Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

costa

costa

23-02-2011 om 19:06

Vieze smaak in mond door pijnboompitten?

Ik heb sinds gisteren een bittere smaak in m'n mond, vooral ná het eten is het erg. Heb geen maagklachten of kiespijn en toen ik op internet ging zoeken blijkt dit wel eens voor te komen na het eten van (chinese) pijnboompitten! Nooit van gehoord, jullie wel? Ik ben zondag uit eten geweest en heb carpaccio met pijnboompitten gegeten....Zou het écht daarvan kunnen komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

23-02-2011 om 19:43

Ja kan wel zeker

Ja hoor, klopt. Ik heb dat ook een paar keer gehad. En inderdaad pas na het eten, dus zodra je mond leeg is (lekker slecht als je een dieet zou willen doen) want je wilt eigenlijk op iets blijven eten om de smaak weg te houden. (dus maar dropjes eten ofzo, het kan zeker wel een week duren voordat het weg is hoor)

Petr@

Petr@

23-02-2011 om 20:14

Yep

Heb het ook een keer gehad na het eten van pijnboompitjes en daar ben je inderdaad wel een weekje zoet mee!

Ja!

Je schijnt aan de vorm vd pitjes te kunnen zien wat de 'goeie' zijn..maar ik vergeet altijd welke. Je hebt symmetrische, en pitjes waarvan de ene kant wat spitser is dan de andere. 1 vd 2 is riskant. En het kan idd wel een week of langer duren voor het over is. Ik gebruik tegenwoordig veel minder pijnboompitten dan vroeger in mijn zelfgemaakte eten, gewoon omdat ik geen zin heb in een week lang een vieze smaak in mijn mond. Toch nog maar eens nazoeken welk model nou ok was...

Ingrid

Margriet*

Margriet*

23-02-2011 om 22:49

Hee grappig

en herkenbaar. Van de week at ik ze van de Turk, daar had ik het niet bij. Toch eens kijken naar welke vorm deze hebben. Van de appie heb ik het standaard wel.

Roosteren

Het schijnt alleen voor te komen als de pitjes niet geroosterd zijn. Even roosteren en geen risico dus.

Nou

Bij ons is het heel lang goed gegaan, maar opeens 1 keer die bittere nasmaak gehad en we hadden dagenlang een probleem, dus ook terwijl ze wel geroosterd waren.

Vonda

Nrc

Vorig jaar of eerder heeft er in de NRC een oproep gestaan in de kookrubriek naar ervaringen met die nare smaak en vooral naar de herkomst van de pitjes die het veroorzaken.

costa

costa

24-02-2011 om 08:47

Wat fijn

Al die herkenning!! Ik was de enige die die pijnbommpitjes had gegeten, de enige met zo'n vieze smaak dus .....Dat het wel een week kan aanhouden...!Bah. Héél toevallig gaan we komend weekend weer in dat restaurant eten (haha, normaal gaan we bijna nooit uit eten en nu twee weken achter elkaar), ik zal dan geen pijnboompitjes meer eten! Bedankt voor alle reacties.

Onno kleyn:

"Een bittere smaak, een verlammend bittere metaalsmaak die zich innig om elke binnengeschoven hap vouwt, die het feestje dat eten telkens weer is tot een parodie maakt, ik schreef er een jaar of twee geleden over. Het overkwam me zomaar. En na een frisse portie internetten vond ik een vermeende dader: Chinese pijnboompitten. Pine nuts from hell. Weet u nog? Op de weblog van Harold McGee, de schrijver van het formidabele ‘Over Eten & Koken’ kwam het onderwerp opeens weer tegen. Het ‘Deense Ministerie van Voedsel’ (goh, hebben ze daar een apart ministerie voor?) heeft uitgevonden dat het om de nootjes van twee pijnboomrassen gaat, die normaal niet geschikt worden geacht voor consumptie. Nee, daar weet ik alles van.

De Pinus armandii en Pinus massoniana hebben heel kleine, driehoekige c.q. kogelronde nootjes, met dat afschuwelijke effect. Denen, dank! Nu weten we tenminste hoe we ze kunnen vermijden. Ik was al overgegaan op de echte mediterrane pijnboompitten, langwerpig, al snel meer dan een centimeter lang, maar die zijn niet overal verkrijgbaar. Chinese pijnboompitten overheersen de (super)markt. Nu alleen nog maar opletten dat ze niet té klein en rond zijn, of driehoekig. Op initiatief van de Denen heeft de Europese Commissie trouwens de import van die vieze varianten verboden."

Chris

Yep, 10 dagen hier

Ik maak regelmatig pesto, en was al vaak de dans ontsprongen. Maar rond de Kerst (heel fijn) was 't toch raak. Het duurde een dag of 10, die vieze smaak in mijn mond. Maar het was niet 10 dagen lang even erg, werd langzaam minder. Wél door geroosterde pitjes dus.

Coco

Coco

24-02-2011 om 10:44

Costa

"Ik was de enige die die pijnbommpitjes had gegeten, de enige met zo\'n vieze smaak dus ...."
Het kan ook zomaar dat anderen er wel van hebben gegeten en tóch geen vieze smaak krijgen. Niet iedereen is er gevoelig voor namelijk. Ik had laatst pesto gemaakt en daarna een week lang die bittere smaak. Mijn man had er net zo hard van gegeten en die had er geen last van.
Zelf eet ik nu nauwelijks meer pijnboompitten.

Bij ons

Wij hadden dus al heel vaak de pitjes van de AH gehad en het was heel lang goed gegaan, maar opeens dus toch een keer een slechte partij erdoorheen blijkbaar: vriendlief en ik wel een week lang een vieze smaak in de mond bij elke hap daarna. Dat leerde het mij definitief af om ze te eten! Ik gooi nu maar andere nootjes over het betreffende recept

Vonda

Bleh

Ik heb het 2 keer gehad, mijn zoon 1 keer. Hij weigert nu dus nog langer pijnboompitjes te eten. Kan het me voorstellen ook trouwens. Wel jammer omdat ik ze gebruikte als vervanger van noten aangezien dochter allergisch is voor noten.

Vies ja

Ook een keer gehad, proefde die nare smaak elke keer als ik diep ademhaalde.

Primavera

Primavera

28-02-2011 om 09:42

Staat er dan geen plaats van herkomst op die zakjes?

Wat zonde dat hierdoor de zin in het eten van pijnboompitten wordt verpest. Ze zijn zo lekker.
Ik zou haast een handeltje op moeten zetten van gegarandeerd mediteraine pijnboompitten. Als het hard waait vallen ze hier in de tuin en anders hoef ik alleen maar de straat over te steken om ze te vinden. Jammer dat het zo veel werk is om die nootjes waarin die pitten zitten te kraken.
Buiten het seizoen koop ik wel zakjes, maar ik let altijd erop dat de herkomst en niet alleen waar ze ingepakt zijn erop staat. Over de vorm valt niet zo heel veel te zeggen. Degene die je vindt zijn toch over het algemeen verschillend in vorm van vrij klein tot aardig lang.
Groeten Primavera

Helaas niet

Zeker niet als ze al ergens in verwerkt zijn. En in een restaurant hangt er ook geen labeltje aan.

't Zijn inderdaad krengen om te kraken, dat herinner ik me nog van toen ik in Portugal woonde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.