Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ventileren

Elke ochtend bij het wakker worden, standaard het raam open van alle slaapkamers.

Wij wonen hier nu bijna een jaar en het valt mij op dat wij echt één van de weinige zijn die dat doen. Zelfs geen klein klapraampje hebben mensen hier open.

Doen jullie dat wel?

ps. wij hebben geen ventilatieroosters in de ramen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

14-10-2009 om 15:46

Bij ons

Wij slapen altijd met het raam open. Bij de kinderen staat zomer en winter het raam 24 uur per dag op een kier. Wij hebben het raam ver open staan en alleen als het heel koud is of de wind er op staat (bijna nooit) is het raam (overdag) dicht. Ik vind het zo stinken als het raam dicht is.

Ook

Ik zet ook altijd alle ramen boven `s morgens open, ook in de woonkamer even. Gewoon idd om alles goed te ventileren.

En heel vaak heb ik mij al verbaasd over het feit dat veel mensen dat dus niet doen. Echt heel gek, ik weet zelfs een woning waarop wij uitkijken, die echt nog nooit een gordijn en of raam open hebben gezet. Dat is zeker al een paar jaar zo.

Wij hebben trouwens wel kleine ventilatieroosters in de ramen, als het even kan staan die sowieso altijd open.

Want alleen even de ramen open schijnt niet te helpen, maar hoe het allemaal precies zit, weet ik ook niet.

Groet Olijvje

Mamvantwee

Mamvantwee

14-10-2009 om 16:13

Altijd

Wij hebben altijd ramen open, dag en nacht, winter en zomer. Op de slaapkamer bij onszelf staan de ramen vrij wijd open, bij de kinderen op een tochtkier. Op zolder staat het kiepraam altijd open. Beneden staat altijd het wc-raam open (met anti-inbraakstang, dat dan wel). Altijd fris hier.

Even een half uurtje luchten is niet genoeg. Je moet veel vaker of liever permanent luchten.

groet, Mamvantwee

Roos Vicee

Roos Vicee

14-10-2009 om 16:42

Hier ook hoor

In de zomer staan hier alle ramen (die open kunnen) constant op minimaal een kier. Vooral boven op de slaapkamers maar ook in de badkamer.
In de winter hebben we alleen 's nachts de ramen open en gaan ze 's ochtends juist vaak weer dicht.
Verder hebben we ook op alle ramen zowel boven als beneden ventilatieroosters die we in principe altijd open hebben staan. Tenzij het echt enorm koud is of de wind staat er 's winters pal op. Dan gaan ze (tijdelijk) dicht. Het raampje in de wc staat hier ook standaard open.

Nu minder

zomers heb ik alles open staan. Maar nu moet ik bekennen dat ik er vaak ook geen zin in heb, in die kou. Bijvoorbeeld de kamer van mijn dochter, daar zou ik de balkondeuren helemaal open moeten doen voor frisse lucht. En volgens mij ben ik onze kamer ook vergeten, meestal staat daar overdag het raam op een klein kiertje.

Nou gut, ik moet toch naar boven, zal ik het meteen even wat luchten.

Hier balansventilatie

Wij hebben in huis een wtw-installatie (balansventilatie) dus hier wordt 24 uur per dag gelucht. Desondanks hebben we wel altijd de ramen in de slaapkamer open, want dat vind ik prettiger slapen.

Ventileren is echt essentieel voor een gezond klimaat in je huis. Moderne huizen zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat je echt niet zonder 24-uurs ventilatie kunt, hetzij met ventilatierooster of ramen op de kierstand of via mechanische ventilatie.

Chris

reina

reina

14-10-2009 om 19:18

Altijd

Het raam van onze slaapkamer staat eigenlijk altijd open, ook 's nachts, behalve als we weg zijn.

Guinevere

Guinevere

14-10-2009 om 19:41

Zolder

Ik heb het zolderraam altijd open staan. Die frisse lucht valt zo de trap af, naar de lager gelegen etages. In de winter ga ik echt de ramen niet de hele tijd open zetten in de rest van het huis, brrr. Ik neem aan dat er door de kieren en de schoorsteen wel genoeg frisse lucht komt. Hoop ik.

