Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

20-12-2009 om 09:21

Vijf luizenvragen

Gisteren een luis ontdekt bij zoontje! Waarschijnlijk donderdag besmet (die ochtend nog gekamd door luizenmoeder en andere kinderen hadden luizen) En gisteravond twee bij mezelf en 's ochtends weer 1 bij mezelf ontdekt, ieks!
-Kan ik mezelf ook kammen of kan ik dat beter laten doen door man?
-Neten: ik zie ze (nog) niet in het haar zitten????
-Kan ik ook bij droog haar kammen met assy luizenkam of altijd beter nat
-Met dit weer 24 uur buiten in plastic zak afdoende?
-Kammen kammen kammen of toch xt luis oid? Ik dacht dat ik goed gekamd had maar vind er de volgende dag weer 1! Ik heb zo'n metalen assy luizenkam. Is ook voor neten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf kammen

Ik heb ooit luizen gehad..ook van dochter. Logisch we borstelden toen nog met dezelfde borstel (hebben we daarna meteen afgeschaft, ieder z'n eigen nu...). Ik heb toen gewoon mezelf gekamd. Man deed het veel te hardhandig, was niet de bedoeling, maar hij is niet zo kamvaardig (heeft zelf grote krullebos die dus nooit gekamd wordt). Dus deed ik het zelf. Gewoon op kop boven de wasbak, handdoek over de schouders. En naar voren kammen.Ik ging op het kinderkrukje staan dan was ik iets hoger t.o. van de wasbak, dat was makkelijker met vooroverbuigen. Erna douchen met anti-luis en netenloslaatspul en wederom kammen boven wasbak. Op de wasbak kon je ze ook goed zien. Na een weekje of 1,5 was ik luizenvrij. Dochter duurde nog iets langer. Voor de zekerheid kam ik sindsdien de hele familie als er 1 luizen heeft.
groeten albana

Vijf antwoorden

-Kan ik mezelf ook kammen of kan ik dat beter laten doen door man?
Beter door je man laten kammen. Je kunt het nu eenmaal zorgvuldiger bij een ander dan bij jezelf.
-Neten: ik zie ze (nog) niet in het haar zitten????
Ze zijn ook heel moeilijk te zien. Ze zitten heel dicht bij je hoofdhuid, omdat ze die warmte nodig hebben. En een eventuele luis die je nu nog niet gevangen hebt, kan gauw nog even een stel neten produceren, dus blijf er alert op.
-Kan ik ook bij droog haar kammen met assy luizenkam of altijd beter nat
Je kunt ook met droog haar kammen, maar nat gaat meestal beter/gemakkelijker.
-Met dit weer 24 uur buiten in plastic zak afdoende?
Het gaat over knuffels etc? In principe wel.
-Kammen kammen kammen of toch xt luis oid? Ik dacht dat ik goed gekamd had maar vind er de volgende dag weer 1!
De meningen verschillen hier nogal over. De één zweert bij XT-luis, de ander bij Prioderm en weer een ander vindt het allemaal niets. Houd één ding voor ogen: die antiluismiddelen zijn slechts hulpmiddelen. Wat er ook op de verpakking staat, er is er niet eentje die alles afdoodt en zeker de neten niet. In principe moet je met kammen alleen van je probleem af kunnen komen. Twee keer per dag het hele gezin, boven een wit papier, dan vang je alle luizen af voor ze nieuwe neten kunnen leggen.

Rafelkap

Rafelkap

20-12-2009 om 17:18

Dank! en hoe onwillige peuter kammen?

Dank albana en Gnista voor zulke uitgebreide antwoorden! Ik heb vandaag ontzettend veel gekamd en de score is nog steeds 1 bij zoon (gisteren) en 4 bij mezelf!! (nog 2 gevonden!) Morgen koop ik conditioner, wat een gedoe zeg. Twee keer conditioner erin doen, kammen en uitspoelen redt ik nooit, dan maar 1 keer droog.
Probleempje: jongste (3) heeft een hekel aan kammen, knippen lukt ook nauwelijks. Hoe zal ik hem aanpakken? (wel een beetje al geprobeerd)

Hier

een paar weken geleden ook een paar luizen, Bij de een twee, bij de ander 4 en bij mezelf ook 2. Ik heb alleen gekamd, mezelf ook. Wel de haren nat gemaakt met azijn en water, en dat in laten trekken. Kammen moet je toch, en ik vond die paar luizen het niet waard om gif te gebruiken. Na de eerste keer kammen heb ik hier niets meer gevonden. We hebben de gevonden luizen trouwens in een insectenpotje gedaan om ze eens goed te bekijken, het zijn best leuke beestjes. Prachtig om te zien hoe ze snel langs een haar kunnen lopen.
Dochters heb ik een paar keer in bad gekamd. Ze zelf hun haar laten insmeren met (veel) conditioner, vonden ze nog leuk ook.

