Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mariek69

Mariek69

19-09-2009 om 07:42

Verschil boxspring / ledikant

Hallo,

We zijn toe aan een nieuw bed. Ik ben de hele ombouw ook beu, dus ik wil gewoon een nieuwe slaapkamer .

Nu ben ik nog niet helemaal thuis in de 'slaapkamerwereld'. Ik krijg wel allemaal folders van boxsprings etc. Kan iemand me vertellen wat nu het wezenlijke verschil (behalve het uiterlijk natuurlijk) is tussen een boxspring en een gewone matras met ombouw?

Wat zijn nu eigenlijk de voor- en de nadelen van een boxspring?

Ik hoor het graag van jullie,
groeten, Mariek

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marsudan

Marsudan

20-09-2009 om 01:38

Boxspring

Hoi Mariek,
Ik heb sinds enkele jaren een boxspring, en hetgeen me bevalt is de stevigheid ervan. Het vervelende in mijn geval is (ik heb er een met twee matrassen) is het verschonen, je hebt er grote overtrekken voor nodig omdat ze best dik zijn. Maar zoals gezegd, ik slaap graag op een stevig / hard bed en dat blijft prima, tot nu toe..

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 09:21

Het grote verschil

is de bodem. Een ledikant heeft een lattenbodem of een spiraalbodem. Een boxspring heeft een bodem die bestaat uit veren (het springveer type dan hè? Niet de donsvariant . Daar bovenop gaat dan een pocketvering of binnenveringsmatras waardoor je als het ware op een dubbele matras ligt. Het onderste deel is meestal in een standaard uitvoering, de bovenmatrassen kun je naar eigen behoefte aanpassen in stevigheid.

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 09:27

Voordeel en nadeel

Het grote voordeel vind ik dat er geen ombouw om zit Ik heb wel een hoofdbord, maar dat is vaak optioneel. Het nadeel bij ons is dat er wielen aan het voeteneind zitten, die zou ik nu niet meer nemen. Om te verschonen is dat handig, ik draai beide delen zó uit elkaar. Maar 's nachts wil er nog wel eens wat speling ontstaan waardoor je.. euh.. van elkaar verwijderd raakt. Ik vind een boxspring ook veel comfortabeler dan een ledikant. De lakens moeten inderdaad wel op maat gekocht worden. De HEMA heeft trouwens hoeslakens voor een matrasdikte tot 22 cm, die passen prima.

Jaymza

Jaymza

20-09-2009 om 16:04

Zeeziek

Op vakantie heb ik ooit eens op een boxspring geslapen, daar werd ik zeeziek van. Iedere ochtend was ik duizelig van dat bed. Waarschijnlijk zeer slechte kwaliteit want later in hotels beviel het minder slecht, maar toch heb ik liever een gewoon matras.

Jaymza

Marsudan

Marsudan

20-09-2009 om 21:13

Sancy

Misschien niet erg charmant... Maar bij mij zit er een spanband om de boxspring. Is zo losser te maken voor het verschonen maar het is erg prettig dat de boel niet meer uit elkaar schuift

Grappig

Ik wilde een boxspring omdat ik daar eens heerlijk op had geslapen.

Maar ik wilde er wel een ledikant om want ik vind het juist weer niet zo mooi om naar de zijkant van de matrassen te kijken. (vaak wat slordig) Ook lijkt het me dat je je dekbed bij het voeteind niet zo lekker kwijt kan zonder ledikant.

Nu had ik bedacht dat ik ooit graag wielen bij het voeteneind wil voor praktisch verschonen en stofzuigen. Maar lees hierboven dat dat juist weer niet bevalt.

Na 6 jaar vind ik dat het geheel erg zacht worden. Volgens een 'beddenboer' gebeurt dat weer sneller bij een boxspring. Onder en boven is beiden van zacht materiaal.

Dus mijn ervaringen lijken wel contra de ervaringen van de anderen .

Mariek69

Mariek69

21-09-2009 om 20:42

Pff

het is dus eigenlijk best moeilijk...
Als ik het goed begrijp is er niet een wezenlijk verschil tussen beide opties, alleen het uiterlijk?

Of zijn er nog andere redenen waarom je voor een boxspring kiest?
Is het bed opmaken wel handig (ale je geen wieltjes hebt)?

Ik hoor het heel graag, want volgend weekend wil ik gaan shoppen!

Bedankt!

angel3

angel3

21-09-2009 om 21:23

Varianten

er zijn vele varianten en ook op smaak samen te stellen. Wij hebben een boxspring met een redelijk normale matras erop, dus niks geen speciaal beddegoed. Ook hebben we een voetboard dus kan gewoon dekbed erin stoppen.
Ik vind het ideaal en lekker slapen. Maar ja weinig ervaring met gewone 2 persoonsbedden na tiener en studententijd op een 1 persoonsbedje en daarna jaaaaaaaaaaaaaaaaaren op de grond op een 2 persoon matras met lattenbodem

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.