Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vinex wijk

Niet echt belangrijk maar toch :o) Ik woon niet( meer)in Nederland en kom vaak de term "Vinex wijk" tegen. Waarom worden ( sommige) nieuwbouwwijken met Vinex aangeduid ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Krin

Krin

21-02-2011 om 12:35

Tja

Wil je de letterlijke verklaring of de baaierd aan associaties die er inmiddels aan vast zitten?
Voor het eerste: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinex
Voor het tweede: http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ephimenco/article3302352.ece/Vinex-vrouwen_.html
Kort gezegd: het zijn grote nieuwbouwprojecten waar veel (jonge) gezinnen wonen die elders werken. Zoiets als een slaapstad als Zoetermeer vroeger, ten tijde van de sherryverslaafde huismoeders. Het is er volgens mij op zich prima wonen (dwz de huizen zijn prima), maar voorzieningen als openbaar vervoer en winkels ontbreken vaak.

Lou

Lou

21-02-2011 om 12:37

Afkorting

Vinex is een afkorting van Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra. Uitleg verder uit Wikipedia: "een Nota Ruimtelijke Ordening van het Nederlandse ministerie van VROM uit 1991. Deze notitie, een vervolg op de Vierde nota ruimtelijke ordening uit 1988, bevat uitgangspunten voor de bouw van nieuwe woningbouwlocaties voor de periode vanaf 1 januari 1995. Voor een aantal steden werd daarbij de richting aangegeven waar de nieuwe uitbreiding zou kunnen plaatsvinden; formeel gesproken was het echter aan provincies en samenwerkende gemeenten om de locaties te bepalen. Deze locaties aan de rand van grote steden voor massale nieuwbouw worden vaak Vinex-locaties of Vinex-wijken genoemd."

Shonagh

Shonagh

21-02-2011 om 13:15 Topicstarter

Bedankt

Het klopt dus dat ik er altijd een beetje een negatief gevoel bij krijg o.a "Vinex vrouwtjes ". Op zich dus niks mis met de huizen/ wijken.

Vinexdame

Vinexdame

21-02-2011 om 14:14

Negatief imago

De Nederlandse Vinexwijken zijn een beetje de suburbs van Amerika, zeg maar. Met als verschillen dat er (in tegenstelling tot wat Krin zegt) tegenwoordig wel degelijk goede voorzieningen gepland en uitgevoerd worden. Maar het negatieve imago is er, inderdaad.

Toen wij een huis wilden kopen kwamen we er al snel achter dat wat wij wilden (veel vierkante meters en liefst ook nog een tuin) voor ons alleen in een Vinexwijk te betalen was. Toen begon het grote zoeken, want we wilden niet in een eenheidsworstwijk wonen, en liefst ook nog een beetje bereikbaar met het openbaar vervoer, en als 't even kon een supermarkt in de buurt.

Inmiddels wonen we al twee jaar tot grote tevredenheid in een Vinexwijk van een jaar of twaalf oud, in een groot huis (4 slaapkamers) met een flinke tuin en speeltuintjes in veilig wandelgebied, op loopafstand van een goed geoutillieerd winkelcentrum, diverse tram- en buslijnen. Wat kan mij de reputatie schelen? Ik ben hier dolgelukkig!

Vinexdame

Vinexdame

21-02-2011 om 14:20

Oh ja

Deze wijk is (gelukkig) lekker gemengd, zowel qua culturen als qua opleiding/salaris en koop/huur. Daar is dus goed over nagedacht. Dat is dan weer het mooie van een heel nieuwe wijk ontwerpen. En ik ben verder verre van een desperate housewife hoor, en Vinexman en ik zijn beide kunstenaar en zelfstandig ondernemer. Wij zijn daarin niet de gemiddelde vinexbewoner, maar ik vind het fijn dat de kinderen veel verschillende achtergronden tegenkomen hier.

Krin

Krin

21-02-2011 om 14:32

Vinexdame

Dank voor de correctie, mijn informatie komt blijkbaar van verkeerde bronnen (of is achterhaald). Ik ken diverse mooie nieuwbouwwijken waar het juist wel aan voorzieningen ontbreekt, zeker de eerste jaren.

