Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica de Vries

Jessica de Vries

30-10-2009 om 10:00

Ventileren met mist of regen

Ik zie dat de luchtvochtigheid hier in huis te hoog is, 70%, maar hoe krijg ik die omlaag met dit weer, buiten (in het raam dan) is het 98 procent, het is windstil, huis is goed geisoleerd dus verwarmig gaat amper aan.

Ik heb braaf alle ramen even open gehad, maar maak ik het daar met dit weer niet veel erger mee? Hoe ventileren jullie je huis met zulk weer? Mijn huis is wat ouder, wel dubbelglas en dak/plafond isolatie, houtskeletbouw, reageert snel op buitenluchtvochtigheid. Ik krijg het er een beetje benauwd van, dus iemand nog een goed idee zonder dat ik allerlei dure luchtontvochtigers/machines aan hoef te schaffen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ramen open, verwarming aan

Aldus onze longverpleegkundige. Dure grap, zeker als je een slecht geïsoleerd huis hebt (zoals wij). Een andere manier weet ik niet. Ventileren moet je sowieso de hele dag, maar de ramen ver open bij vochtig weer schiet totaal niet op (zie ik op de hygrometer). Het enige wat helpt is toch verwarmen. Die luchtontvochtigers hebben hun werking niet bewezen, meen ik, dus daar zou ik echt goed navraag naar doen voor je dat overweegt.

Jessica de Vries

Jessica de Vries

30-10-2009 om 10:26

Anneque

Hoe hoog moet je de verwarming dan wel niet zetten? Hier standaard op 18 overdag en snachts, savonds naar 20.

Maar als ik ´m nu op 20 zet slaat-ie de hele dag niet meer aan. Sowieso duurt het tot het eind van de nacht voor de verwarming weer aanslaat op 18 graden (niet lager op advies van de huisarts ivm longklachten) En om nu de ramen allemaal de hele dag op de valstand (= open) te hebben, vindt ik vervelend. Ventilatieroosters zijn hier overigens wel altijd open. verwarming gaat hier nooit lager dan 18 graden vanwege de huisstofmijt etc.

Oh, enne , nee we overwegen geen luchtontvochtigers, maar ik dacht: dat gaat iedereen vast roepen, en dat wil ik niet.

Wij hebben ook een ouder huis (jare 60) maar er dus wel wat aan geisoleerd, maar reageert jullie huis ook op de luchtvochtigheid van buiten? Hier is met met mooi en zonnig droog weer ook altijd snel weer naar de 50% maar zodra het buiten weer grijs wordt is het weer hoog.

Jess

Maxime.M

Maxime.M

30-10-2009 om 15:47

Ligt aan het huis?

Hoi,

Wij wonen in een jaren 50 huis, net na de oorlog gebouwd met goedkope materialen denk ik. Wel hebben we inmiddels dubbel glas enzo. Hier is de luchtvochtigheid op dit moment 38% volgens het metertje en het is 20 graden. De verwarming varieert hier de hele dag van 18 tot 21, soms zelfs eventjes 22 (als ik stil zit krijg ik het snel koud) In de nacht staat ie op 18 graden, in de avond meestal op 21, in de gang en keuken is het altijd heel snel koud. Maar ventileren doen we dus altijd met de verwarming nog aan (even een kwartiertje ofzo beneden, waar ik zit, boven staan de ramen de hele dag open maar de kamerdeuren zijn dan wel dicht.)

Maxime

Hoho anneque

Wij hebben net een ventilatiemeneer over de vloer gehad en die zei dat het zinloos is om te verwarmen en het raam open te zetten. Dan komt er koude lucht binnen, die is weliswaar wat minder vochtig maar de temperatuurdaling zorgt ervoor dat je condensvorming krijgt, juist in slecht geisoleerde huizen. En schimmel is ook geen lolletje voor een astmapatient (zitten hier ook in dat schuitje)..

Jessica de Vries

Jessica de Vries

31-10-2009 om 10:52

Maxime.m

is je metertje goed geijkt? Bij onze buren zou het in hetzelfde huis ook niet vochtig zijn, terwijl zij vaak de voordeur open zetten omdat de ´kelder´ zo muf ruikt. (hier ook wel eens maar alleen als het buiten ook naar rioollucht ruikt, vreemde combi.)

Maar nu het buiten kouder is gaat het alweer naar de 60%

Jess

Hoho? (rodebeuk?)

Ik vertel gewoon naar eer en geweten wat het advies eerder dit jaar was van onze longverpleegkundige.
Als je de "patiëntenkamer" volcontinu verwarmt, is er toch geen sprake van enorme temp. schommelingen? Iets wat hier, in antwoord nog op Jessia, niet haalbaar is hoor, dus in de koude maanden is het helaas te koud en vochtig in de slaapkamer. Ik troost me met de gedachte dat we in een schonere omgeving wonen dan 2 jaar geleden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.