Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2009 om 22:11

Vetlucht horecakleding

Dochter vriendin heeft sinds kort een horecabaantje en vriendin wordt prompt getracteerd op het welriekende fenomeen van de kleding met vétlucht. Broek, blouse, sloof, allemaal diepzwart en na een dag werken te vies om aan te pakken. Wassen helpt, maar die lucht, die lucht! Iemand een tip? Je kunt toch ook niet alles maar loslaten op zwarte kleding, lijkt me. Ik ken alleen maar bedrijfswas in de horeca - of witte kokskleding, die gooi je gewoon in de kookwas, maar dat doe je met zwart toch niet lijkt me.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 01:09

Wasverzachter?

Als ik de bedrijfkleding van mijn dochter had gewassen met wasverzachter rook het weer zo fris als een hoentje (een ongebraden exemplaar wel te verstaan!)

In soda zetten

Hier heeft dochter in de horeca gewerkt en soms bij grote drukte moest ze in de keuken werken. De kleding was zwart/rood en die ging op 60 graden. Bij erg smerige kleding zette ik het zodra ze er was te week in soda en dan erna wassen en dat hielp redelijk. Volgens andere collega's kon de boel wel op 90 graden...maar dat heb ik nooit aangedurft.
groeten albana

Puck2

Puck2

12-11-2009 om 09:07

Gewoon op 60 of 90 graden

Puckman heeft ook vette bedrijfskleding soms, donkerblauw en geen horecavet en het stinkt ook niet, is gewoon smerig. Ik was de sweaters, t-shirts en spijkerbroeken gewoon op 60 graden en soms ook op 90 graden met een wasmiddel voor donkere en zwarte was. Of jouw stank daarmee uitgaat weet ik niet, maar ik kan wel zeggen dat de kleuren hier gewoon blijven zoals ze zijn.

reina

reina

12-11-2009 om 10:02

Hier

Hier ervaring met vieze zwarte horecakleding en ook met vetlucht eraan. Ik zette het altijd eerst een nacht in de vanish en daarna wassen op 60 en soms op 90 graden, als het goed is kan het daar gewoon tegen. (Helaas krijg je in de horeca lang niet altijd bedrijfskleding, ik vind het kopen van de kleding nooit een probleem, maar die gore was )

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2009 om 23:28

En gewoon afwasmiddel?

Neeeeeee, niet in de wasmachine dames, dat weet ik, maar een nachtje gewoon in een afwasmiddelsoppie? Dat heeft toch vetoplossers? Of zoiets als Biotex, zou dat nog wat bijzonders doen?
Ik vind het wel fijn om te lezen dat er dus gewoon op 60 en 90 wordt gewassen, ook bij zwart. En ach, dan geeft de baas maar weer een nieuwe, denk ik dan

Tirza

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 09:29

Tirza

Heeft jou wasmachine een inweekprogramma? Dan zou je idd eens kunnen proberen om het eerst een aantal uren of een nacht in biotex te laten inweken en dan aansluitend op 60 of 90 graden te wassen. En ach, was kan vaak veel meer hebben dan op het label staat.

Geurtje

Het vloeibare wasmiddel voor donkere was van Kruidvats eigen merk heeft een hele sterke geur (en lekker ook, vind ik zelf). Helpt misschien wel tegen de lucht.

Groeten,

Temet

reina

reina

13-11-2009 om 10:34

Tirza

Oh, de kleding is gewoon van de baas? Dan zou ik niet moeilijk doen Hier is kokskleding al jaren een verjaardagskado, want goede kleding is best duur (ik laat er vaak naam of initialen op borduren, dan is het net wat persoonlijker, dus leuker om te geven).

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2009 om 12:59

Gewonnen!

Vriendin heeft de strijd met de vetlucht (alsof de frituur er mee uitgeboed was) gewonnen! De eerste keer wat het moeilijkst (ach, en is dat niet altijd zo....). Ze heeft 1x waspoeder, 1x vloeibaar wasmiddel, 2x dreft gebruikt, 1x geweekt in soda en 1 keer 24 uur in azijn gezet. Daarna kliedernat buiten laten drogen en toen ging het ging de goede kant op.
Na de volgende werkdag heeft ze de spullen meteen bij thuiskomst in een emmer Dreft gezet voor een nachtje. Daarna uitgespoeld en gewoon gewassen en hoerrrraaaaa, hij rook weer naar schoon!

Bedankt voor alle tips!

Tirza

Puck2

Puck2

16-11-2009 om 17:23

Tirza

Vraag je vriendin of ze toevallig een (instelbaar) inweekprogramma op haar wasmachine heeft. Dat is iets anders dan voorwas. Dat scheelt overgooien van een emmer in de wasmachine en daarna wordt het vanzelf gewassen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.