Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verzekering vraagje (fiets op slot in de schuur of niet)?

Mijn schoonvader zegt dat je je fiets ook in een afgesloten schuur op slot moet zetten om deze vergoedt te krijgen (bij inbraak) van de verzekering. Maar volgens mij is de fiets al verzekerd omdat de schuur op slot zit.
Wie heeft er gelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reactie

Als je een fietsverzekering hebt afgesloten dan heb je bij diefstal inderdaad twee sleuteltjes nodig om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Als de schuur op slot zit en je kan aantonen dat de schuur is opengebroken dan gaat het gewoon via je inboedelverzekering.
Wij hebben het een aantal jaar geleden meegemaakt. We hadden geen fietsverzekering en de sleutels gewoon in het fietsslot. Schuurdeur was op slot, maar met zo'n simpel slot waar alle doorsnee sleutels oppassen. Op die manier is dus de deur gewoon opengedraait door de dieven en daardoor geen braakschade. Waardoor we in eerste instantie geen vergoeding kregen (fiets van net een paar maanden oud)
Gelukkig hadden we een meewerkende politie-agente die in het politierapport wel braakschade heeft vermeld. Ze zei zelf daarover dat "de verzekeringen erom vragen om in zulke gevallen zelf met een koevoet schade aan te richten"

Mamvantwee

Mamvantwee

12-04-2010 om 09:15

Ik doe het wel hoor

Onze fietsen staan in de afgesloten schuur in de tuin (achter afgesloten tuindeur) op slot. Het is inmiddels een gewoonte, mijn huissleutels hangen aan dezelfde bos, dus geen moeite.

Ik doe het ook voor de verzekering ja, ik wil geen gedoe of discussies met de verzekeraar...

groet, Mamvantwee

amk

amk

12-04-2010 om 09:18

Altijd 2 sleutels

ik laat gelijk een reserve sleutel maken en die gebruik ik. De originelen bewaar ik bij elkaar.

Pollewop

Pollewop

12-04-2010 om 09:28

Hoeft niet, maar...

Wij hebben het vorig jaar nog bij de hand gehad. Fiets van dochter gestolen uit afgesloten schuur, normaal gaat de fiets altijd op slot deze keer niet. Fiets is vergoed maar de bijkomende schade niet: het vervangen van alle sloten omdat de huissleutel er aan hing!!
Mijn advies is dus om wél je fiets op slot te zetten of je huissleutel er niet aan te hangen.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-04-2010 om 10:23

Huissleutel

De huissleutel die aan mijn fietssleutel hangt, zorgt er juist voor dat ik de fiets altijd op slot moet zetten: anders kom ik het huis niet meer in namelijk! Dus de kans dat ik mijn huissleutel aan mijn fiets laat hangen is minimaal (duurt maximaal 2 minuten...).

Amk

Ik heb pas een verhaal gehoord van iemand die ook een reservesleutel had laten maken. Fiets werd gestolen en bij de verzekering kon ze 2 originele fietssleutels laten zien. De verzekering deed moeilijk omdat er geen gebruikssporen op de sleutels zaten, ze had natuurlijk altijd de reservesleutel gebruikt.

Overigens gaan de fietsen bij ons ook altijd op slot in de schuur, gewoon om het niemand extra makkelijk te maken.

Desiree

Desiree

12-04-2010 om 19:32

Inderdaad

Hier een reactie va iemand die bij de grootste fietsverekeraar van het land werkt. Ongebruikte sleutels inleveren betekent geen uitkering. Er is geen maatschappij die daar in trapt. Overigens is het wel vaak zo dat je ook kunt claimen bij je inboedelverzekeraar maar daar heb je vaak een eigen risico en je moet wel braakschade hebben.
Mocht je een originele sleutel verliezen dan bij de rijwielhandelaar een sleutel bij laten maken en dit ook melden bij de verzekering .Dan wordt er genoteerd dat er sprake is van een duplicaat sleutel.

Desiree

Bij de *rijwielhandelaar* een nieuwe sleutel laten maken? Die hebben daar toch geen apparatuur voor? Ik haal mijn reservesleutels altijd bij zo'n sleutelmeneer-annex-hakkenbar, is daar wat mis mee dan?

heb bij mijn vorige fiets inderdaad meteen een reservesleutel laten maken en die altijd gebruikt maar ik hoorde onlangs inderdaad ook (en dit werd nu bevestigd door de fietsenhandelaar waar ik de nieuwe heb gekocht) dat je problemen krijgt als je een claim indient met twee ongebruikte originele sleuteltjes.

groeten,

Temet

pind@

pind@

13-04-2010 om 08:14 Topicstarter

Wat ik dus begrijp

Wat ik dus begrijp is dat je je fiets wel vergoed krijgt als hij niet op slot in je schuur staat. Maar dan moeten er wel braaksporen zijn dus.
Ha, had ik toch gelijk .

Gebruikte sleutel

Volgens mij is de truc om het eerste halfjaar de officiële sleutel te gebruiken tot het nieuwe eraf is. Of de eerste anderhalf jaar.

Pinda

Als fiets wordt gejat dan heb je een claim op de fietsverzekering, maar dan moet je dus die sleutels inleveren. Stond-ie niet op slot, dan kan het zijn dat je m kan claimen onder de inboedelverzekering, maar daarvoor geldt dan inderdaad vaak de eis dat er sprake moet zijn geweest van braak.

Groeten,

Temet

Desiree

Desiree

14-04-2010 om 20:55

Bijmaken sleutel

Als je de dekking van je fiets helemaal optimaal wilt houden en je bent een sleutel kwijt dan laat de rijwielhandelaar er 1 bijmaken bij de fabriekant waar het slot vandaan komt.
Bij ons moet het een ART catgeorie 4 slot zijn en dat zijn bijvoorbeeld sloten van Axa, Abus,Cryptonite,. Je kunt dit nakijken op www.stichtingart.nl
Hier kun je alle goedgekeurde sloten vinden .Als je dus een sleutel bij laat maken bij bijvoorbeeld de schoenmaker dan kun je hier geen nieuw nummer van doorgeven aan je fietsverzekeraar. Puur,omdat die sloten/schoenmaker,die erkenning niet heeft. Die sleutels hebben meestal ook geen nummer. En die sleutels zullen dus bij een diefstal ook niet originele en erkende sleutel gezien worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.