Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lorwyn

Lorwyn

26-02-2009 om 10:35

Vetbollen voor tuinvogels, mag dat nu nog?

Mijn kinderen hebben afgelopen week op de BSO een vertbol voor vogels geknutseld. Leuk natuurlijk.
Maar ik heb ooit eens gehoord dat je tuinvogels alleen vetbollen mag voeren als het erg koud is (vrieskou), en zeker niet als het voorjaar al in de lucht zit.
Weet iemand hoe het zit? Kunnen vogels er ziek van worden of kan het geen kwaad?
En zo ja kan ik de vetbollen op een of andere manier een jaar bewaren dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan wel

Er wordt ook wel geadviseerd om het hele jaar door te blijven voeren. Omdat er de laatste jaren voor vogels steeds minder voedsel te vinden is. Wat ik wel eens gelezen heb dat slecht is, is voeren in het broedseizoen omdat de ouders de inhoud dan ook aan hun jongen gaan voeren. Die schijnen daarin te kunnen stikken. Met name in nootjes (het zijn net echte kinderen).

Het hele jaar door voeren mag

Ik dacht eerst ook dat je alleen maar mocht voeren in de winter, maar je mag ze het hele jaar voeren.

Even gekopieerd van de vogelbescherming:

Volwassen vogels zullen altijd proberen hun jongen insecten of spinnen te geven. Wanneer er een voedselgebrek is worden alle insecten aan de jongen gevoerd en gaan de ouders over op ander voedsel. Pas als ook de jongen niet genoeg insecten meer kunnen krijgen, voeren de ouders hun jongen met zaden en ander voer dat wij aanbieden. Wordt er niet bijgevoerd dan is de kans erg klein dat de jongen uitvliegen. Door bij te voeren wordt deze kans vergroot.

Wil je alles lezen dan is hier de link.

http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=513

emmonis

emmonis

27-02-2009 om 20:36

Volgens mijn zoon

Je mag vogels het hele jaar bijvoeren. Maar zodra de lente in aantocht is mag je geen vetbollen meer ophangen. In de lente hebben ze geen (extra) vet meer nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.