Aldi poeder deed het vrijwel even goed). Huismerk vloeibaar van AH kwam op dezelfde score, maar is een tikkie duurder per wasbeurt (het poeder van AH huismerk eindigt onderaan). Persil Megaperls wast het beste. Slechts ietsje beter dan Aldi vloeibaar, maar wel bijna drie keer zo duur .
Mathilde

Mathilde

Mathilde

21-07-2010 om 11:00

Test

De Consumentenbond heeft net weer een wasmiddeltest gedaan (26 producten). Vloeibare middelen wassen over het algemeen even goed als poeders. Ze tasten wel de kleuren minder aan, maar geven daarentegen weer meer kans op 'vetluis' (en ze zijn milieu-onvriendelijker). Poederresten zijn er in de test alleen bij Klok en het poeder van C1000 . Beste koop: Aldi vloeibaar (maar Aldi poeder deed het vrijwel even goed). Huismerk vloeibaar van AH kwam op dezelfde score, maar is een tikkie duurder per wasbeurt (het poeder van AH huismerk eindigt onderaan). Persil Megaperls wast het beste. Slechts ietsje beter dan Aldi vloeibaar, maar wel bijna drie keer zo duur .
Mathilde

reina

reina

21-07-2010 om 14:20

Aha!

"Poederresten zijn er in de test alleen bij Klok"
Dus het is gelukkig niet mijn schuld Bij de Aldi kom ik nooit en de AH vloeibaar koop ik als het in de aanbieding is, dus de volgende keer maar genoeg inslaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.