Vinexdame

Vinexdame

21-02-2011 om 15:23

Eerste jaren

Ja, de eerste jaren zal dat wel zo zijn, maar dat weet je toch als je een nieuw te bouwen huis koopt? Daar kies je dan voor.

krin

krin

21-02-2011 om 16:10

En toch

Twee wijken (oké, geen Vinex, wel groot) hier in de omgeving: geen winkel te zien, maar één uitvalsweg (en twintig drempels) om in de "bewoonde wereld" te komen, en geen bus. En die staan er beide toch echt al een jaar of vijf in het ene, en een jaar of vijftien in het andere geval. En een andere grote uitbreidingswijk iets verder weg waar het zes jaar heeft geduurd voordat de blubber weg was en het enigszins tot leven kwam. Het komt dus toch voor. En ik zou het die tijd niet willen geven. Daarom woon ik ook in een grote uitbreidingswijk die al zo'n veertig jaar staat

Shonagh

Shonagh

21-02-2011 om 16:16 Topicstarter

Vinexdame

Nu maak je me toch nieuwsgierig. Wat is dan een gemiddelde Vinexbewoner ? (Ik denk dat er maar weinig wijken zijn waar de gemiddelde bewoner kunstenaar is ;o).
Eind jaren 70/ begin 80 had je Premie A en B woningen, die premies gingen naar mensen met een bepaald max inkomen, dus in die wijken lagen de inkomens aardig gelijk.

krin

krin

21-02-2011 om 21:01

Pelle, nagezocht

En het zijn inderdaad Vinexlocaties. Ik heb alleen die echte grote wijken als Leidsche Rijn voor ogen bij die term, vandaar. Ik denk dat beide wijken zo'n 1000 huizen hebben, waarvan ook een deel hoogbouw. De ene heeft alleen een school, de andere een school en een dokterspraktijk.
Geen idee of dat aantal huizen genoeg is voor winkels, maar ik weet wel dat die ene wijk autoluw heet te zijn, terwijl iedereen de auto pakt voor elk boodschapje omdat het anders te ver fietsen zou zijn. Dat schiet dan niet op.

Vinexdame

Vinexdame

21-02-2011 om 21:04

Krin

Zijn die wijken in de buurt van een van de grote steden? Of meer middelgrote steden? Ik woon midden in de randstad en hier is het ov dik in orde, vandaar de vraag.

krin

krin

21-02-2011 om 21:06

Dagobert duck, overigens

zou wel raad weten met zo'n nieuwe wijk. Die begint eerst een kluswinkel annex klusbedrijf, als dat loopt stort hij zich op interieurbehoeften, tussendoor vraagt hij Katrien om een eenvoudig kruidenierszaakje te runnen met alles wat je bij de wekelijkse boodschappen kunt vergeten, of wat je nodig hebt voor spontane housewarmingsfeestjes (chips, rosé, barbecuepakketten); en als de bouwlust en verhuisdrift beginnen te luwen, begint hij tegelijk met flexibele kinderopvang (olv Oma Duck) ook een praktijk als relatietherapeut, om bij gebleken behoefte om te scholen tot scheidingsadvocaat en/of mediator.
Dit naar aanleiding van Pelles: "Er is namelijk geen hond die een winkel wil beginnen midden in een nog te bouwen woonwijk, de klandizie is dan zo slecht dat je het niet redt." Als iedereen wacht tot alles vol is en er eindelijk een AH kan komen, is iedereen al gewend om met de auto elders te gaan fourageren, natuurlijk.

krin

krin

21-02-2011 om 21:08

Vinexdame

Rand van de Randstad, middelgrote stad.

Krin

Krin

22-02-2011 om 08:17

Pelle

De routeplanner zegt dat het van wijk 1 met de auto 2,6 respectievelijk 6 kilometer naar een winkelcentrum is. Die 2,6 geldt denk ik voor de fiets ook; die 6 zou met de fiets binnendoor denk ik hooguit 2 zijn. Valt dus wel mee. Voor wijk 2 is het ook zoiets, een kilometer of 2 dus.
Nou ja, ik wil me hier ook niet presenteren als groot aanklager van Vinexwijken. Mijn informatie erover stamt alleen van anderen; ik heb er zelf nooit gewoond. Ik neem meteen aan dat er genoeg mensen met grote tevredenheid wonen, de ene Vinexwijk is ook de andere niet, de voornaamste overeenkomst is ook hun naam, natuurlijk. Die wijk van jou klinkt in elk geval fietsvriendelijk, dat is al heel wat.
En ik ben blij met mijn oudere nieuwbouwwijk, waar ondanks de omvang van een klein dorp alles te voet en te fiets bereikbaar is (met de auto doe je overal langer over), waar de dwarsdoorsnede van de bevolking gevarieerder is (vermoed ik), met veel oud groen (dat vind ik vaak lelijk aan nieuwe wijken, al dat steen en schuttingwerk) en veel water. Over veertig jaar staan die Vinexwijken er ook zo bij, waarschijnlijk.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-02-2011 om 12:42

