Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

17-02-2010 om 13:32

Vlaams voor rompertje

Suffe vraag aan Vlaamse lezers hier. Hoe noem je een rompertje in België, ook rompertje? Ik word niet begrepen aan de overkant.

Groetjes
Ellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Eva

Eva

17-02-2010 om 13:48

Dat noemen wij een

body'tje ...

Puck

Puck

17-02-2010 om 14:01

Nou ja eva...

Daar gaat mijn beeld van onze zuiderburen die het liefst zo weinig mogelijk buitenlandse woorden in hun taal gebruiken. Noemen jullie een rompertje gewoon bij de engelse naam. Daar weten jullie toch wel een charmanter woord voor te verzinnen á la wentelwiek en droogzwierder.

Spreek uit ...

bodieke

liora

liora

17-02-2010 om 16:14

Jammer

Ik had nog zo gehoopt op een kruippakske of zo.

Ook leuk

Nou, ik vind bodieke best charmant hoor. Overigens wordt een rompertje in het Engels ook wel 'onesy' genoemd. Vind ik ook een erg leuk woord.

Chris

neteret mut

neteret mut

18-02-2010 om 12:03

Huh?

onze oezen zijn een paar weken geleden gesteriliseerd ( in Belgie) en hoefden geen rompertje aan. Elke dag 2x een pil een week lqng ong en voorzichtig beginnen met laten eten de dag vd operatie. Maar geen rompertje, ook niet meegemaakt bij de oudere poezen

Haha

ik had verwacht dat het zoiets zou zijn als: lijfkous (van kousebroek=maillot) of hemdkleedje (kleedje=jurk).

Wat ontzettend vreemd trouwens

dat dat arme beest een bodieke aan moet na sterilisatie. Hier kreeg ik de poes gewoon met een kaalgeschoren buikje met stevig dichtgenaaid buikje terug.

Hilde

Hilde

18-02-2010 om 13:29

Bodieke/kruippakje

Ja, inderdaad: een bodieke of body'tje.
Als je tenminste het ondergoed bedoelt.
Een kruippakje is bovenkleding, al dan niet met lange pijpjes (én voetjes).
Hoe wordt een kruippakje in Nederland genoemd?

Puck

Puck

18-02-2010 om 14:20

Ook kruippakje

Een kruippakje is hier ook gewoon een kruippakje.
Maar bodieke, oke, daar kan ik mee leven als charmant belgisch woord.
Overigens: ik heb het ook nog nooit gehoord of gezien dat een poes dat aan moet na een sterilisatie. Wel eeens een kap, maar dat ook niet altijd.

Hilde

Hilde

18-02-2010 om 16:28

Puck

OK, dat weet ik dan ook weer (kruippakje).
Toen mijn katten gesteriliseerd werden, kregen die toch ook geen pakje aan (in België!). Integendeel, volgens de dierenarts is het goed voor de genezing van de naad dat de kat eraan likt. Eigenaardig...

Maxime.M

Maxime.M

18-02-2010 om 18:34

Dierenarts

Ja ik zag dat laatst ook bij de dierenarst, dat er speciale pakjes bestaan voor na de operatie. Ik vond het eigenlijk wel een goed idee, ik denk dat zo'n beest dat minder erg vind dan met zo'n kap op lopen.
(dan liepen de poezen hier steevast achteruit

Maxime

Mijn vader

Mijn vader, die vroeger veel zeilde, noemde een rompertje altijd een bonkertje. Het was er niet uit te krijgen.

liora

liora

19-02-2010 om 07:54

Mijn zoon

Hoi,

Mijn zoon van 6,5 heeft het altijd over een hompertje. Vind ik ook erg leuk!

Ik noem een kruippakje geen kruippakje maar een pakje of een pyama, afhankelijk van hoe 'gekleed' het is.

Liora

ilsepilse

ilsepilse

26-02-2010 om 20:02

Yep

klopt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.