Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

22-04-2010 om 19:19

Vijver

Over een maand of wat is het zover, dan gaan we over naar het voor ons nieuwe huis. Een van de grootste verschillen is de tuin. Nu hebben we een kleine tuin met vooral tegels, een hoekje met vaste planten en wat potten. Straks hebben we achter een stuk tuin van ruim 200m2, en voor ook nog wat. Dat wordt dus tuinieren.
In die achteruin zit een vijver, ik schat zeker wel 15m2. Met vissen, zonder pomp of filter. Nu houd ik vooral van vissen als ze op mijn bord liggen, in een vijver weet ik het nog zo niet, al dat geglibber, beetje brrr. Bovendien hoor ik om me heen dat een vijver Veel Werk is en Veel Onderhoud geeft. Misschien gaat-ie dus wel dicht.
Maar: kan zo'n vijver ook gedijen zonder vissen? Of zijn die nodig voor het natuurlijk evenwicht ofzo? Moet er een pomp in? Hoeveel werk is het nou, vergeleken met een border of gras?
(En o.t. waarschijnlijk zijn we ons oude huis al kwijt, na 3 weken in de verkoop! Niet voor de hoofdprijs maar wel met een oplevering die naadloos aansluit dus nauwelijks dubbele lasten. Toch mooi een zorg minder. Joepie!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

22-04-2010 om 19:59

Valt wel mee, dat werk

't is net zoveel werk als je ervan wil maken. En het is zo leuk om naar te kijken, met dat zachtjes geborrel van de fontein/pomp (overigens voor rond de 25 euro bij de intratuin)en de langszwemmende visjes.
Wij zijn nu bezig om een vijver aan te leggen
Een vijver kan in principe best zonder pomp. Maar dan moet je wel een vijver hebben die in evenwicht is. Dat heeft oa te maken met de hoeveelheid 'bloot' wateroppervlak tov de vijvergrootte (dus niet teveel aan de rand beplant of waterlelies ed) Het water moet nl wel voldoende zuurstof op kunnen nemen. Het beste kun je eigenlijk een vijverboek uit de bieb kunnen lenen.
En een vijver kan ook heel goed zonder vis. Al zou ik dat persoonlijk niet gauw doen omdat je dan een bron voor muggen(larven) bent (en de vissen eten oa muggenlarven)

ishtar

ishtar

22-04-2010 om 20:00

O en

gefeliciteerd met de verkoop van je huis! Ook zonder hoofdprijs kun je daar heel blij van worden!

reina

reina

22-04-2010 om 21:56

Juist leuk!

Wij hebben een border opgeofferd om er een vijver van te maken ( we hebben er 2), die vijver is heel wat minder werk dan die border destijds. Als er een goed evenwicht in de vijver is houdt deze zichzelf schoon. Een pomp is niet nodig. Het meeste werk vind ik het om de boel in de herfst een beetje bladvrij te houden. We hebben vissen (vooral windes) en een heleboel kikkers, er komen ook padden langs en uiteraard ook allerlei vogels on te badderen etc. Een vijver is echt heel leuk, ik kijk er vanuit mijn raam op en ik raak er nooit op uitgekeken! Waarom zou je de vissen eruit halen? Die beesten zwemmen vanzelf, zorgen voor zichzelf en je hebt er geen omkijken naar

tonny

tonny

23-04-2010 om 12:00

Tja

Wij verhuisden ook naar een huis met tuin plus vijver. Er zaten toen drie vissen in en veel kikkers. En een pomp met waterval.

De vissen zijn inmiddels door de reigers opgegeten. En kikkers heb ik niet veel gezien, het kikkerdril van dit voorjaar zag er niet gezond uit en ging dood.
De vijver blijkt nu ook lek, dus hij moet helemaal leeg, nieuw vijverdoek erin - dat wordt nog een hele operatie.

Vijverboeken heb ik wel eens uit de bieb gehaald, maar ik zoek eigenlijk 'vijvers voor dummies'.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-04-2010 om 13:01

Tonny

Ik ga het met hulp van deze website doen: http://www.vijverhulp.nl/aanleg.htm
Eerst de drainage afmaken, dan de lijnen uitzetten, straten, vijver maken en vervolgens veel veel planten. Hopelijk kan ik de tweede week van de meivakantie in de tuin zitten te kijken hoe de aardbeien groeien .

tonny

tonny

23-04-2010 om 13:23

Het maakt wel uit...

... of je zelf graag een vijver wilt, of dat er gewoon een vijver ís. Ik zat niet te wachten op een diepgaande vijverstudie toen ik in dit huis kwam. Gelukkig heb ik inmiddels een schoonzoon met veel belangstelling voor alles wat groeit en bloeit, vooral in het water, en hij zal komende zomer de hele vijver updaten. Gaat een hoop geld en tijd kosten, begreep ik wel. Een lekke vijver is wat anders dan een lekke band

tonny

verhuizertje

verhuizertje

23-04-2010 om 19:02

Hmmm

verschillend dus. Net als Tonny zitten wij niet speciaal op een vijver te wachten en dan wordt van alles al snel te veel. Reina, waarom worden jullie vissen niet door de reigers opgegeten? En hoef je ze niet te voeren dan, mijn zwager heeft een vijver met goudvissen en volgens mij gooit hij daar ook voer in voor ze.
Planten, kikkers en salamanders lijken me wel leuk. Als ik de vissen eruit wil hebben, hoe gaat dat lukken? Lijkt me nogal een slapstick worden met een schepnetje enzo.
O.t. Ishtar, is jouw huis verkocht? Ik las een draadje in het archief dat het te koop stond maar ik kon de afloop niet vinden.