Prima wonen in onze vinexwijk

Tot ik vandaag eens keek op wikipedia (grote vinexwijken in Nederland) wist ik niet eens dat onze wijk deze naam mocht dragen. Maar het verandert niets aan het goede wonen. Ja het is een grote nieuwe wijk tegen de oude middelgrote stad aan. Maar er is een eigen winkelcentrum, 4 basisscholen, heel veel groen, fietspaden en wandelpaden en veel kindvriendelijke speelruimte (speeltuintjes). Geen enkele straat ziet er hetzelfde uit, zelfs in één straat is er veel afwisseling in de woningbouw. Er is een groot park en zelfs een treinstation en een (beperkte) busdienst. En deze wijk is zelfs nog niet klaar, dus niet al een 'oude' vinexwijk.

Ik denk dat veel mensen bij de term Vinex denken aan allemaal dezelfde blokkendozen, weinig afwisseling en vooral saaiheid, forenzen en stilte overdag omdat alle inwoners elders werken. Maar dat is niet overal zo. Onze wijk is een voorbeeld van hoe het ook kan, ondanks de naam Vinexwijk.

groet, Mamvantwee

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 14:58

Vinexdame

Definitie van een vinexwijkbewoner (in mijn ogen dan):

Iemand die vindt dat hij/zij eigenlijk te leuk en te origineel is om in een vinexwijk te wonen maar er toch voor heeft gekozen omdat je daar nou eenmaal lekker veel vierkante meters voor je geld krijgt. Meestal gaat het om mensen met een bovengemiddeld opleidingsniveau en schaamt de betrokkene zich er stiekem een beetje voor dat hij/zij in een vinexwijk woont. Na verloop van tijd komt hij/zij er tot zijn/haar vreugde en verbazing achter dat er heel veel geestverwanten in de wijk wonen.

Daarnaast heb je uiteraard de pretentieloze Jannen Modaal die allang blij zijn dat ze eens een keertje fatsoenlijk kunnen wonen.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 17:46

Ehm brunette

Wat is er nou weer pretentieloos aan een Jan Modaal? Wat een stom vooroordeel.

fladder

fladder

22-02-2011 om 19:21

Arme sloebers...

Nou weet ik eindelijk waarom mijn woonplaats vierkamerwoningwn dusdanig duur heeft gemaakt dat minimumlijders er niet meer op mogen schrijven! Laat die sloebers maar wegrotten...!

Toch sneu als je ooit door omstandigheden van Jantje Modaal naar arme sloeber degradeert. Iets wat tegenwoordig wel eens vaker voorkomt.

By the way,Bayle, hoe weet jij zo goed het inkomen van "jouw" sloebers?

Even ter ontnuchtering: toen ik nog in een keurige koopbuurt woonde, zag ik ook sloebers die het voor anderen verpestten. Het is dus niet altijd een centenkwestie...

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 20:01

Niet elke jan modaal is pretentieloos (fiorucci)

Ik schreef: 'pretentieloze Jannen Modaal' dus nergens staat dat J. Modaal per definitie geen pretenties heeft. Het ging me om een bepaalde groep mensen met een onopvallend inkomens/studieniveau die stiekem droomt van een net niet bereikbare jaren-dertigwoning in een hippe wijk maar allang blij is met een tuintje bij het huis.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 22:55

Haha, tops

Het was meer een sfeertekening maar soms overdrijf ik. Zelf heb ik ook niets met oude huizen, ik ben opgevoed met strak en modern. Oude huizen hebben voor mij al snel iets naargeestigs. Joost Zwagerman heeft een jaar of tien geleden heel liefdevol over het nieuwbouwwijkleven geschreven in "De Buitenvrouw".

Eigenlijk woon ik ook heel fout, dan wel niet in een vinexwijk maar in een shabby appartement in het centrum van zo'n Spaans vissersdorp dat de laatste dertig jaar door het toerisme is overwoekerd, het soort ordinaire badplaats waar veel OOLers hun neus voor zouden ophalen en ik zelf liever ook mijn vakantie niet zou willen doorbrengen.