Anonix

Anonix

20-12-2009 om 22:19

Antwoorden

Laten kammen door een ander! Dat is veel handiger. Bij mezelf kreeg ik er geen systeem in omdat ik aan de achterkant niet goed kon zien wat ik aan het doen was.

Overigens had zoon hier tientallen luizen (ook van die hele kleintjes, die zijn bijna niet te zien), en na 'n week (twee keer Prioderm-shampoo) was hij er helemaal vanaf. De eerste dag heb ik wel z'n beddengoed verschoond, z'n jas is gewassen, maar verder heb ik niks gedaan.

Het stomme is dat ik vlak voor ik ze ontdekte al goed had gecheckt, omdat z'n vriendje luizen had. Maar niks gevonden! En ik heb verschillende keren echt goed gekeken, met luizenkam, scheidingen trekken, op alle plekken op z'n hoofd.

Dag later kreeg hij koorts (griep) en zag ik ze zo lopen. Hij zat echt HELEMAAL onder! Dus ik heb sindsdien echt geen vertrouwen meer in luizencontrole op school.

Oja, kammen in nat haar, drooghaar schiet direct in de knoop (zeker met dit droge weer). Wat ik deed was inzepen met Prioderm, dat 5 minuten laten zitten en dan -met shampoo erin- uitkammen. En daarna hele verhaal nog 'n keer herhalen. Al met al een operatie van zeker 1,5 uur... want ik kamde door tot ik geen luis meer vond. En 'n week later weer.

Neten zag ik alleen op de haren die ik per ongeluk meenam bij het kammen. Ik spoelde de kam af in een gevulde wasbak, dus kon zo precies de score bijhouden

Fraz

Fraz

20-12-2009 om 23:37

Net luizen gehad

en nu na twee weken kammen ervan af.

Een ander laten kammen is beter, maar soms deed ik het bij mijzelf toch zelf boven de wastafel. Nat kammen gaat makkelijker en dan vooral heel veel conditioner erin. 24 uur in de vrieskou is voldoende om de luizen te doden. Neten kunnen misschien wel overleven (maar dat weet ik niet zeker). Wij hebben zonder gif de luizen bestreden. Dit omdat ook met gif je toch twee weken lang elke dag moet kammen omdat gif dus alleen de luizen dood (en ook niet meer alle want ze worden resistent) en niet de neten. De neten komen weer uit en je hebt weer babyluisjes dus elke dag kammen.

Bovendien ben ik geen voorstander van om gif op hoofden te doen en helemaal niet als er wondjes op de hoofden zitten van het krabben.

Als je elke dag kamt dan kam je elke dag de babyluisjes eruit. Luizen kunnen pas als ze een paar dagen (een week volgens mij) oud zijn nieuwe eitjes leggen. Als je er dus voor zorgt dat je elke dag goed kamt krijg je geen nieuwe neten en ben je na twee weken van de luizen af.

De eerste dag hebben we twee keer gekamd en alle beddengoed gewassen, jassen en knuffels in vuilniszakken gedaan en alles gestofzuigd. Nu ben ik geen nieuwe luizen meer tegengekomen en ga ik om de dag kammen voor de zekerheid.

Sterkte ermee.

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2009 om 09:49

Spul om lager dan 60 graden te wassen?

Nog 1 vraag. Ik heb de spullen voorzover ze niet op 60 graden gewassen konden worden een dag buiten in een plastic zak gedaan. Maar dan ben ik toch bang dat de eitjes overleven. Tja, mutsen etc. worden babymutsjes als ik ze toch nog in de wasmachine gooi en nu hebben we die dingen nodig! Bestaat er geen spul zodat je toch op lagere temperaturen kan wassen?
Verder besloten alleen te kammen, dat moet afdoende zijn. Alleen ik en oudste zijn besmet (zijn luisjes zijn vrolijk naar mij overgelopen). Jongste en vader worden gewoon 1 keer per dag gecontroleerd.