Ventilatietest

Een keer per dag even luchten is echt onvoldoende. Wij hebben overal roosters laten plaatsen toen we de ruiten hebben vervangen. De hele dag door dus verse lucht. In de slaapkamers heb ik 's nachts de ramen ook nog op een kier. Ik vind het heerlijk om op een koude kamer te slapen onder een warm dekbed. Ik word echt 's nachts wakker omdat ik het benauwd krijg als ik vergeten ben het raam open te zetten.

Informatie over ventileren vind je bijvoorbeeld op de site van VROM. Daar ook een test 'woon ik wel gezond':

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=11716

Ook hier zo'n wtw-installatie...

.. wonen er net dus nog niet helemaal in thuis. Idee is dat je dan juist niet meer je ramen openzet maar daar kan ik (nog) niet aan wennen hoor!
Wij hebben in de slaapkamers ook altijd de ramen open dan wel op een kier, ook als het -tig graden vriest. Heerlijk, zo wegkruipen onder je lekkere dekbed...

Ook in kamers kinderen dus, ze doen nu vaak als ze huiswerk of zo maken 's avonds het raam dicht maar bij het welterusten kussen doen we 't raam dan weer open. Als we het wel eens vergeten loop je 's morgens echt tegen zo'n bedompte muur aan (pubers! haha).

Met zo'n mooie dag als vandaag gaan alle ramen heerlijk wijd tegen elkaar open, en de balkondeuren ook. Lekker bedden luchten. Wel fris in huis, maar ach een vestje is zo aan.

Ben wel benieuwd hoe het nou straks met die WTW gaat. Gaat het bij jullie goed ChrisH, ondanks dat je er ook ramen bij open zet?

Mare

Ventilatie

Wij hebben ook een electrisch ventilatiesysteem in ons huis, dat ooit in de eerstgebouwde huizen in deze wijk bij wijze van 'proef' is ingebouwd, wel van véél eerder vermoed ik. Wij hebben er (begane grond in keuken) een knop tussen waarmee je 'm naar believen aan en uit kan zetten. We gebruiken standaard de ventilatie als we douchen, gepoept hebben (ahum) of als we koken. Daarvoor is het ideaal. En in de zomer hebben we 'm vaak langere tijd aan....en de ramen dan dicht (je weet wel als de mussen van het dak vallen) en dan is het hier binnen prima en als je naar buiten gaat rond 12.00 uur val je bijna om....'s zomers vaak ook 's nachts. Normaliter hebben wij alle ramen boven dag en nacht open. Bij oudste gaat ie als ze huiswerk maakt in de winter wel dicht, maar dan heeft ze zo'n klapraampje nog open staan. En meestal zet ik het grote raam overdag/'s avonds weer open of zij als ze eraan denkt.Bij jongste staat de zon overdag om 12.00 uur pal op d'r raam. Ze slaapt ook nog onder dat raam. Dus 's zomers is het raam bij hoge temperaturen dicht om de ergste warmte buiten te houden en 's winters is ie 's nachts dicht om de ergste tocht buiten te houden. Wel een tochtstrip (ventilatierooster zal wel hetzelfde zijn?)die altijd open is. Overdag is het raam dan wel open in de winter en 's zomers dus juist 's nachts weer open.Bij ons is altijd het grote raam open. Dag en nacht, alleen bij vrieskou én als we wakker worden van de kou (gebeurd niet vaak) kan het zijn dat we 'm op de kleinste stand zetten....maar dan gaat ie 's morgens gewoon weer wagenwijd open. Beneden hebben we gewoon 1 klein klapraampje altijd open staan. Soms als de wind net op die kant van het huis staat doen we 'm dicht of op een kier, maar dan bollen de gordijnen ook zo, dus dat is niet vaak. En we hebben de haard altijd open staan en nog een tochtstrip aan de voorkant en via de gangdeur-voordeur-trap naar boven komt er ook behoorlijk wat ventilatie met al die open ramen boven....
groeten albana

Hillary

Hillary

15-10-2009 om 09:02

Hoe zit dat dan met inbrekers?