Lynna

Lynna

23-02-2011 om 00:17

Hilarisch boek

Net uitgelezen: Vinexvrouwen van Naima El Bezaz. Over haar leven in een vinexwijk. Ontzettend van genoten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-02-2011 om 08:13

Roerend eens met fladder

Je hoeft niet arm te zijn om overlast te veroorzaken. Er is geen oorzakelijk verband tussen 'arm' en 'asociaal'. Al heb ik wel in genoeg achterbuurten gewoond om veilig te durven stellen dat er een genetische component is - het zijn vaak dezelfde families die al tientallen jaren de boel terroriseren. Of is dat gewoon cultuur die van ouder op kind wordt doorgegeven?
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2011 om 08:30

Massi

Het is cultuur, overgegeven van ouder op kind. Ik heb zo'n familie naast me.

Valkyre

Valkyre

23-02-2011 om 10:23

Brunette

Haha... Nou ik voel me niet aangesproken hoor! Ik ben wel hoogopgeleid te noemen, maar ik ben dolblij met mijn vinexwoning-met-tuin. Zonder schaamte (Ik begin door de beschrijving te vermoeden dat ik bij Vinexdame in de wijk woon trouwens... Of lijken al die locaties op elkaar?)

Wat ik fijn vind aan mijn Vinexwijk is dat ik lopend boodschappen kan doen (hooguit 10 minuten) en ook lopend het natuurgebied in kan. En m'n tuin, heerrrrrrlijk! Dat hadden we in de stad niet kunnen betalen. Ook de gemengde buurt is fijn, al wonen in mijn directe omgeving volgens mij geen "arme sloebers." Wel is het een mix van huur en koop, en van verschillende culturen en opleidingsniveaus.

Met het ov loopt 't hier ook soepel: iedere 10 minuten rijdt er wel iets naar de binnenstad (de rit duurt een kwartiertje). Ik moet toegeven dat ik wel moeite had de stad te verlaten, maar de eerste keer dat we met zoonlief in de tuin zaten te eten wist ik al: ik wil nooit meer terug!

Valkyre

Valkyre

23-02-2011 om 10:24

Oh ja

en de huizen hier zijn bepaald geen eenheidsworst. Dat scheelt wel voor 't gevoel.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2011 om 00:51

Artikel in de pers van vandaag

Worden Vinexwijken Tuigdorpen?

http://www.depers.nl/UserFiles/File/De_Pers_woensdag_23_februari_2011.pdf

+ Brunette +

+ Brunette +

24-02-2011 om 15:16

Interessant artikel

De Jordaan was ooit een buurt vol bescheiden inkomens en brutale boefjes, nu zit het daar vol bemiddelde hippe types. Bij de Vinexwijken dreigt het dus andersom te gaan?

Valkyre

Valkyre

24-02-2011 om 15:34

Lekker suggestief

die krantenkop! Maar ik weet dat sommige "prachtwijken" inderdaad ten tijde van grote renovaties hele volksstammen (dus ook asociale buurtbewoners) verhuizen naar de goedkopere vinexwijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2011 om 16:25

Valkyre

Is het niet andersom? Ik zit net opnieuw te lezen wat Vinexwijken precies zijn en daar lees ik dat deze wijken o.a. bedoeld zijn om scheefwonen te verhelpen. Dat mensen uit goedkopere huizen met een 'te hoog' inkomen dus naar een duurder huis kunnen. Renovatie-in spé-huizen huren voor minder dan Vinexhuizen volgens mij. Wat dus wel kan gebeuren is dat mensen uit een typische volksbuurt naar een duurdere wijk trekken, omdat hun inkomen dat toelaat en in die duurdere wijk opvallen omdat ze hun volksbuurtgedrag daar willen voortzetten. In hun oude buurt was dat gedrag gewenst in de nieuwe wijk niet. Zo hadden wij hier een tijd geleden twee gezinnen die naast elkaar waren komen te wonen en hun hele tuinmeubilair op het fietspad uitstalden om daar gezellig met elkaar te kletsen en de kinderen in de gaten te kunnen houden. Tuindeuren open... gezellig. Ondertussen moest je daar dus wel met je fiets langs wurmen. Ze hadden ook een deur in de gezamenlijke schutting kunnen maken en lekker in eigen tuin gaan zitten.

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2011 om 17:19

Kaaskopje

In de vinex hier vlakbij zijn er hele straten vol mensen uit goedkope volksbuurten en er ontstonden helaas problemen vanaf dag 1. De huren in die straten zijn ook vergelijkbaar met hun oude huis. Dus die theorie gaat voor die straten dus niet op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.