Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verfvraagje (sjablonen)

Voor de nieuwe kamer van dochter wil ik met (nog zelf te maken) sjablonen figuurtjes op de muur maken. Met muurverf. Nu zag ik sjablonen bij de Praxis liggen waarop staat dat je de verf moet opbrengen met een tamponneerkwast. Zou je dat nu ook met een lakroller kunnen doen, of wordt het dan niet mooi? Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan de verf half onder de randjes veegt...

Iemand ervaring?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

30-07-2009 om 13:48

Kan wel

Ik heb zelf sjablonen gemaakt van de voetjes van m'n zoontje en die op de trap gesjabloneerd, ook met een verfroller. Dat ging prima.
Maar je kunt het toch gewoon uitproberen? Neem een roller, een sjabloon en de verf die je wilt gebruiken en probeer het gewoon op een stuk papier.
Overigens heb ben ik bezig om de voetjes van m'n dochtertje op de gipsbuik van de zwangerschap van haar te sjabloneren, en dat is lastiger, omdat het niet plat is (en de verf is dunner), dus dat lukt niet met een roller. Maar een (schuur)sponsje werkt daarbij prima.

Temet

Temet

30-07-2009 om 14:33 Topicstarter

Dank!

Een schuursponsje, dat kan natuurlijk ook nog! Maar ook een rollertje is dus geen probleem, da's mooi.

Jij had dus ook zelf sjablonen gemaakt. Wat voor plastic gebruikte jij?

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

30-07-2009 om 15:05

Sjablonen

ik heb ooit sjablonen gemaakt van gewoon glad karton(pamperdoos geloof ik). En daar schaapjes mee getamponneerd(en die weer opgevuld met watten, erg leuk, al zeg ik het zelf) De hoeveelheid werk viel erg mee. (en het was bovendien ook gewoon leuk om te doen)
Ik denk dat het met een rollertje toch wat makkelijker onder de randjes gaat, zeker als je een wat dikker sjabloon hebt, en de verf wat dunner is. Schuursponsje is dan wat beter, daar kun je wat makkelijker mee in de randjes/hoekjes duwen.

Vera*

Vera*

30-07-2009 om 16:57

Verfroller

Je kunt de kopse kant van de verfroller (zonder houder/handvat) ook gebruiken om te tamponeren. Dan heb je ook geen kans dat je het er onder rolt.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-07-2009 om 18:09

Temet

Ik heb eerst de kinderen met blote voeten op een kopieerapparaat gezet, zodat ik ze makkelijk over kon trekken.
En daarna heb ik een tijdschriftenmapje genomen. Heel handig, want dat is transparant, dus makkelijk na te tekenen als je de tekening eronder legt. Met een klein schaartje uitgeknipt en heel goed heel vaak te gebruiken, want omdat het plastic is blijft het goed. Tijdens het schilderen zet ik het wel vast met wat schilderstape, of een stoere man.
Voor de kinderkamers heb ik trouwens muurschilderingen gemaakt door met een beamer plaatjes op de muur te projecteren. Dat met potlood overgetrokken op de muur en ingekleurd met verf. Veel werk, maar wel een mooi resultaat.

Temet

Temet

31-07-2009 om 09:52 Topicstarter

Het plan hier...

... is om inderdaad doorzichtig plastic te nemen van een mapje ofzo. De sjablonen worden niet heel priegelig, maar toch wel met meer bochtjes dan kantelen en torens, schat ik zo in. Daarom ook liever geen karton, want ik vermoed dat dan bij de vijfde of zesde keer gebruiken de hoekjes te soppig worden. En inderdaad vastzetten met schilderstape, had ik gedacht. Daar heb ik wat te ruim van ingekocht, en dan hoef ik ook weer niet op zoek naar spuitlijm (waarvan ik weet dat die bestaat, maar waarvan ik niet weet of die misschien vlekken op de pasgeschilderde muur achterlaat).

Nou ja, eerst die sjablonen maar eens maken. Bedankt voor alle tips.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.