Ik lees hier mensen die hun ramen dag en nacht op een kiertje hebben staan. Ons raam staat ook nog op een kiertje en 's ochtends doe ik het vaak even helemaal open. Vaak vergeet ik het dicht te doen als ik de deur uit gaa. Hoe doen mensen dat die de hele dag alles op een kiertje of open hebben. Als je even de kinderen uit school moet halen het hele huis door en ramen dicht. Als je terug komt precies andersom en dat dan een paar keer per dag om diverse redenen. Soms kom ik terug fietsen van de AH ofzo en dan fiets ik langs achterkant van huis en zie ons raam wijd open staan. Dan baal ik van mezelf. Als iemand daardoor binnen komt krijg je niks van de verzekering terug heb ik wel eens gehoord.
Verder hebben we beneden alleen schuifpuien, dan vind ik luchten ook lastig, dan moet er gelijk een hele deur open. We hebben wel overal luchtroosters.

Over balansventilatie

Mare, dat je met balansventilatie alle ramen en deuren dicht moet houden is een misverstand. In het bouwbesluit staat dat alle huizen ramen moeten hebben die open kunnen. Huizen die gebouwd worden zonder ramen die open kunnen, zogenaamd omdat er een balansventilatiesysteem in zit, voldoen dus niet aan het bouwbesluit. Met balansventilatie kún je de ramen dichthouden (en toch ventileren), het móet niet. In de zomer en als het lekker weer is, staat hier gewoon alles open. Dit heeft geen invloed op het goed functioneren van het systeem.

Het is met name in de herfst, winter en vroege voorjaar dat mensen ramen en ook ventilatieroosters dichthouden omdat het anders te koud wordt of tocht. En als je een modern, goed geïsoleerd huis hebt, is dat dus heel slecht voor het binnenklimaat in je huis.

Het voordeel van balansventilatie is dus dat je ondanks een gesloten huis (= meest energiezuinig) toch 24 uur per dag ventileert. De koude lucht van buiten wordt daarbij langs de warme lucht geleid die je huis verlaat en wordt zo opgewarmd de ruimte ingeblazen. Belangrijk hierbij is wel dat je regelmatig de filters van het systeem stofzuigt en de filters periodiek vervangt.

Een nadeel van zo'n systeem is het feit dat je het duidelijk hoort. Ik ken best veel mensen die het systeem op stand 1 zetten (of zelf helemaal uitzetten!), want dat geeft het minste geluid. Maar als je thuis bent moet je echt stand 2 gebruiken anders wordt er onvoldoende verse lucht naar binnen geblazen. Verder is het belangrijk dat het systeem voldoende capaciteit heeft voor het aantal kuubs van je huis en goed is afgesteld.

Ons bevalt het prima en aan het geluid wen je heel snel. Dus, Mare gewoon alles opengooien als je dat prettig vindt!

Chris

Maxime.M

Maxime.M

15-10-2009 om 10:00

Inbrekers en ramen open

Hoi,

Wij hebben handige ramen want ze klappen naar binnen open (en dan alleen aan de bovenkant) de kier kan varieren van 5 cm tot 20 cm en daar kan geen inbreker in, of een arm die de hendel openzet ofzo. Dat is dus niet makkelijk inbreken. Wij hebben best een koud huis, als ik vanuit de woonkamer de gang en keuken inloop is het daar al een paar graden kouder. Loop ik naar boven voel ik helemaal de warmte verdwijnen. Hier lucht ik wel overdag met de kamerdeuren dicht zodat ik niet voor de mussen stook (de cv staat niet aan op de slaapkamers. En ergens halverwege de middag doe ik de ramen dicht en de kamerdeuren open zodat het daar ook weer wat warmer wordt.

