Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verjaardag vieren of niet?

Mede naar aanleiding van een draadje over wat er wel of niet geserveerd wordt/werd op feestjes, vraag ik me nu het volgende af.

Over 2 weken word ik 40 en bij mij leeft sterk het gevoel 'dat ik 40 màg worden', na de hersenbloeding 2,5 jaar geleden. Maar wij zitten ook in de schuldsanering en ik heb al heel veel moeite om gewoon de week door te komen met de reguliere maaltijden enzo. Geld voor feestelijkheden heb ik echt niet.

Als voorbeeld, ik heb mijn moeder voor mijn verjaardag een McDonalds bezoekje gevraagd... Met het gezin naar de McD is echt een uitje voor de kinderen en daar geniet ik van (vind een bigmac zelf overigens ook best lekker, hoor).

Nu twijfel ik erg wat ik met mijn verjaardag moet doen. Het voorbij laten gaan zonder enige extra aandacht, hetgeen betekent dat er wat familieleden langskomen voor koffie en een plak cake. Of toch mensen uitnodigen maar dan is het wel een heel kale bedoening en dat wil ik toch ook niet. Men weet overigens wel van onze situaite hoor, dat is het punt niet. Maar zo kaal is het toch niet echt een feestje, he?
Het zou dan ook alleen een middag-iets worden, geen avond-feest.

Wat vinden jullie? Hoe zouden jullie tegenover een dergelijke verjaardag staan?

groetjes,
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

07-04-2009 om 11:05

Uitnodigen

met een verzoek om iets lekkers mee te nemen.
Als het jullie lukt om dan nog voor het drinken te zorgen moet het lukken.

Juist omdat iedereen van jullie situatie weet moet dit gaan werken. Bij je 45e verjaardag haal je het gewoon in.

groet,
Angela

Rafelkap

Rafelkap

07-04-2009 om 11:14

Ceremoniemeester?

Kan je niet net als bij een huwelijk een "ceremoniemeester" aanstellen (zus/man - ik ken je familie-omstandigheden niet) die regelt wie wat meeneemt voor lekkers? Het lijkt me wat gek om het zelf te doen, jij bent tenslotte het feestvarken. Lijkt me geen enkel probleem dat zo te doen.
Gefeliciteerd trouwens!!!!

Ik zou het alleen al heel leuk vinden om te komen

en het geen probleem vinden om iets mee te nemen.Ook alleen de middag is prima, doen wij hier ook vaak hoor met alle kleintjes.
Ik vind het idee van ceremoniemeester/aanspreekpunt wel een goeie!

Maylise

Maylise

07-04-2009 om 11:30

Allemaal wat meenemen

Ik zou het gewoon vieren en alle gasten wat mee laten nemen. Laat inderdaad een vriendin de boel coordineren of coordineer hetzelf (afhankelijk van hoeveel mensen er gaan komen).Mensen die graag wat willen maken kan je aan het bakken zetten en mensen die niet graag wat maken kunnen drinken, zoutjes en dergelijke meeslepen. Als je niet genoeg serviesgoed hebt (of ook als je het wel hebt maar geen zin hebt in afwassen ) kan je ook een van de gasten plastic bordjes en bekers mee laten nemen.
Ik weet zeker dat niemand het een raar verzoek zal vinden. Toen ik nog studeerde vierden wij verjaardagen ook altijd zo en dat was altijd super gezellig.

Maylise

Jujube

Jujube

07-04-2009 om 11:31

Byob

Geef een BYOB-feestje (Bring Your Own Booze), nou ja, het is eigenlijk een 'Potlock'. Als mensen van jouw situatie weten, kunnen ze dat vast waarderen. Ik zou het in ieder geval leuk vinden. Iedereen neemt wat mee (drank/frisdrank, stokbrood, salade, taart, etc.) en dan kan iedereen daarvan genieten.
In Amerika is dit heel gangbaar. Zo heb je toch een feestje, maar het kost je nauwelijks iets.
Groet en alvast een fijne verjaardag.
Jujube

jons

jons

07-04-2009 om 11:37 Topicstarter

Ehm potlock?

haha, Jujube, een BYOB feestje ken ik wel, van Potlock heb ik nog nooit gehoord.

