Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

07-04-2009 om 11:19

Vleeswaren in de koelkast: hoe bewaren

In de categorie: LB (lekker belangrijk). Ik erger me enorm aan de vleeswaren (beleg) die "rondzwerwen"in de originele geopende verpakking: gezien de verschilende voorkeuren van iedereen is er altijd een stuk of 5,6 verschillende verpakkingen open (paté, ham, salami, boterhamworst, vegetarische boterhamworst..) Ik wil een andere oplossing verzinnen voor het bewaren van de vleeswaren, maar is een vleedoos (z'n belegdoos alla tuperware) een goede oplossing? Ten eerste hebben ze volgens mij maar 3 bakjes wat voor ons te weinig is, en bovendien zijn ze nogal groot. Ik heb een heel kleine koelkast, dus grote oplossingen werken iet,
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 78

mama 78

07-04-2009 om 11:33

Tupper

Wij hebben de belegdoos van Tupperware. het is een dubbele of 3 dubbel model. wel handig, je kunt hem opstapelen, hij neemt niet zoveel plaats in en je kunt de verschillende vleessoorten makkelijk scheiden.
Wel moet ik erbij zeggen dat hij al wat ouder is, dus of hij nog et verkrijgen is?

maan.

maan.

07-04-2009 om 11:44

Vaste lade

In onze koelkast zit een vaste lade, speciaal voor vleeswaren en ik moet zeggen destijds vond ik het een stom ding maar ik zou hem niet meer kwijt willen.

Probeer het gewoon eens uit, zoek of je nog ergens een plastic bak ofzo hebt en gooi de boel bij elkaar; bevalt het dan kun je er altijd nog opuit gaan om een 'passende' opbergbak te kopen.

Persoonlijk lijkt zo'n bak met drie delen me niet handig; je hebt soms twee maar ook soms vier verpakkingen open en het neem relatief meer ruimte in beslag dan gewoon een bak waarin je alles bij elkaar hebt.

amk

amk

07-04-2009 om 11:56

Ikea

ikea heeft een mooi opbergsysteem daarvoor, kun je onbeperkt op elkaar stapelen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20113195

1 nadeel tot nog toe, de deksel sluit wel heel erg goed.

Angela

Mamvantwee

Mamvantwee

07-04-2009 om 13:45

Blokker

Wij hebben een gewone, plastic (vleeswaren)doos met deksel, zo'n 5 cm hoog, geen aparte bakjes ofzo, dat wordt dan zo'n grote stapel. Daarin doen we alle verpakkingen, gewoon bij elkaar. Deksel erop en in de koelkast. Gaat prima.

En Pelle: ja, ook bij ons zijn er met gemak 6 verpakkingen open hoor. Eten jullie dan eerst alle salami op voordat je aan de ham mag beginnen?

groet, Mamvantwee

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2009 om 15:55

Hier ook

Ik was dat zó zat, al die verpakkingen-met-maar-één-plakje er uit, dat ik nu nog maar twee soorten koop. En die moeten eerst op. Waar ik ook helemaal flauw van wordt zijn de worsten zoals leverworst - die verkleuren hóe dan ook. Of van die bakkies patee die staan te beschimmelen en uit te drogen. Bah. Stomme vleeswaren.

Tirza

Lys Lionne

Lys Lionne

07-04-2009 om 17:28

Past nooit

Op de een of andere manier ben ik altijd in gevecht met de formaten van die verpakkingen: ze passen altijd nét niet in het bestemde Tupperdoosje. Dus dacht ik: grote doos en hup, alles erin. Maar hier ook liefhebbers van vele soorten dus is de grote doos al snel niet groot genoeg meer.... zucht.

Morgana Fata

Morgana Fata

07-04-2009 om 18:55

Uiteindelijk

Vanalles heeft hier de revue gepaseerd, maar uiteindelijk... gaat het gewoon weer in de eigen verpakking terug in de koelkast. Al dan niet met een diepvrieszakje eromheen afhankelijk van het gemakt waarmee de verpakking open ging.
Wat ook nog redelijk ging waren die witte bakjes van de ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/series/07694/
Ze zijn er ook in heeel plat. Allemaal de zelfde deksel, scheelt ook weer irritatie. Maar uiteindelijk nam ook dat te veel ruimte in, was het teveel gedoe het er telkens in te doen, en heb ik me er bij neer gelegd.... Succes!

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2009 om 20:31

Misschien?

In van die zip&lock zakjes?

Tirza

Druk&sluit

Tirza noemt het ook al, maar voor 6 verschillende vleeswaren in een kleine koelkast lijken mij van die druk&sluitzakjes ideaal! Lekker plat te stapelen, maar toch luchtdicht.

