Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 13:30

Vet(lucht) uit (horeca)kleding

Meningsverschil tussen vriendin en mij. Dus ik leg het eens even voor. Ik laat in het midden wie wat doet, zodat jullie fullblown kunnen oordelen.
We hebben allebei een kind wat in de horeca bijbaant, allebei in de bediening. Beide kinderen dragen een bedrijfsblouse en daaronder zo'n lang schort, een zgn. sloof, tot op de grond. De een draagt antraciet, de ander zwart. Welnu. Die sloven worden na het werken in de wasmand gegooid en stinken dan naar vet-eten-rook enzo en hebben natuurlijk ook de nodige vlekken zo hier en daar.
Nu wast een van ons de sloven apart van alle andere was op 40 graden. Heter wassen is niet goed voor de kleur en samen met andere dingen wassen is goor, want dan komt die vetwalm aan al je goed te zitten.
De ander wast de sloven met andere was mee op 60 graden en beweert niets van geuroverdracht of kleurslijtage te merken.
Wie heeft er "gelijk"?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 13:35

Ik waste

de kleren gewoon mee in de 40 graden was, met wasverzachter, en rook niets meer van de vetlucht.

Puck

Puck

02-09-2010 om 13:40

Mag andere stinkende werkkleding ook?

Geen vetlucht van eten, maar wel soms een garagevet-lucht. Omdat dat niet alleen vetlucht is maar ook daadwerkelijk vet IS was ik het op 60 graden. Wel met de andere kleding mee en ik merk niets van geuroverdracht.
Wel merk ik met de "normale" was dat de kleuren mooier blijven als je een beetje kleur bij kleur wast. Dus alle donkere dingen bij elkaar, alle rode en roze dingen bij elkaar, etc.
En als het met 40 graden schoon en reukloos wordt dan is het niet nodig om op 60 te wassen. Geur lijkt me ook bij 40 graden wel weg te gaan, vetvlekken wordt lastiger.

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 14:05

Dat is een onderdeel (puck)

Dat is een onderdeel van de discussie: is die vetlucht aan de kleding nou gewoon lucht/geur - of is de kleding ook daadwerkelijk echt vét (alsof je er een pakkie boter op hebt uitgesmeerd).

Over op kleur wassen ben ik het met je eens, ik was erg op kleur

Tirza

Ik ga voor....

40 graden & niet apart. En als het dan niet fris wordt (wat ik betwijfel), dan maar op 60, maar wederom niet apart van de rest.

Ingrid (maar ik was niet regulier vettige rokerige(?? dat kan toch helemaal niet in de non-smoking horeca?) horecakleding. Dit is wat ik theoretisch zou doen...)

In het verleden - o.t.

zat ik als lid van het stembureau de hele dag in een vet-ruikend zaaltje van een kroeg annex restaurant. Dan rook ik 's avonds ook zo, terwijl er ter plekke niks gebakken of gerookt werd.

Wat is 'geur' eigenlijk precies? Zijn toch rondzwevende moleculen van teen of tander?

reina

reina

02-09-2010 om 18:16

Ervaring

Zowel dochter als zoon werk(t)en in de horeca, dochter (bediening) doet inmiddels iets heel anders, zoon is nog steeds kok. Ik heb dus veel sloven gewassen, ook regelmatig met die gore frituutlucht, maar ook als die er niet aan zat stonk het! Zoon wast tegenwoordig in zijn eigen woonruimte, maar we hebben hier alle kleuren en merken sloven in huis gehad in de laatste 12 jaar. De boel werd in de week gezet, met vanish en daarna op 60 graden gewassen, en daar kunnen sloven echt wel tegen (er is er ook regelmatig een in de kookwas gegaan als ie niet schoon te krijgen was). Maar ik ben heel blij dat ik er vanaf ben

Yta Chalne

Yta Chalne

03-09-2010 om 07:27

Sloven

Omdat de kleuren altijd wat veranderen met goed wassen, doen wij waar ik werk de sloven altijd allemaal in dezelfde wasmachine, op dezelfde temperatuur met hetzelfde wasmiddel. Zelf wassen is het begin van het einde voor sloven

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2010 om 12:51

Heel graag

Als de werkgevers die optie zouden bieden, staan onze kinderen vooraan. Het is bepaald geen pretje om die dingen te wassen. Ik wil eigenlijk wel gewoon wasvergoeding

Tirza

reina

reina

03-09-2010 om 16:46

Tirza

Nou, da´s echt ideaal als de kleding gewaasen wordt, maar helaas is dat nog niet vaak het geval geweest, er is hier veel geld gaan ziten in wasmiddelen én in de kokskleding zelf ook trouwens.

100%mama

100%mama

04-09-2010 om 08:39

Ik zou

gewoon op 40 graden wassen met de andere kleding erbij wat betreft de bediening sloven. De kok sloven zou ik wel apart wassen of eerst in de vanish zetten een uurtje om echt alle vlekken te laten verdwijnen. Tenminste, zo deed mijn mams het toen ik in de horeca werkte.

Overigens is het voor de baas beter om de sloven te laten reinigen. Op de sloven is een beschermlaag aangebracht die bij normaal wassen verdwijnt. Deze laag zorgt ervoor dat de vlekken niet in het doek zelf trekken, maar makkelijk verwijderd kunnen worden. Verspreid over een x aantal jaar zal hij nu meer sloven moeten kopen dan wanneer hij ze laat reinigen omdat ze dan een langere tijd "vlek vrij" blijven en mooier op kleur. Maar blijkbaar vind hij dat niet zo erg

Mijn machine staat zelden onder 60.
Dus die sloofjes zouden bij mij ook gewoon op 60, maar als ze vet waren op 90 meegaan. Wel op kleur gesorteerd natuurlijk.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 15:43

Maar goed

blijft de vraag of je de lucht van die sloven "afgeeft" aan de rest van je was. Dus: vette stinksloven bij de andere bullen en waswaswas - alles ruikt naar vet. Offfffff is vet alleen een onbenulli ggeurmolecuul wat er moeiteloos uitgeklotst wordt?
En 100%mama: hoe doen die speciale wasserijen dat dan, dat behouden van die laag? Wassen is wassen, toch? Of gaat-ie er elke keer opnieuw in/op?

Tirza

Biene M.

Biene M.

05-09-2010 om 18:56

Geur kan afgeven

Als mijn dochter bij haar vader vandaan komt, ruikt haar kleding naar zijn lanette crème. En hij wast veel (maar niet alles) op 60 graden. Volgens mij is die lanette crème ook vooral vet.

Toen ik vroeger in de horeca werkte, werden mijn sloof en de kokskleding door de baas gewassen, overal. Mijn blousejes roken na een dagje beulen in de pizzeria ook behoorlijk vet, maar die lucht was er na een 60 gradenwasje doorgaans weer uit en had dan ook niet afgegeven aan de andere was.

100%mama

100%mama

10-09-2010 om 16:37

Tirza

Lekeer laat, maar beter laat dan nooit

Dat komt omdat ik het voor de zekerheid even heb nagevraagt bij een vriend van ons met een eigen horeca zaak, minstens 100 sloven per week te wassen heeft die allemaal meuren naar de vet en aanverwante artikelen, hahaha. Maar goed, de wasserette gebruikt idd een speciaal wasmiddel die de laag beschermd. Het heeft te maken met de samenstelling. Na een x wasbeurten is de laag eraf, maar veelal zijn de schorten dan zowiezo aan vervanging toe en anders is het mogelijk de schorten weer te voorzien van deze laag.

Volens mij geeft de lucht niet af....maar helemaal zeker weten doe ik dan niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.