Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verwarming zwembad

Hoi

Wij hebben zo'n blauw rond zwembad in de tuin van 3.05m, en vaak nog net iets te koud om in te zwemmen. Ik heb nu een verwarmingselement (160 euro) gezien om bij de pomp te plaatsen, dan zou je in korte termijn het zwembad wat kunnen opwarmen. Heeft iemand hier ervaring mee, is het wat?

Groetjes
Susan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

29-05-2009 om 08:54

Geen ervaring

Maar iets om op te letten lijkt me dat electrisch (water) verwarmen vaak schreeuwend duur is.

Kim

Kim

29-05-2009 om 09:56

Dochter wel ervaring

Hallo Gruffalo, ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar toevallig hadden we het er zondag over. Mijn dochter en schoonzoon hebben zo'n ding gehad. Het water werd niet lekker warm, het was alleen het koudste ervan af en wat Tinus ook al zegt, de elektriciteitsmeter draaide snelle rondjes! Zij hebben hem dus weg gedaan.

Vera*

Vera*

29-05-2009 om 10:07

Tip

Wij hebben nu voor het tweede jaar een zwembad van 3.05 doorsnede en daarvoor vier jaar eentje in de kleinere maat. Op het water leggen we plastic met van de luchtkussentjes. Dit is gewoon in de goede maat te koop bij de zwembadwinkel (wij hebben Intex). Dat bubbeltjesplastic houdt de warmte vast (wind koelt het water snel af) en zorgt voor sneller opwarming.
Daarnaast hebben we ook nog het dekzeil dat het zwembad tegen viezigheid behoed.
Als de zon schijnt haal ik het afdekzeil eraf en kan de zon het bad verwarmen, het bubbeltjesplastic ligt er dan nog op (het is ook precies de maat van het bad). Straks voel ik even en dan is het water vlak onder het plasic heerlijk warm, ga je dieper wordt het kouder. Op dit moment is het niet kouder als 23 graden (gemeten afgelopen maandag). Wij hebben als regel dat het water 20 graden moet zijn voordat je er in mag.
Helaas werkt bij zoveel kuubs het niet om een paar emmers heet water er bij te doen .

Columbus

Columbus

29-05-2009 om 13:32

Wij...

Wij hebben een écht groot zwembad. Dat wordt verwarmd door middel van het rondpompen van water langs/door een soort zwarte matten die middels de zon worden verwarmd. Eén zo'n element kostte iets van 180 euro bij de Makro. Wij gebruiken er twee en daarmee stijgt de temperatuur aanzienlijk. Als het buiten 25 graden is, is het water ook 25 graden (bij een beetje zon). En onze bak water is veel groter dan die van jullie.

gruffalo

gruffalo

29-05-2009 om 14:27 Topicstarter

Tip

hoi

bedankt voor de tips. ik denk idd dat de energierekening mega-hoog gaat worden door de verwarming en als het dan niet veel oplevert tsja..

het bubbeltjesplastic hebben we ook al, maar dat vind ik niet veel helpen helaas. temperatuur van het water schommelt zo rond de 19 graden brrr...

ik heb net even gekeken naar opwarmen obv zonne energie en heb idd iets gezien. voor 130 euro El Nino zonne- collector kid. Klinkt goed...als het werkt?

Gruffalo

Jakiro

Jakiro

29-05-2009 om 21:48

Wij hebben zo'n pomp

En ook hetzelfde zwembad.
En hij verwarmd goed. We hebben hem staan op 25 of 30 graden, omdat het anders voor de kleintjes wel erg koud is en het water is altijd minstens 25 graden.
Jakiro

gruffalo

gruffalo

30-05-2009 om 08:36 Topicstarter

Jakiro

klinkt goed 25 graden...het bad is nu 17,5 graden ook al staat het nu al in de zon. Gister kwamen ze al weer met blauwe lipjes uit het zwembad.

heb je zo'n electrische pomp of een op zonne-energie?

gruffalo

gruffalo

31-05-2009 om 09:15 Topicstarter

Gehaald

hoi
we hebben gistermiddag, na jullie adviezen en rondkijken op internet, zo'n zonne-energie verwarming gehaald bij een hele grote campingwinkel.

Mijn man is er gister meer dan 2 uur mee bezig geweest om 'm aan te sluiten, wat op diverse punten niet lukte. Uiteindelijk is hij, gefrustreerd, terug gegaan naar de winkel omdat het hem niet lukte om hem niet-lekkend aan te sluiten. En geloof me, hij heeft geen twee linkerhanden.

In de winkel naar het servicepunt gegaan en daar kon hij zo zijn geld terug krijgen, wat prima ging en er werden nauwelijks vragen gesteld. Blijkbaar waren er veel meer mensen met dezelfde klachten geweest, er stonden nog 3 (!) open dozen van hetzelfde verwarmingsmateriaal van El Nino die geretourneerd waren.

waardeloos!

nu even bedenken wat we verder gaan doen. het bad was gistermiddag 21 graden..op zich niet slecht maar ja het is ook fijn als de meiden kunnen zwemmen als het overdag niet zo heet is, op gewone 'redelijk warme' dagen.

Gruffalo

Jakiro

Jakiro

31-05-2009 om 09:51

Elektrische dus

Wij hebben dus zo'n elektrische.
Ook als de zon niet schijnt, verwarmt hij, dus ook op zomerdagen zonder zon, is het heerlijk vertoeven in het badje.
Maar wel balen, na die omweersbui van van de week, is het toen net 2 dagen gevulde badje helemaal doorgeslagen en heb ik alles weg moeten laten lopen....zucht.
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.