ishtar

ishtar

23-04-2010 om 20:40

Ssst

wij hebben net vandaag het voorlopig koopcontract getekend.
Als het officieel met de 3 dagen bedenktijd voorbij is kom ik het wel van de daken schreeuwen!
(vorige keer is het tijdens de bieding fout gegaan, twijfelende kopers en een niet zo nette makelaar 9van hun dan), dus ik ben pas blij als het rond is)

verhuizertje

verhuizertje

23-04-2010 om 20:58

Ik zeg niks ishtar

maar wat fijn! Dan ben je straks eindelijk van je dubbele lasten af, want jullie waren al verhuisd toch? Wij hebben een paar dagen terug ons verkoopcontract getekend, ik heb nog niet gehoord of de kopers dat nu ook hebben gedaan, daarna gaat hun 3 dagen bedenktijd in, en dan nog een week of wat om hun financiën rond te krijgen kortom het verkoopbord blijft nog wel even in de tuin staan. Onze makelaar schatte in dat ze echt serieus zijn en dat het allemaal wel goed komt. We blijven duimen oké?

reina

reina

24-04-2010 om 08:06

Verhuizertje

We zitten in een waterrijk gebied en het stikt vande rjgers. We hebben zigzag over de vijver dun vislijn gespannen, dat helpt heelgoed en je ziet het nauwelijks. En nee, ik voer mijn vissen nooit, er zit genoeg leven in het water (van planten, insectjes etc) waar ze hun maaltje mee doen, mijn vader had ook jaren een vijver vol vis, die voerde ze ook nooit. Ik vind het juist een leuk gezicht die visjes, bijv. als het regent komen ze allemaal naar boven, staat heel vrolijk op zo'n somber-weer-dag ( Goudvissen woelen de bodem om, daarom heb ik die niet)

verhuizertje

verhuizertje

24-04-2010 om 10:51

Reina

Daar zit al een verschil tussen ons. Jij geniet van het zicht van vissen die allemaal naar boven komen, ik krijg daar kriebels van op mijn rug, brrr.
Vissen sowieso eruit wat mij betreft, daarna zullen we wel gaan kijken hoe de vijver zich houdt. Ik zal me wel eens gaan inlezen maar nu nog even niet, want mén wat er allemaal nog geregeld moet worden.
Maar heeft iemand dan vast een idee hoe ik die vissen eruit krijg? Is dat net als luis, je laat er een paar zitten en na een tijdje zit je vijver weer vol? Kan ik van de oude bewoners vragen of ze hun huisdieren niet achterlaten?

reina

reina

24-04-2010 om 19:43

Men neme

Een reiger en een kat ......
Je mag ze ook opvissenen hier naar toe verhuizen, maar je woont vast niet in de buurt . Eh, je weet dat een tuin ook vol wormen en slakken zit, he ?

ishtar

ishtar

24-04-2010 om 20:15

Ja reina

en die zitten bij voorkeur op plekken waar jij met je blote handen bezig bent
(overigens viste mijn kat geen vissen, maar (drijf)plantjes. Lag de hele vijverrand weer vol met overleden drijfplantjes. 't Was een bijzonder beest )

mirreke

mirreke

26-04-2010 om 13:59

Goudvissen

Hmm, dat wist ik niet, dat goudvissen de bodem omwoelen. Hier een grote vijver met veel goudvissen. De vorige bewoners hadden een vijverpomp en een soort watervalletje en een waterloopje. Helaas hadden ze de pomp meegenomen, en heb ik geen idee hoe je een vijverpomp aansluit. Alles ligt trouwens wel klaar ervoor, behalve een pomp, de slang waar de pomp aanhoort ligt in de vijver en kunnen we zo opvissen. Maar ik ben er nog steeds niet uit waar de aansluiting voor de elektra precies zit. Ook de grote vissen hebben ze meegenomen. Maar tot nu toe gaat het prima met de vijver. We hebben nu wel honderd vissen (goudvissen dus) een heleboel kikkers en padden, nu enorm veel dikkopjes. Het water is wel erg troebel, maar met de inhoud van de vijver gaat het prima. Ik denk ook dat dat de reden is dat de reigers de vijver niet leeggevist krijgen. Ik zou nog salamanders willen, daarvoor moet ik een keertje op jacht. Gisteren hadden we zelfs twee eenden, maar die zijn snel weer weggevlogen. Hier ook drie katten, maar de vissen houden kranig vol, de kikkers trouwens ook.
Ik doe verder niets aan de vijver, want hoewel ik het erg leuk vind, heb ik gewoon geen tijd om me heel erg erin te verdiepen. Dus, geen voeding, geen pogingen om de vijver algvrij te krijgen, gelukkig hebben we geen draadalg maar de vijver is wel troebel. Als iemand daar een gemakkelijk tip voor heeft, hoor ik het trouwens wel heel graag! Er staan planten in, we hebben een waterlelie, mooie rietplanten eromheen, en ik doe er verder helemaal niets aan...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.