Hier ideale oplossing

wij hadden ooit ook van die stapelbakjes (geloof ook tupperware) maar dat was niks. Soms werd er gepakt en niet gestapeld...dus dan had je 2 helften met een open bovenkant. Dus uitgedroogde bovenkanten (bah). Bij toeval had ik ooit voor iets anders een plastic box gekocht met een deksel waar 2 plastic haakjes aanzaten zodat ie enigzins aan-elkaar zitten van zo'n 7 cm hoog. Een soort broodtrommeldoos met openklapbaar deksel dus. Die bleek net zo hoog als onze 'kaasdoos', beiden dus van tupperware. Naast elkaar pasten die in de koelkast, de indeling van de koelkast iets veranders zodat die dozen precies pas zijn met de schappen en voillá! Je moet die doos dus nu wel dicht doen omdat ie er anders niet inpast!!! Deksel los is wel te doen, maar is lastig en meer werk dan de deksel dichtklappen...Nu staan de kaasdoos en de vleeswarendoos gebroederlijk naast elkaar, ervoor staat de boter en ernaast ligt meestal nog een komkommer (eten ze hier veel op het brood) en het hele koelkastschap is vol zo.
In de doos zitten meestal zo'n 4 soorten (gezin met 4) maar er wordt hier behoorlijk brood gegeten dus dat gaat zeker in zo'n 4 á 5 dagen op.
In de doos wel in de oorspronkelijke zakjes. Die knippen/scheuren we gewoon los..en meestal ook nog zo'n bolletje leverworst of een gewone worst die ook prima blijven.
Nooit meer problemen met vleeswaren. Zelfs chaotische puber stopt alles terug, klap met het deksel, hoppa terug in de koelkast.
En met tafeldekken ook erg handig, vleeswarendoos en kaasdoos op tafel, dienblad met zoetigheid erbij en doordat de dozen dicht zijn kan het ook best even blijven staan zo.
Dus zoek een doos met opklapbaar deksel en pas je koelkast aan!
(Hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd..)
groeten albana

Irma2

Irma2

08-04-2009 om 14:19

Ik snap iets niet

Ik vind het heel normaal dat er verschillende vleeswaren open zijn, maar hier schreef iemand , dat het na 4 of 5 dagen wel op gaat??? heel veel vleeswaren blijven toch niet zo lang goed? sommige na openen maar 2 dagen, schrijf je dat er op dan?

Tirza G.

Tirza G.

08-04-2009 om 16:04

Huh?

De vleeswaren die ik koop staan stijf van de vetten en de conserveringsmiddelen. Die blijven volgens mij wel een maand goed. Koelkast goed koud, hoppetee de poppetee.

Tirza

maan.

maan.

08-04-2009 om 16:07

Houdbaarheid

Hier dus ook de vleeswaren met originele verpakking en al in de verzamelbak.

Wat die houdbaarheid betreft, ja inderdaad ik zet met een stiftje op de verpakking wanneer die is opengegaan. Klinkt misschien stom maar het werkt wel.

Irma2

Irma2

08-04-2009 om 21:31

Maan en tirza

idd Maan, dat doe ik ook als het zoveel is dat ik het niet kan onthouden.
Tirza, een maand?? ik hoop echt dat ik bij jou niet hoeft te eten, bij ons zijn de vleeswaren gewoon vers hoor, en die zijn (afhankelijk van het soort) maximaal 2 tot 4 dagen houdbaar als ze geopend zijn )
zelfs de verpakte vleeswaren blijven na opening geen maand goed hoor!!!!

Datum

Ik heb even voor jullie gekeken, maar op de vleeswaren die wij kopen (hema en plus) staat de datum van de verpakking. En eigenlijk gaan ze altijd los op die datum. Maar niet zo'n probleem...ik zag net (toen ik het nakeek) dat alle vleeswaren die ik maandag had gekocht hélemaal op zijn. Op 1 plakje ham en 1 plakje ardenner boterhamworst na....Dat is dus maandag, dinsdag, woensdag en dochter moet voor vandaar nog smeren...(dat wordt dus kaas denk ik) en tussen de middag moeten jongste en ik nog brood eten. Meestal mag ik de laatste plakje eten, daar is niemand gek op. En vanmiddag ga ik boodschappen doen tot na pasen. Dus dinsdag weer nieuwe. Dus 3,5 dag blijft het hier open liggen na inpakken. Dat moet toch kunnen in een box die dicht is en in de koeling?
Groeten albana

amk

amk

09-04-2009 om 09:32

Tirza

ik zou dan toch echt de verpakking verdelen in kleinere porties en die invriezen. Een verpakking een maand open in de koelkast is echt vragen om problemen, die conserveermiddelen kunnen ook maar beperkt dingen aan en zijn er niet om producten langerhoudbaar te maken. Daar zijn heel andere technieken voor.

Maar ook wordt de rest van je koelkast besmet. Door de luchtwervelingen van het openen en sluiten van de deur.

tonny

tonny

09-04-2009 om 09:48

Gewoon, in het zakje

Hier blijven vleeswaren gewoon in het zakje/pakje waarin ze zijn aangeschaft.
Man doet ze weleens in een tupperwarebakje, zo'n vleeswarenbakje, maar dat vind ik niets omdat je dan geen datum meer hebt.

We hebben inmiddels een klein gezin van slechts drie personen, en meer dan twee types vleeswaren hebben we niet. Vroeger trouwens ook niet, toen we nog met zes waren, soms nog een stuk leverworst.

Die halflege schimmelige kuipjes waarover Tirza het heeft - inderdaad zeg, waardeloos, ik koop/kocht dat spul zelden, je moest zo oppassen dat ze echt leeg gingen!
Die maand... overdrijf je niet een beetje Hier zijn we ook wel wat makkelijk, maar vier weken, nee. Dan was het toch vast een aankoop waar niemand op zat te wachten.

Maar goed, hier zijn we nogal van kaas en zoet, geen dringend vleeswarenprobleem dus.

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2009 om 19:14

Dames

De maand is wellicht wat overdreven. Dat zou gewoon zomaar kunnen. Alhoewel ik wel eens een grillworst zie liggen waarvan ik denk: lag jij er eervorige week ook al niet.......
Ik geloof direct dat het vunzig is. Alleen: wij worden er niet ziek van Nog niet, moet ik misschien zeggen. Onze spijsverteringen zijn onze forten. Die zijn van leer en beton.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.