Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

questionmark

questionmark

03-06-2009 om 15:21

Vertaling en vraag

Wat betekent deze zin, letterlijk vertaald?
'the company shall issue or transfer the shares in respect of which the option is exercised against payment in full of the exercise price'.

Toelichting: het gaat om een pakket opties, uitgegeven tegen een bepaalde waarde (exercise price) die na drie jaar kunnen worden omgezet in aandelen van het bedrijf. Wat me niet duidelijk is, is of de aandelenkoers even hoog of hoger moet zijn dan de waarde van de opties op het moment van uitgifte. Is er iemand met verstand van deze materie die hierop antwoord kan geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-06-2009 om 16:00

Dat is aan jou

jij kunt ten alle tijden aandelen kopen tegen de exercize prijs. Het is alleen handig je opties uit te oefenen op het moment dat de aandelen hoger zijn als je exercize prijs. Want meestal verkoop je ze dan gelijk ook weer en is het prijsverschil jou winst. Want je moet die aandelen natuurlijk ook betalen. Omdat je gelijk verkoopt voel je dat niet in je portomonee.

Het heeft mij afgelopen jaar toch zo'n 900 euro netto opgeleverd. Helaas staan de laatste paar jaar onze aandelen steeds hoog als de optie prijsbepaald wordt en zakken ze daarna weer.

Meestal is het ook zo dat je ze binnen de 3 jaar moet uitoefenen en dat ze na 3 jaar vervallen. En niet dat je ze pas na 3 jaar kunt uitoefenen. Ik zou dat stuk nog eens goed na lezen.

en zoek ook goed uit hoe het zit met de belastingafdracht want opties vertegenwoordigen een bepaalde waarde die bij je vermogen (box3) opgeteld moet worden en bij verkoop is ook de winst belast. Bij ons wordt de winst automatisch verrekend bij de verkoop door de bank.

questionmark

questionmark

03-06-2009 om 16:51

Amk

Oke, dit is me duidelijk!
Wat betreft die drie jaar, dat klopt wel. Als je 1 jaar na toekenning van de opties nog in dienst bent, krijg je 25% van het aantal, het tweede jaar ook 25%, en ben je na drie jaar nog in dienst dan krijg je de laatste 50%. Vanaf dat moment mag je ze ook uitoefenen op bepaalde momenten tot 4 jaar later. In de hoop dat de koersen dan weer gestegen zijn, want met deze crisis zijn ze dramatisch gezakt en zijn ze nog lang niet op het nivo terug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.