Maxime

Mamvantwee

Mamvantwee

15-10-2009 om 10:20

Inbrekers

Op de benedenverdieping komt er niemand binnen, tenminste niet door het gebarrikadeerde wc-raampje. Op onze slaapkamers staan de ramen wel open als wij weg zijn ja. Op de knip trouwens, dat krijg je ook niet zomaar open. En je moet er wel goed voor kunnen klimmen, op klaarlichte dag en in het zicht van iedereen in de straat die ook nog eens niet allemaal werken. Het is niet verstandig, dat weet ik.

groet, Mamvantwee

Hanne.

Hanne.

15-10-2009 om 10:28

Inbrekers

Wij waren ook altijd van het type 'ramen open' tenzij je dan aan je bed vastvriest, maar nadat ik onlangs 's nachts een inbreker op de overloop aantrof zijn ze zowel 's nachts als overdag dicht.

Alleen als ik op de verdieping zelf rond loop laat ik ze nog open staan. Dus het half uurtje voordat ik naar bed ga of nadat ik uit bed gekomen ben wordt er nog gelucht, maar daarbuiten niet (wel geventileerd, we hebben roosters)

(Is wel even wennen zo'n warme slaapkamer, maar het is niet anders)

Mamvantwee

Mamvantwee

15-10-2009 om 10:30

Hanne

Was die inbreker door een raam naar binnen gekomen? Op de bovenverdieping, of slapen jullie beneden?

Hanne.

Hanne.

15-10-2009 om 10:31

Mamavantwee

Ik zou heroverwegen

Bij ons kwamen de inbrekers binnen via een raam dat op 3 meter hoog staat. Naast een lantarenpaal... Ze hebben er volledig uitgelicht bij gestaan.

Hanne.

Hanne.

15-10-2009 om 10:32

Gekruisd

het was dus een raam op de 1e etage

Mamvantwee

Mamvantwee

15-10-2009 om 10:34

Eng idee

Ja, het is iets waar ik me wel van bewust ben, maar niet altijd naar handel. Zoals gezegd, staan onze ramen boven op de knip, dus wel in luchtstand maar ook vast. Behalve één raam dan. Dat hebben we eigenlijk altijd ook op de knip gedaan overdag, maar daar is de laatste tijd de klad in gekomen. Ik zal mijn oude gewoonte maar weer gaan oppakken.

Hanne: Is het bij jullie nog goed afgelopen die keer dat die man (neem ik aan) op jullie overloop liep?

groet, Mamvantwee

Hillary

Hillary

15-10-2009 om 10:59

Oh wat eng

Nu durf ik ze helemaal niet meer open te laten. Br wat eng Hanne. Een paar huizen verderop betrapte de vrouw des huizes ook twee inbrekers 's nachts in de woonkamer, brr. Gelukkig renden ze gelijk weg. Bij de kinderen laat ik de ramen 's nachts ook bijna nooit open, alleen bij ons. Als er dan inbrekers binnen willen komen dan maar liever via onze kamer dan die van de kinderen.

Guinevere

Guinevere

15-10-2009 om 11:48

Rolluiken

WIj hebben gewoon ouderwetse ramen. Die laat ik (boven) gerust open staan als ik wegga. In elk geval gedeeltelijk. Dan doe ik namelijk het loodzware rolluik gedeeltelijk naar beneden, dan mogen de inbrekers dat luik eerst omhoog zien te krijgen vanaf hun zelf meegesjouwde laddertje. Daarna zijn ze pas bij het raam.
Ik zou er trouwens maar niet vanuit gaan dat inbrekers een naar binnen kiepend raam niet open krijgen. Het zou me echt verbazen als ze daar geen maniertje voor hebben.

margje van dijk

margje van dijk

15-10-2009 om 11:58

Nooit

Ik zal nooit en te nimmer een raam onbeheerd open laten staan. Vroeger deed ik dat ook, maar ook bij ons is er een inbreker gekropen door een spleet van hooguit 20 centimeter breed (als het al niet minder was). Een klein mager junkjochie (weet ik, want hij is later gepakt).

Dus hoewel ik erg van luchten hou, gaan bij ons alle ramen op een klem. Dat kan wel op zo'n manier dat er een kier van een halve centimeter tussen raam en kozijn zit. Zo staan al onze ramen, dus dat ventileert wel.

