Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

16-04-2009 om 09:36

Vijvervraag, groen water

Wij hebben na onze verhuizing sinds een jaar een prachtig grote en mooie vijver met veel leven erin. Er zitten denk ik wel 100 of meer vissen, waaronder ook veel nageslacht, heel erg veel kikkers en verder natuurlijk de nodige slakken, insecten en weet ik al niet. Verder veel planten, een prachtige waterlelie; kortom, het lijkt mij dat de vijver aardig gezond is. Het enige is dat de vijver nu erg groen water heeft. De vorige bewoners hebben altijd een pomp gehad, ze hadden ook een watervalletje. Die hebben ze echter toen ze uit het huis gingen nu zo'n drie jaar geleden, weggehaald.
Nu heb ik wel eens gehoord dat een goede vijver zichzelf hoort te kunnen reguleren. Alleen, hoe bereik je dat? Moet ik gewoon afwachten? Ik had tot voor kort de indruk dat het water lichter en doorzichtiger was dan een jaar geleden, maar nu met het warme weer van de laatste tijd lijkt het toch weer ondoorzichtiger groen te worden.
Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

16-04-2009 om 10:52

Heeft oa te maken met

de hoeveelheid planten en het wateroppervlak. De meeste vijvers staan te vol. Of hebben iig een te groot deel van het wateroppervlak bedekt. Waterlelies ed. Er zijn maar weinig vijvers die echt zelfregulerend zijn.
Draadalg schep je er zo uit, heb je al gauw ,et warme dagen.
Als je de conditie van je water wil weten kun je ook met een monstertje naar een intratuin of zo. Vroeger deden ze dat zo even voor je. Anders zijn er ook wel setjes te koop waarmee je zelf kunt meten.
Een pomp (en een watervalletje)zorgt behalve voor schoon water, ook voor meer zuurstof in het water. (en het klinkt zo gezellig!)

Zuurstofplanten

Hoe zit het met de zuurstofplanten in je vijver? Als er voldoende zuurstofplanten in het water zitten, kom je al een heel eind. Heel goed werkt ondermeer Glanzend fonteinkruid (Potamotegon Lucens). Verder kun je denken aan Waterpest (Elodea densa, E.canadensis) of Hoornblad (Ceratuphyllum demersum, P.submersum).

De vijver bij ons vorige huis hielden we op die manier behoorlijk in balans, zonder waterpomp. Wel moesten we van tijd tot tijd draadalgen verwijderen (draaien op een stokje), maar dat houd je toch wel, zeker bij warmer weer.

Chris

reina

reina

16-04-2009 om 15:18

Inderdaad

Zuurstof is belangrijk, zorg vol voldoende planten, zowel zwevende zuurstofplanten, als planten die met hun wortels voedsel uit het wate halen, maar ook voor voldoende zichtbaar wateroppervlak. Wij hebben vaak aan het begin van het seizoen draadalg, halen we weg (door het om een stokje te wikkelen), daarna blijft het helder, vorig jaar hebben we zelfs helemaal geen last van algengroei gehad.

mirreke

mirreke

16-04-2009 om 21:33

Ok draadalg

Ik vermoed dat het een begin van draadalg is wat ik nu zie, het lijken wel donkergroenige wolken in het water.
We hebben een vrij groot wateroppervlak, waar echt niet teveel planten de zon blokkeren.
Eigenlijk hebben we twee vijvers. Er is ergens een waterval, die het nu niet doet vanwege een ontbrekende pomp en levensgevaarlijk aangelegde stroompunten (door de vorige eigenaar). Die waterval komt uit in een soort stroombeddinkje dat nu nog helemaal overgroeid is. Ik ben nu bezig die groei weg te halen maar dat is nog lang niet klaar. Dat watertje hoort dan vervolgens in een klein vijvertje te stromen en vandaar stroomt het in de iets lager gelegen grotere vijver, van drie bij tien of zo, echt groot. Heel mooi, maar nu nog erg verwaarloosd allemaal. Het kleinere vijvertje heeft overigens heel helder water (en ongelofelijk veel kikkerdril en kikkervisjes) maar wel veel kroos. Nu lastig weg te halen omdat die miljoenen kikkervisjes zich daarin ophouden. Die grotere vijver is de vijver met het groene water en de groenere wolken.
Ik ga maar eens beginnen met zuurstofplanten, waterpest, en het weghalen van draadalg, als het dat is.
Uiteindelijk willen we juist graag weer dat watervalletjes, maar nu is dat even niet de eerste prioriteit. Ik zag ook dat je een vijver kunt 'behandelen', maar waar bestaat die behandeling dan uit. Zijn dat speciale korrels oid?
Oh, ik lees net ergens dat wij waarschijnlijk zweefalg hebben, en geen draadalg.
Ik heb net de volgende site ontdekt, volgens mij zijn dit ook wel goede adviezen. http://www.vijverhulp.nl/probleemvijvers.htm
Dank voor het meedenken trouwens, via jullie kom ik vaak weer op nieuwe zoekideeën!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.