Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vissen?

Ik heb een sloot achter mijn huis. Tot afgelopen dinsdag was die sloot niet alleen een grond- en regenwaterbak, maar het riool voor het grijze water (afwas enzo) en de overloop van de septictank.
Maar nu hebben we riool!
We hebben net de waterinlaat nieuw leven ingeblazen, waardoor de sloot niet alleen verschoond blijft van vuil water, maar ook nog eens exra voorzien wordt van schoon rivierwater. Het stroomt. Dat gaat een schoon watertje worden.
Nu dacht ik....
Nou ja, laat ik met de hamvraag beginnen: heeft er iemand verstand van vissen? Welke vis houdt het uit in een licht stromende sloot van een meter of 50 lang 2,5 meter breed en 1,5 meter diep met een bodem van veenweide?
Groet,
Miriam Lavell (droomt van forel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

12-09-2009 om 15:35

Zalm

Maar.......dat lukt alleen als je op minimaal 2 plekken een prachtige waterval maakt met rotsblokjes, de mooiste waterplanten, en natuurlijk een vistrap naast beide watervallen
(sorry, geen verstand van vissen )

M Lavell

M Lavell

12-09-2009 om 17:50 Topicstarter

Paling wel....

... weet ik al, maar die kruipt er ook net zo makkelijk weer uit
Ik hoop dat er zich nog een zoetwaterslootkenner aandient.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

12-09-2009 om 19:04

Nou

De expert die op de bank ligt op dit moment mompelt dat die vissen vanzelf wel komen als de sloot in verbinding staat met andere wateren waar vissen verblijven. Stekelbaarsjes, voorntjes en karpersoorten schijnen in dit soort sloten goed te gedijen, maar ik denk niet dat die erg eetbaar zijn? Paling kan wel, als de sloot is afgesloten zodat ze niet wegtrekken.
Forel is een vist die trekt, de forellenvijvers bestaan bij gratie van kleine forellen die erin gegooid worden en later na wat groei weer opgevist worden. Dat kun je natuurlijk ook doen. Maar geen idee of die grondsoort daar dan weer bij past...

Gerookte zalm

dan zeker ik zie al zo´n keurig vacuum verpakt pakketje drijven in die sloot..

M Lavell

M Lavell

12-09-2009 om 19:49 Topicstarter

Ha!

Geachte bank,
We zullen de natuur een handje moeten helpen, want echt verbinding is er niet. In het polderland is het gebruikelijk om het slootniveau rond het huis extra hoog te houden. Omdat wij het enige huis zijn in een omtrek van anderhalve kilometer, staat er dus links en rechts een dam. Het water komt via een inlaat van de rivier door een pijpje van 40 mm. Daar kunnen wel babyvisjes door, in theorie. Maar dat kan wel even duren. En karpers?
Het waarom van dat hoge water is ons volstrekt onduidelijk. Mannen die het weten kunnen spreken van palen en verzakking, maar mijn huizen staan niet op palen. Die zakken gewoon gelijkmatig met de bodem mee (op huien).
Wij denken dat dat hoge water ooit bedoeld was om de spoeling van het afvalwater wat te verdunnen. Een kunstmatig stroompje om het fris te houden.
Hoe dan ook: nu dat stroompje eindelijk fris gaat worden, willen we er vis in. Die gaan we dan maar vangen.
Een recept hebben we al
"Maak de vis schoon. Hak de uien en de selder zeer fijn en doe de groenten in de vispan. Leg de vis daarboven, voeg zout en peper toe en bedek de vis met wat paneermeel. Giet het bier erbij en laat de vis in de oven in ± 30 minuten gaar worden (het vlees moet gemakkelijk van de graat loslaten). Haal de vis uit de pan en houd hem op een schaal warm. Laat het kookvocht op hoog vuur tot ± 3/4 inkoken. Voeg tenslotte de boter en de peterselie toe en schenk de saus over de vis. Serveer met gekookte aardappelen."
Groet,
Miriam Lavell

Vera*

Vera*

12-09-2009 om 21:28

Sloot

Anders maak je er toch een mooie koi-karper-sloot van? Ten minste, als ze eetbaar zijn.