Op die manier hebben we ook ons trouwen een paar jaar geleden gevierd, toen hadden we het ook al niet zo heel breed, dus het concept is wel bekend. Toch zou het hoe dan ook geen heel groot feest worden, hoor. Familie en wat vrienden (veel zijn in de laatste jaren weggebleven, tja, problemen houdt niet iedereen van), dus het blijft een klein groepje.

Leuk dat jullie er niet afwijzend tegenover staan! Eens kijken wat er nog meer aan reacties gaat komen en dan ook eens met mijn man overleggen.

groetjes en bedankt alvast allemaal,
Jons

Nivea

Nivea

07-04-2009 om 11:45

Jons

Alvast hartelijk gefeliciteerd! Jouw grootste cadeau voor je 40ste verjaardag is een leuk feestje! Laat een vriendin het inderdaad coordineren met deze insteek en laat je verrassen. Wedden dat het een onvergetelijk superfeest wordt met heerlijk eten en drinken, veel gezelligheid en vrolijke mensen! Ik weet al hoe en wat ik zou organiseren...
Veel plezier!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-04-2009 om 12:10

Zeker doen

Ik zou het prima en heel gezellig vinden hoor, zo'n feestje.

angel3

angel3

07-04-2009 om 12:17

Inderdaad

helemaal niet raar om mensen te vragen iets mee te brengen. Een alternatief is dat je zelf overal voor zorgt een aangeeft geen kados te willen maar een kleine financiele bijdrage, maar goed daar houdt niet iedereen van om dat te vragen....

Ja natuurlijk!

Gewoon doen (Amerikaans feestje), ik zou absoluut komen en het ook leuk vinden als een vriendin het zo zou vieren. Vroeger werd bij ons zowat alles zo gevierd: verjaardagen, Sinterklaas etc.
Als je je wat bezwaard voelt, is het idee van Angel3 wel goed: iedereen neemt wat eten/drinken mee ipv een cadeautje.
Ik zou het zeker doen!

reina

reina

07-04-2009 om 14:00

Absoluut

Lekker vieren, daar heb je een heel goede reden voor! En natuurlijk is het alleen maar prima om te vragen of iedereen iets meeneemt, juist extra ezelig en verrassend! Ik weet zeker dat iedereen het een hartstikke goed idee vindt. Enne, vast een beetje gefeliciteerd!

wendelien

wendelien

07-04-2009 om 14:20

Ja joh!

Je vraagt gewoon om taarten, snoep, voorgerechten en hapjes en wat dies meer zij als kadootje. En laat iedereen zijn favoriete drankjes meebrengen. Wordt hartstikke leuk!

lili

lili

07-04-2009 om 15:11

Geen kado's maar ...

Ik zou het zeker vieren, en in plaats van kado's vraag je gewoon of men een flesje wijn, chips, kaas, taart of iets meebrengt.

Ik zou het geen probleem vinden, het gaat voornamelijk om de gezelligheid !

Van harte gefeliciteerd alvast.

Tirza G.

Tirza G.

07-04-2009 om 15:51

Sterker nog

Ik zou wíllen dat ik eens op zulke feestjes werd gevraagd! Altijd de geijkte kadobon, bloemen, fles wijn, blergh. Terwijl 'kook jij een gang voor het kerstdiner" dan weer meteen zo'n bewerkelijke uitstraling heeft. Maar een hartelijke uitnodiging om samen met jou dit bijzondere jaar te vieren mét het verzoek mijn eigen top-snaai mee te nemen? Hartstikke leuk!

Tirza

Leuk juist

Een uitnodiging met daarin duidelijk geen kado's maar neem iets mee voor op de buffet tafel leuk!Je vrienden weten ook in wat voor situatie je zit neem ik aan dus lijkt me extra leuk zo'n feest.Wij hebben ooit bij een buurvrouw een taarten wedstrijd gehad op haar verjaardag.Iedereen moest een eigen gebakken taart of gebak mee nemen en die werden geproefd en degene die won kreeg een tuinplantje ofzo was ook erg leuk!

