Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verwarmen intexbad

Heeft er iemand ervaring met het verwarmen van een intexbad? Wij hebben wel zo'n groot bubbeltjesfolie er op liggen maar op internet las ik ook over kleinere stukken bubbeltjesfolie die beter zouden verwarmen. Heeft iemand daar ervaring mee?
En nu hoorden we weer via via dat iemand iets had op zonnecollectoren en dat dat heel goed werkte. We hebben gegoogled en dat kost 150 euro....
Heeft iemand daar ervaring mee? Ons bad is 3.02 in doorsnee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marije

Marije

25-07-2010 om 18:49

Zonnecollectoren

Wij hebben zonnecollectoren, die werken heel goed. Echtgenoot is helemaal in z'n nopjes met die dingen, ik iets minder want onze tuin is niet zo groot en die staat nu vol met 3.06 zwembad, twee lappen zonnecollector en een enorm zandfilter waardoor het op een complete jeneverstokerij lijkt... Maar goed, het zwembad is lekker warm, dat kan ik niet ontkennen .
Het bubbeltjesplastic is volgens mij meer geschikt om de warmte vast te houden, niet perse om te verwarmen, maar ik kan me vergissen.

Ciska22

Ciska22

25-07-2010 om 20:02 Topicstarter

Marije

Weet je ook of je die collectoren kan ophangen, bv aan de schutting? Onze tuin is ook niet zo groot, 4.5 meter breed en er staat ook een bad in van 3.05 doorsnee.
Een zandfilter hebben we niet nodig want ze gaan eerst door een voetenbadje en mijn man (de poolboy) heeft een stofzuigersysteem met een tuinslang wat heel goed werkt en daar krijg je de bodem heel goed mee schoon.
Als je gaat googelen kom je ook andere bubbeltjesdingen tegen die wel het bad moeten verwarmen. Dat grote is inderdaad meer om het vast te houden.
Hoeveel scheelt het dan in de temperatuur?
Wij hebben m maandag gevuld met een gedeelte warm water en toen was ie 28 graden, is wel heel lekker warm.
Nu is het 21 graden en als de zon niet schijnt koel je snel af in het bad. Op welke temperatuur kunnen jullie m houden dan? Kan je een temperatuur instellen?

Marije

Marije

25-07-2010 om 21:58

Ciska

Laatst was het bad 30 graden, dat was eigenlijk te warm naar mijn zin. Je hebt gewoon wel zon nodig om het bad op te warmen maar dan gaat het sneller dan zonder die matten (je voelt het warme water het bad instromen). Je kunt de matten ophangen op de een of andere manier, als je maar zorgt dat ze op een zonnige plek hangen. Er stroomt water door de matten dat opgewarmd wordt door de zon, dus het hoeft buiten niet heel warm te zijn. Als de zon schijnt, warmt het water op en wordt het bad warmer dan dat het zou worden zonder collectoren (tot 7 graden geloof ik, klinkt niet erg veel maar het verschil tussen 21 graden of 28 graden is natuurlijk enorm). Je kunt geen temperatuur instellen bij degene die wij hebben. Gewoon kraantje open of kraantje dicht.
Een zandfilter is een filter waar je zand in doet. Dat filtert alg en andere rotzooi uit je water en dan hoef je niet steeds die papieren filters te vervangen. Heb je verder ook niet nodig, dat vindt mijn man leuk, ieder z'n hobby zullen we maar zeggen .

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

26-07-2010 om 10:24

Zwarte slang

wij hebben een hele lange zwarte slang tegen een bouwhek gespannen (60 mtr slang) en nog een heel eind door de tuin aan de kanten liggen, de slang wordt verwarmd door de zon waardoor het water toch al gauw zo'n 5 á 6 graden warmer is bij een doorsnee van 3.66
het water wordt er met een pomp doorheen gepompt en blijft zo ook steeds in beweging

Puck

Puck

26-07-2010 om 13:39

Zwarte slang en legionella

In zo'n zwarte slang wordt de watertemperatuur zo hoog dat zich legionellabacteriën kunnen ontwikkelen. Misschien valt dat mee als het water continu in beweging is (dan zal de temp. lager blijven) maar het is denk ik wel iets om in je achterhoofd te houden. Om die reden worden solardouches (van die zwarte waterzakken die je in de zon legt) ook afgeraden.

Zwarte slang

Tess,
Kun je mij vertellen waar je zo'n zwarte slang hebt gekocht? Wij willen namelijk ook op die manier ons bad verwarmen, maar weten niet waar we zo een slang kunnen kopen.
[Mar]

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.