Jakiro

Jakiro

12-09-2009 om 23:22

Errug lekker

In Indonesie heb ik gebarbequede Koi gegeten en ik moet zeggen, het was erg lekker.
Nu denk ik dat Koi een beetje duur is om op de barbeque te gooien, voor een maaltijd heb je wel een visje van een paar honderd euro nodig.
Maar ik zou gewoon, in een andere sloot gevangen, grotere vissen uitzetten.
Voorntjes, karpers, snoeken, stekelbaarsjes en natuurlijk de californische rode kreeft
Jakiro

Sandra de Wolff

Sandra de Wolff

13-09-2009 om 10:13

Snoekbaars

Hoi Mirjam

Ik ben geen echte kenner maar een vis die populair is bij vissers:

http://www.roven.nl/Snoekbaars.aspx

Ik weet alleen niet of jullie sloot groot genoeg is. Ze moeten vrij groot zijn voor je ze mag opeten.

succes

Saar

reina

reina

13-09-2009 om 11:04

Baars

Volgens mij wordt er in de sloot langs ons huis op baars gevangen, is dat iets?

Jakiro

Jakiro

13-09-2009 om 12:14

Lidwientje

Daarom stond er ook een smiley achter...
Ik zie ze hier af en toe over straat lopen, heel raar gezicht..
Jakiro

Re: wolhandkrab

Alweer zo'n 15 jaar geleden hoorde ik van een toenmalige collega dat hij 's avonds werd verrast door getik op de schuifpui. Hij kijken, en niet het Roodborstje deed tegen 't raam tik tik tik, maar een Chinese wolhandkrab! (zoals hij later uitvlooide). Later kwam hij erachter dat die beesten eetbaar zijn, maar toen was de zijne er al vandoor natuurlijk. Dit was in de Watergraafsmeer (oostelijk deel van Amsterdam).
Zelf heb ik nog eens de stadsecoloog mogen uithoren over de (als ik me wel herinner) gestippelde Amerikaanse rivierkreeft, maar toen ik hem verwachtingsvol vroeg waar ik het beste een schepnetje in het water kon hangen zei hij dat ze vooral terechtkwamen in vallen van muskusrattenvangers. Tja, die weet ik niet te zitten. Dus nog steeds geen 'crawfish etouffé' of andere cajun-klassiekers op het menu hier. Jammer, want partner heeft banden met een bedrijf in New Orleans, dus had wel wat recepten kunnen regelen.
Hoorde toen trouwens ook dat die beesten bij zoektocht naar beter leefgebied wel eens over land trekken en dan inderdaad voorbijgangers proberen te intimideren.

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

M Lavell

M Lavell

13-09-2009 om 21:13 Topicstarter

Die hebben we al

Amerikaanse rivierkreeft staat hier rijen dik op de dijk de voorbij razende fietstoeristen te plagen. Ja, die komen ook in mijn sloot... en in mijn boot... in mijn tuin en als ik de deur niet dicht doe dan vanzelfsprekend en gewapend ook in mijn keuken.
Aanval is de beste verdediging, vinden ze. Het ziet er zot uit.
Muskusrattenvangers hebben we ook, maar mijn hond maakt ze brodeloos. Dus die vallen, die zien we steeds minder. Muskusrat kun je ook eten trouwens. Maar zo'n honger heb ik nou ook weer niet
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Maar die rivierkreeften dan, die gaat toch wel de pan in? Of zijn ze te vals om ze te vangen (misschien een bordje op je erf 'hier waakt de rivierkreeft'?)

Groeten,

Temet

M Lavell

M Lavell

14-09-2009 om 12:40 Topicstarter

Natuurlijk!

Zodra ze groot genoeg zijn. Ze laten zich bijzonder eenvoudig vangen trouwens. Hang een emmertje in het water en je bent klaar.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.