Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ventileren, wat doe ik verkeerd?

Vanmorgen gewoontegetrouw alle ramen weer wijd open gezet, droog en zonnig, wel vroeg (kwart over zes) maar tot mijn grote schrik zag ik de luchtvochtigheidsmeter alleen maar verder in het rood kruipen.

Het koelde amper af, de woonkamer werd van 23 graden 21, dus volgens mij licht het ook niet aan het 'relatieve' van de luchtvochtigheid.

Hoe doen jullie dat? Ik woon in een wat ouder huis, jaren zestig, houtskelet met eensteens bakstenen muur met isolatiemateriaal ertussen, inmiddels goed geisoleerd dak, dubbel glas, isolatie tussen de vloeren (niet onder de woonkamervloer ivm te kleine kruipruimte).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-08-2010 om 09:48

De hele dag

ventileren doe je de hele dag, dus er moeten altijd voldoende ramen/ventilatieopeningen zijn.
Het ramen en deuren wijd openzetten is luchten, dat is iets anders.

Bij mij staan altijd alle bovenramen open, en de ventilatieroosters. Nu meet ik de luchtvochtigheid ook niet. Maar vochtig is het zeker niet in huis.

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 12:29

Vanmorgen vroeg, droog en zonnig? Dan woon je zeker niet bij mij in de buurt. Maar het lijkt me toch dat je een vochtige dag als vandaag niet als graadmeter kunt gebruiken voor al dan niet op de juiste manier ventileren. De lucht is tóch vochtiger dan anders...

Maxime.M

Maxime.M

18-08-2010 om 12:30

Klam vandaag

Hoi,

Ik vind het hier ook klam vandaag, als ik de ramen nu openzet zal het ook klammer binnen worden. Maar op andere dagen, als het buiten ook niet warm en klam is, lucht het lekker binnen hoor.
Ik heb een jaren 40 woning en zet gewoon 2 raampjes (voor en achter) tegen elkaar open. Tot ik het koud begin te vinden, dan zet ik eerst de ene dicht waar ik het dichtste bij zit en in de avond meestal de andere ook. In de winter gaan ze eerder dicht maar zijn ze zeker samen in de ochtend wel even een tijdje open.

Maxime

Jet Burg

Jet Burg

18-08-2010 om 13:09

Het is inderdaad klam en ventileer de hele dag

Mijn huis is 100 jaar oud, en ik ventileer heel de dag. Alle ramen boven staan of open of op een kier en beneden de deur open als het niet te koud is, en de ramen aan de voorkant zitten rooster die open staan. Ook in de winter.
Ik merk het gewoon als ik te weinig ventileer, ook bij anderen, dan krijg ik hoofdpijn. Maar het is ook klam buiten hoor, dus daar kan het ook aan liggen

Arike

Arike

18-08-2010 om 13:23 Topicstarter

Luchten idd

Ventileren doe ik constant, elke kamer heeft ventilatieroosters. Het viel me vooral op dat onze slaapkamer met de ramen (bijna) dicht vannacht (wel de 2 roosters open) vochtiger werd tijdens het luchten. Nu dus de ramen weer dicht, zon naar binnen in afwachting van de dreigende regen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.