Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

14-09-2010 om 09:41

Vleesetende plant

Een vraag van mijn dochter: heeft een vleesetende plant insecten nodig om te kunnen leven? Gaat hij dood als we hem geen insecten voeren? (en zo ja, welke wegwijzers moet ik gebruiken om muggen richting die plant te sturen?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

14-09-2010 om 09:55

Zelf op jacht!

Je moet ze zelf gaan voeren!

Had een ex met vleesetende plantjes, en hoewel dat al tig jaar geleden was, weet ik nog dat we zelf vliegjes/mugjes vingen om ze te voeren.

Maar volgens mij hebben ze niet zo heel veel nodig.......

Licht ot...(hongerige spin)

Wij hebben sinds een paar weken een hele leuke spin die een prachtig web heeft geweven voor het raam vd schuifpui (aan de binnenkant dus) We werpen hem regelmatig een doodgeslagen wesp of bromvlieg toe, en hoewel ik van nature helemaal geen spinnenfan ben is het zo leuk om te zien hoe de spin zeg maar samen met ons luncht. Ongelooflijk hoe is door zijn web schiet en het beest in kwestie echt binnen 10 seconden heeft ingesponnen. en net zo ongelooflijk hoe hij binnen een uur een gapend gat in zijn web heeft gerepareerd!

En nu on topic: waar haal je een vleesetende plant? Ik weet zeker dat de kinderen het fantastich zouden vinden. Bij voorkeur zo'n castagnetten-look achtig type (zonnedauw?) die echt met van die stekels dichtklappen!

Ingrid

En nu on topic...

ik zou er maar fijn vanuit gaan dat de evolutie ervoor heeft gezorgd dat er wel 'iets' aan je plant is dat insecten lokt. Kleur, geur. of weet ik wat. Anders kon de soort nl niet bestaan. Simple as that. Moet er natuurlijk wel af en toe een vlieg door je kamer vliegen, anders werkt het natuurlijk niet!

Ingrid

Bellefleur

Bellefleur

14-09-2010 om 10:46

Hendrik

We hebben onze Hendrik gewoon gescoord bij Tuinland. Een intratuinachtige winkel. Maar ze waren ook gewoon bij de bloemenafdeling van AH te koop. Maar die was wel errug duur. Bij Tuinland hadden ze vier soorten, waaronder die met de castagnetten.
Het lastige is dat we geen enkele vlieg in onze kamer hebben wonen. Alleen maar muggen En ik weet niet of Hendrik muggen lust. Enkele kelken van de plant zijn nu dicht, en mijn dochter zegt dat dat komt omdat daar een insect in zit. Maar ik betwijfel het. Gelukkig heb ik een dode bromvlieg gevonden. Die ga ik Hendrik voeren. Maar als het straks winter wordt kan ik hem geen eten geven. Gaat ie dan dood?

Lol bellefleur.

k heb nog wel een tip. Ga naar de viswinkel en haal een klein bakje maden. Kost niks. In de koelkast ermee, en dan iedere paar dagen een paar eruit halen. Op kamertemperatuur zijn dat binnen no time prachtige vliegen!

Ingrid (moet ik ook maar eens naar de intratuin)

Proest... (aanvulling)

met viswinkel bedoel ik niet zo-eentje waar je mootjes zalm, garnalen of kibbeling haalt. Ik bedoel natuurlijk een hengelsportwinkel...

Ingrid

Bastet

Bastet

14-09-2010 om 11:04

Gewoon

gewoon bij intratuin!!

ishtar

ishtar

14-09-2010 om 11:44

Tipje

voer m geen spinnen!
Dat heb ik een keer gedaan met Venus (vliegenvanger) en die legde toen gauw het loodje

Wilma

Wilma

14-09-2010 om 14:29

Intratuin en hornbach

Want zoon (binnenkort jarig) wil er ook eentje. Wij hebben dus al staan griezelen bij die dingen. Je hebt er met een bekje die dicht gaat (leuk om te zien) en je heb er met een soort kokers waar dan de vlieg (ofzo) in valt.