Neten

De neten komen alleen maar uit als ze lekker op temperatuur zijn, vlak bij je hoofdhuid dus. Zelfs neten die op een cm afstand van je hoofdhuis in je haar gekleefd zitten, komen niet meer uit. Over neten die nog in beddengoed, kleding enz zitten zou ik me niet druk maken, hooguit over luizen die daar nog in zitten. Maar die overleven dus veel korter.

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2009 om 13:29

Okee

dan maar hopen dat 24 uur in plastic zak voldoende is voor mutsen/sjaals/knuffels en mijn jas/truien. De evt. luizen zullen dat niet overleefd hebben. De neten die er nog in zouden kunnen zitten kunnen hopelijk ook niet overleven.
Lastig, de ene site zegt 48 uur, anderen weer een dag. Uiteindelijk merk ik het wel over x aantal dagen

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2009 om 18:50

Lara

Dat is de enige mogelijkheid. Maar ik heb het 24 uur gedaan en hopelijk is dit afdoende. Langer ging niet omdat ik de spullen (o.a. mijn jas) nodig heb met dit weer!

Fraz

Fraz

21-12-2009 om 20:37

Ik had

één jas in de vriezer gelegd (24 uur) en een jas gedragen tot die jas uit de vriezer klaar was. Toen mijn haren weer gekamt en de andere jas in een vuilniszak gelegd (48 uur) in de schuur en de jas uit de vriezer gedragen.

Het voordeel

Het relatieve voordeel van neten is, dat ze geen pootjes hebben en zonder warmte niet uitkomen Al zit er een neet op die knuffel, die kan niet vanzelf je haar weer inkruipen. En uitkomen is er al helemaal niet meer bij. Dat nadeel compenseren ze door erg slecht zichtbaar te zijn tussen de haren...
Sterkte Rafelkap! Hopelijk ben je binnenkort luisvrij.

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2009 om 12:38

Alles onder controle

Het gaat hier goed. Gisteren en vandaag niets bijgekomen, wel eindeloos gekamd en gecontroleerd. Geen neet te vinden bij zoon (had er maar 1, de andere 4 waren gewoon snel naar mij overgelopen). Echt geen neet te zien op hoofd zoon, die heeft van die dunne haartjes, daar zou toch wat te zien moeten zijn. Cremespoeling uitspoelen vond hij wel minder leuk. Nu maar hopen dat jongste niet onder de luizen komt want die heeft een hekel aan kammen en haren wassen (en aan z'n nagels moet je ook niet zitten) We proberen het eerst zonder gif, ik denk en hoop dat we er vroeg bij waren.

Blijven kammen!

Rafelkap, het klinkt goed zo en ik denk dat jullie er inderdaad op tijd bij waren. Maar juich niet te vroeg en blijf nog zeker twee weken kammen. Neten zijn gewoon erg lastig te zien en voor je het weet huppelt de tweede generatie van Familie Luis vrolijk op je hoofd rond. Juist als je denkt dat je alles onder controle had...
n@nny

Precies n@nny

Rafelkap, dat is het algemeen geldende advies: blijven kammen tot 2 weken nadat je de laatste levende luis hebt gezien. Een luisvrije kerst gewenst.

Rafelkap

Rafelkap

24-12-2009 om 09:04

Langer

Ik denk dat ik wel langer dan 2 weken blijf kammen, dames. En eerlijk gezegd kam ik vaker dan 2 keer per dag. Ik heb zelfs de assy luizenkam aan het pannetje aan laten koeken.(in pannetje uit laten koken) Hoop dat ik ze toch echt weg heb!

Rafelkap

Rafelkap

24-12-2009 om 09:05

Meteen

oja; meteen een nieuwe luizenkam gekocht natuurlijk Wel een goedkopere. Gelukkig hoefden we het pannetje niet weg te gooien. (er zat een beetje plastic aan de kam dat aan ging koeken) dom dom dom!

Detail

Er is een verschil tussen luizenkammen en netenkammen - bij de netenkam (metaal) staan de tanden nóg dichter bij elkaar.

Rafelkap

Rafelkap

25-12-2009 om 08:58

Genista

Ik noem het altijd luizenkam, maar ik heb wederom een netenkam Het gaat hier nog goed, nog geen tweede generatie, heb alleen nog psychisch jeuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.