Bastet

Bastet

07-04-2009 om 18:15

Vieren!

Oh Jons,natuurlijk moet je dit vieren!Ik vind die uitnodiging met een verzoek voor iets op de buffettafel een erg leuk idee.
Groetjes,Bastet

Doen meid!

niet zomaar voorbij laten gaan, maar idd met n potluck, wordt geheid n knaller en nog origineel ook

Alvast veel voorpret en n fijne verjaardag!

gula

ano9

ano9

07-04-2009 om 20:17

Erg leuk

al die reacties, gewoon lekker vieren, en iedereen iets lekkers meenemen. fijne verjaardag

Gedaan!

Ik werd vorig jaar september 40 en heb het zo gevierd als jij voorsteld. Ik heb de dag ervoor iedereen (familie/vrienden) een mailtje gestuurd met verzoek om v.a. 13.00 mij te vergezellen naar het park. Daarbij vroeg ik of ze hun eigen favoriete hapje/drankje mee wilden nemen. Het was supergezellig. Ze hebben voor me gezongen, we hadden veel mazzel met het weer (lekker zonnetje). En mensen kwamen en gingen. sommigen waren er lang, sommigen kort, maar het feest was rond het avondeten voorbij. Gewoon doen dus!!! Groet Suus

jons

jons

07-04-2009 om 20:36 Topicstarter

Dank, en branca!

dank voor alle hartverwarmende reacties, we gaan het doen! Enne, Branca, als ik jou uitnodig, neem je zeker een pakje mora-kroketten voor me mee?

groetjes,
Jons

Jons

Hahaha Mora kroketten en stokbrood met kruidenboter van de aldi.

Ja hoor jons

ik zou met liefde komen, met een fles wijn links en een zak borrelnoten rechts. Of taart. Of toastjes met beleg. Of weet ik veel wat! Daarnaast breng ik met liefde voor zo'n speciale verjaardag een envelopje met inhoud mee. Al die envelopjes samen maken een heerlijk (verwen?) kado voor jou. Belangrijk zou ik vinden dat ik jouw verjaardag als zus/buuf/vriendin/dochter etc. mee mag komen vieren en mag proosten dat je er (nog) bent, en op nog minstens! 40 mooie jaren. De vorm van het kado stem ik meestal af op de wensen, en gezamenlijk feestvieren lijkt me een prachtig kado.

Suggestie Rafelkap vind ik een heel goede; vraag iemand om het te regelen.
Alvast van harte, en een onvergetelijke verjaardag gewenst!
Mare

Petr@

Petr@

08-04-2009 om 21:03

Doen!

Zet je nog even de juiste datum hier neer, of is dat 21 april?

gr.
Petr@

jons

jons

09-04-2009 om 12:18 Topicstarter

Haha

de kogel is al door de kerk hoor! We gaan het wel vieren. Uiteraard krijg ik wel een paar reacties van mensen die het vreemd vinden om het zo te doen, maar het merendeel begrijpt het en reageert net als jullie, spontaan blij! Dat doet me heel erg goed, mijn hartelijke dank!

Ik ben de 20e jarig, Petra en vier het 6 dagen later

nogmaals dank voor alle spontane reacties, dat doet een mens goed!

Jons

maan.

maan.

09-04-2009 om 13:41

Fijne dag!

Alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag toegewenst!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2009 om 21:37

Gefeliciteerd alvast

Leuk dat je het gaat vieren. Wij hebben verjaardagen ook altijd gewoon door laten gaan. Van eigen middelen konden we een eenvoudige verjaardag vieren, voor zoiets speciaals als jouw 40ste verjaardag mag best wat groter uitgepakt worden en als de gasten daaraan bij kunnen bijdragen is dat een kleine moeite lijkt me. Ik zou het met plezier doen. Leuke dag alvast!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.