Groetjes,
Wilma (nogsteeds onderweg naar het meubelmakerdraadje)

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2010 om 16:59

Irritant

Wat ons op den duur ontzettend ging irriteren was het gezóem van de vlieg. Het ding stond op de vensterbank, naast de stoel waar ik meestal TV kijk. Dat je de hele tijd denkt: wat hóór ik nou toch? Heel in de verte een bzzzzzzzzzzz continu. Net of je computer door staat te branden, stiekem. Bleken het dus vliegen te zijn die protesteerden tegen het vastgeplakt zitten en opgevreten worden.
Hoeveel zo'n plant nodig heeft heb ik nooit vast kunnen stellen, hij had royaal voor die tijd het gebruikelijke loodje gelegd.

Tirza

Mijn broer

... had ooit een rijtje van die dingen staan in de vensterbank, als experiment voor de biologieles. Ook van die 'dichtklappers' dus. Je hoeft ze inderdaad niks te voeren. Hij stopte er wel af en toe een dooie vlieg in, omdat het experiment anders niet opschoot (de bedoeling was dat hij noteerde hoe lang het duurde voor zo'n beest verteerd was).
Als je de blaadjes aanraakt gaan ze ook dicht, maar dat moet je niet te vaak doen, want dat kost de plant een hoop energie en dan legt ie het loodje.

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2010 om 15:43

O (mickey)

Daar kom je nóu mee, met die info. Aha. Dat is waarschijnlijk de reden van het voortijdig overlijden geweest. Zoon gebruikte het plantje als drumstel. Heeeeeel goed voor de fijne motoriek, dat wel.

Tirza

Wilma

Wilma

16-09-2010 om 14:07

Oh, dat was juist zo leuk bij intratuin

Zoon heeft daar afgelopen keer met die andere jongen die ook in die plantjes geinteresseerd was alle bekjes dichtgemaakt, met een sleutel ze aaiend aan de binnenkant was 't enig om te zien hoe snel ze dichtklapten. Gosj, moet deze week maar kijken of ze nog leven ... voel me haast schuldig ...

Zoon wil er eentje voor z'n verjaardag over twee weken, maar ik zit nogsteeds te twijfelen.

Groetjes,

Wilma

Bastet

Bastet

16-09-2010 om 15:17

Haha wilma

Zo heb je bij intratuin ook de plant Kruidje roer me niet.Als je daar de blaadjes aanraakt,klappen ze dicht.
Pandia en ik hebben een keer (heel kinderachtig,ik weet niet wat ze daar in de koffie doen)van alle kruidjes de blaadjes dicht laten gaan.De hele hoek zag eruit alsof ze zes weken geen water hadden gehad..))
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 17:15

jullie zijn pas erg. Ik lig in een deuk.

Tirza

Wilma

Wilma

17-09-2010 om 13:06

Dát wordt vast de volgende missie van zoon

Want ik ga 'm uiteraard vertellen wat jij hier schreef, Bastet. Hè gezellig, vandeweek wil ie vást een keer met me naar Intratuin .

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 15:52

Ah nee he

Nou krijg ik vast een levenslang intratuin verbod...gelukkig schrijf ik hier anoniem..

Lol, en tirza

Hahaha, ze zullen blij met jullie zijn geweest daar in die Intratuin ))

En Tirza, dat vraag je nú pas?

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 07:36

Mickey

Gelukkig trekken zulke plantjes na vijf minuten weer bij..

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 17:36

Pandia

Of kijken of Groenrijk ze ook heeft..

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 07:33

Pandia

KLint goed...maar bij dat andere tuincentrum is de koffie slecht hoor,aan de stationsstraat..

Ooooh

Mag ik ook een keer mee, hier in de buurt zit ook een Groenrijk ))

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 07:12

Mickey

Tuurlijk!

Wilma

Wilma

20-09-2010 om 10:42

Ik wil ook mee!

Lijkt me erg gezellig en vooral erg leuk !!

Toen ik 't aan zoon vertelde van dat kruidjeroermeniet, wilde ie dus inderdaad vandeweek naar Intratuin, geweldig toch !

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 15:02

Wilma

Zou leuk zijn Wilma,maar tis zo'n eind fietsen,ik blijf dat zo jammer vinden.
XX Bastet

Wilma

Wilma

22-09-2010 om 09:27

Kijk

zulke berichtjes kun je dan zomaar ineens zo blij van worden !

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.