Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

09-07-2011 om 15:35

Verschil in katoen

Waaaaaaaaarom strijkt het ene katoenen overhemd als een zonnetje als ging het vanzelf en sta ik op het andere katoenen overhemd te martelen? En waaaaaarom zijn die lekker strijkende en vanzelf uit de kreuk springende overhemden altijd de dure (75 eu of meer)? Wat doen die dure merken dan wel of niet met dat katoen? Ik snap dat niet. 100% katoen is toch 100% katoen?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 18:15

Tirza

Dat heeft te maken met een verschil in kwaliteit, de ene katoen is de andere niet. De kwaliteit maar bijvoorbeeld ook de manier van weven speelt een rol. En sommige soorten hebben een voorbehandeling gehad , er wordt zelfs katoen geproduceerd die je niet hoeft te strijken.

Tirza G.

Tirza G.

09-07-2011 om 21:42

Maar fiorucci

Dát bedoel ik nou dus juist. Hoe kan dat dan, dat verschil in kwaliteit? Is het te vergelijken met koffie bijvoorbeeld? Andere boon, ander ras, andere soort, andere smaak?
En wat heeft de manier van weven dan voor invloed? Is dichtgeweven (ofzoiets, ik heb er geen bal verstand van) beter of juist niet?
En dat voorbehandelen: wat dóen ze er dan mee? Kijk, er strijvrijspul inspuiten - dat kan ik zelf ook wel, maar dat is er na een keertje wassen toch echt weer uit. Kortom: ik wil inside information

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

10-07-2011 om 07:45

Tirza

Kom ik op terug, man slaapt nog..

Aantal handelingen voordat het stof is

het katoen is vaker gekamd, vaker gedraaid en draad is afgeschoren oid zodat het veel gladder is, dichter geweven met meer scheringdraden etc.

ja sorry de termen ben ik ergens kwijt geraakt maar het heeft te maken dus met het aantal behandelingen voordat het in de winkel ligt. Dat verschil zie je ook bij tshirts, je hebt shirts die gaan draaien, nou die zijn goedkoper want zijn niet recht uit de stof geknipt waardoor er minder restafval is, de duurdere shirts zijn van betere kwaliteit garen en recht uit de stof gehaald (met meer rest stukken).

Zo ook met gekleurde stoffen, de kwaliteit van kleuren verschilt enorm.

Fiorucci

Fiorucci

10-07-2011 om 09:30

Klopt

Wat betreft de katoen zelf: er is verschil in kwaliteit. Hoe langer de vezels, hoe beter. Egyptische katoen staat hierom bekend: langere vezels, zuiver materiaal. Hele korte vezels zorgen ook voor het beruchte pillen. Korte vezel katoen is zwakker, maar goedkoper.
Verder is het aantal counts van belang: Hoeveel draden geweven zijn per inch. Hoe meer counts,hoe fijner het graen,hoe hoger de kwaliteit. Het aantal draaiingen waarmee gesponnen wordt heeft ook invloed,het zgn. twisten. Hoe hoger getwist hoe beter.
Katoen wordt voor het weven behandeld met bijv stijfsel, om het weven makkelijker te maken. Later moet dit weer worden verwijderd en wordt er door chemicalieen voor gezorgd dat de stof water kan opnemen. Soms worden er alkalische baden gegeven om gemerceriseerde katoen te verkrijgen, dat is een glansachtige zijdelook. En zo wordt veel katoen op allerlei manieren behandeld, om verschillende eigenschappen aan de stof te geven, ook bijvoorbeeld kreukvrij zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-07-2011 om 10:21

En de zachtheid, dan?

Ik heb me van de week ongeveer hetzelfde staan afvragen over katoenen babykleertjes. Het ene bloesje of broekje is veel 'harder' dan het andere. Hoe komt het dat er kleding bij zit die heerlijk zacht en soepel aanvoelt, en andere kleding (ook best dure kleding, Mexx enzo) die de baby nooit aanheeft omdat het gewoon niet lekker zit? En waarom wordt er in vredesnaam babyspul gemaakt dat zo hard, dik en oncomfortabel aanvoelt? Het kan er nog zo leuk uitzien, maar het schiet toch alle doelen voorbij?
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

10-07-2011 om 10:49

Massi

Dat is ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de katoen zelf, en de behandeling na het weven. Aan goedkoper spul wordt minder aandacht en zorg besteed. Dat het een duur merk is zegt niet alles, bij veel merken betaal je voor de naam.

Even

in de droger helpt soms ook..

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2011 om 12:21

Fiorucci - zucht

Hier word ik toch zo blij van. Ik zit gewoon te zuchten van opluchting. Die arme man van je, werd om 9 uur al overhoord op zijn katoenkennis voor dat suffe forum Ik geloof gewoon dat ik het snap. En ik ben zo blij dat ik het nu eindelijk wéét! Dank je wel!

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

10-07-2011 om 13:07

Tirza

Graag gedaan, hij zit in de meubelstoffen, en vindt de interesse leuk..

Biene M.

Biene M.

10-07-2011 om 13:17

Handdoeken

Ook zo gek dat sommige handdoeken nooit goed afdrogen, al zijn ze nog zo dik.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-07-2011 om 20:32

Biene

Mij valt altijd op dat juist de oudste, meest versleten, dunste, vaakst gewassen handdoeken zo heerlijk afdrogen. Ze zijn soepeler dan die dikke nieuwe. Ik heb trouwens geen droger, misschien is dat ook nog een factor in wel of niet goed bij afdrogen?
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.