Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verkeersvraag (wie heeft voorrang?)

Ik ("A") rijd op een weg binnen de bebouwde kom, geen voorrangsweg, en wil linksaf slaan (T-splitsing, ik rijd op het korte rechterpootje van de T). Vanuit de straat links die ik in wil, (de lange T-poot) komt ook een auto ("B"), die wil linksaf, en ik heb een tegenligger ("C"), die wil rechtdoor (of rechtsaf, heb ik ook meegemaakt, weet niet of dat wat uitmaakt). Al een paar keer meegemaakt dat we alledrie staan te treuzelen (of ze wachten allemaal op mij, dat kan ook LOL). Ik wacht op C, want die gaat rechtdoor-op-dezelfde-weg, of, als-ie naar rechts wil, slaat rechtsaf en heeft om die reden voorrang op mij. C wacht op B, want die komt van rechts. B wacht op mij, want ik kom voor hem van rechts.
Wie heeft er nu voorrang?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

30-11-2009 om 14:50

Eerst c

dan jij, als ik het goed heb.
Auto B komt van links en jij komt voor hem dus van rechts. Hij moet op jou wachten. Je tegenligger C wil rechtdoor dus rechtdoor op dezelfde weg gaat inderdaad voor....
In principe moet jij om C de tegenligger heenrijden, dus je kruist hem achterlangs. Dan hoef je niet te wachten. B moet op jou dan wachten.

Anneque

Anneque

30-11-2009 om 15:33 Topicstarter

Maar b

komt voor C toch van rechts? Waarom is dat secundair?

Omdat

rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang, vandaar dat C voorrang heeft. Ik denk dat daarna B komt (korte bocht gaat nl voor lange bocht) en dan pas jij.

Anneque

Anneque

30-11-2009 om 15:54 Topicstarter

Jamaar jamaar

Ik kom voor B toch van rechts? Ik zou zeggen: _als_ C eerst mag (en is dat echt zo?), dan ben ik (A) daarna ad beurt, want ik kom voor B van rechts en dat lijkt me vóór het korte/lange bochtargument te gaan.

ishtar

ishtar

30-11-2009 om 16:12

Niemand

en ik kan me herinneren dat mijn rij-instructeur zei dat de veiligste oplossing in zo'n geval was om degene die voorrang op jou heeft voorrang te geven.

Wie het meest assertief is

(je zult zien dat bij al dat geweifel uiteindelijk iedereen gelijk...)

Ik probeer nooit lang te weifelen, dan krijg ik meestal voorrang (maar ik hou er wel rekening mee dat ik het niet krijg)

Guinevere

Guinevere

30-11-2009 om 18:42

Ook

Ik heb bij mij in de buurt ook zo'n splitsing. Het komt er meestal op neer dat iemand van de drukste weg (bovenkant van de T) voorrang gaat verlenen aan iemand van de onderkant van de T.

Starry Night

Starry Night

30-11-2009 om 22:06

Rechts heeft voorrang

Bij een gelijkwaardig kruispunt moet je steeds voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen.
Dat houdt in dat het rechtdoor gaan van C in dit geval ondergeschikt is aan het feit dat jij voor auto B van rechts komt.
De volgorde is dus: jij eerst, dan B en dan pas C.

Angel3 heeft gelijk

In beide situaties (C rechtsaf of C gaat rechtdoor) is de uitkomst hetzelfde maar de redenering anders.

Eerst C wil rechtdoor.
Rechts gaat voor, maar als in die situatie nog niemand voorrang heeft dan moet je naar de hogere regel: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang. Dus C mag eerst (want die wil rechtdoor op dezelfde weg als A). Dan houd je de situatie over met A en B. Voor B komt A van rechts, dus dan mag A(nneque). B gaat dan als laatste.

2e situatie: C slaat rechtsaf.
In dit geval hebben B en C geen conflict. Ze rijden gewoon langs elkaar heen als A er niet was. Maar A is er wel dus daar moet B op wachten (A komt van rechts dus moet hij op A wachten). A kan dus rijden maar merkt dat C net als hij dezelfde kant op gaat maar een kleine bocht heeft (A heeft ene grote bocht en moet dus wachten op C). Dan gaat C dus voor A. B mag weer als laatste.

Ik heb vlakbij huis zo'n T-splitsing, misschien dat dat scheelt qua oefening...

De regel "wie het meest assertief is" is eigenlijk alleen nodig bij een kruising van 4 (of meer!!!) wegen waar even zoveel bestuurders tegelijk aan komen rijden.
De Amerikanen hebben volgens mij zelfs voor die situatie een oplossing: degene die het eerst stopt mag ook weer het eerst doorrijden. Maar misschien vertel ik nu fabeltjes.

Groetjes,

Vonda

PS ik ben bij 'mijn' T-splitsing altijd de A, net als Anneque. Soms tref ik een situatie aan met een B (zonder C) waarbij die al behoorlijk links op de rijbaan staat (wordt krap!!). Laat ik die B mooi voorgaan....
(liever dat dan mijn Chevvy in de prak...)

Starry Night

Starry Night

30-11-2009 om 23:28

Vonda

"Rechts gaat voor, maar als in die situatie nog niemand voorrang heeft dan moet je naar de hogere regel: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang."
Ik heb het moeten googlen, dus geef mijn mening graag voor een betere, maar ik vind op meerdere plekken als ijzeren regel bij gelijkwaardige kruisingen: alle bestuurders die van reachts komen hebben voorrang' en 'bij dit type van kruispunt moet je steeds voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen'.
Dat bracht mij tot de conclusie dat rechtdoor op dezelfde weg in dit geval ondergeschikt is aan van rechts komen.
C mag dus hoe dan ook niet rijden als hij rechtdoor gaat, want heeft een auto van rechts waar hij op moet wachten. Auto B ook. De enige die geen auto van rechts heeft is A.
Slaat C rechtsaf, dan is het anders. Dan hoeft hij zich niks van B aan te trekken, want die heeft geen last van hem. En C heeft dan de korte bocht t.o.v. A, dus voorrang.

Denk toch dat

Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft boven afslaand verkeer.
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voorrang-tekening.4437

Maar het is wel lastig te vinden op 't internet want vaak wordt deze situatie met 3 bestuurders niet genomen, maar gewoon 2 bestuurders bij een T-splitsing.

Vonda

ishtar

ishtar

07-12-2009 om 09:49

Juist niet vonda

ik vond een site met een theorie B 'boek' en daarin staat juist eerst 'voorrang oplossen' daarna 'voor laten gaan' En rechtdoor op dezelfde weg is geen voorrang, maar voor laten gaan.
http://issuu.com/sjaakja/docs/theorie_b
bladzijde 108 - 115

100%mama

100%mama

09-12-2009 om 14:54

Haha, leuke quiz vraag

Volgens mij gaat eerst C voor, rechtdoor op dezelfde weg al dan niet rechts afslaan, dan ga jij als A gezien jij voor B van rechts komt en dus voor gaat en dan kan A zijn weg vervolgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.