Van een warme slaapkamer en potdichte ramen kan ik ook niet slapen, dan word ik heel naar wakker.

Margje

Een inbreker neemt de deur wel...

Als ik er ben....of ergens vlakbij (tuin, buren etc.) is de achterdeur ook open.
Lijkt me dat die inbreker die makkelijk pakt dan dat raam. 's Nachts slapen we onder dat raam en er zitten behoorlijke horren voor die je of moet doorsnijden, er in ieder geval niet zo uitduwen...Tsja daar kan een inbreker doorheen, maar dan zit ie zo ongeveer op ons bed en ik denk niet dat we daar doorheen slapen.
De oudste slaapt op de 2de verdieping, lijkt me niet zo'n probleem dus. Jongste bij ons op de verdieping, maar met de deur open en ook bij haar stapt ie zo ongeveer op d'r voeten....Overdag, voorkant pleintje met vrij veel sociale controle en genoeg mensen (hoek) die er uitzicht op hebben én geen doorgaande weg, maar in het achterste stukje van een doodlopende weg. Lijkt me niet voor de hand liggend dat een inbreker daar voor kiest, met z'n laddertje en dan al die spullen nog naar beneden. Achter het huis een doorgaande drukbereden weg+ fietspad waar je op een ladder ook behoorlijk opvalt, zeker als er nog allerlei spullen vanaf shouwt en ze dan via de voorkant (buren) weer de hele straat uit moet mee nemen. Over de tuin gaat niet lukken...metertje of 1,5 bossage inclusief prikkels/bomen en een sloot die behoorlijk diep en breed is...met een beetje inzet spring je daar overheen, maar niet met een tas vol spullen+ladder.
Wij hebben (natuurlijk) géén ladders buiten staan...en de buren ook niet voor zover wij weten (we lenen regelmatig ladders van elkaar i.v.m. klussen enzo en die worden altijd binnen gepakt..)
groeten albana
(die rustig doorslaapt met het raam open)

Hanne.

Hanne.

15-10-2009 om 12:31

Gelukkig goed afgelopen

Ja, gelukkig is het goed afgelopen. Ik ben wakker geworden van het binnen komen (hoewel de 'heren' (het waren er 2)het erg zachtjes gedaan hebben, ik dacht eigenlijk dat één van de kinderen uit bed stapte)

Ze waren nog niet ver gekomen, alles lag nog op z'n plek. Ze zijn waarschijnlijk net zo van mij geschrokken als ik van hen, want ze hebben meteen rechtsomkeer gemaakt en zijn weer verdwenen.

Voor één keer ben ik blij geweest dat ik een lichte slaper ben, maar het heeft me nog maanden slapeloze nachten en een receptje slaappillen gekost voordat ik weer een beetje normaal kon slapen 's nachts. Dus ook het raam in onze slaapkamer (waarbij je inderdaad op onze voeten zou stappen) blijft voortaan dicht. Ik moet er niet aan denken om (nog een keer) een inbreker tegen te komen. Voor het zelfde geld doet ie volgende keer iets anders dan rechtsomkeer maken...

Is zo'n stang in het raam een idee?

Dan kunnen ze toch niet door het bovenraampje?

amk

amk

15-10-2009 om 13:04

Ventileren

is iets anders als de heledag alles wagenwijd open hebben staan.
Je wilt een voortdurende luchtstroom hebben, dus is het verstandig de roosters open en de binnendeuren open te houden zodat de lucht kan stromen in huis.

Ik heb grendels op de ramen met een luchtstand en een slot. Sleutel eruit en je kunt de hendel niet ontgrendelen. Het raam staat dan op een cm'tje open en dat is voldoende om te ventileren.

Sancy

Sancy

15-10-2009 om 13:33

Over balansventilatie

er staat toevallig een artikel hierover in de volkskrant van vandaag. Ik weet niet of die al voorbij gekomen is?
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1303177.ece/Frisse_lucht_in_nieuwbouw_is_zo_fris_nog_niet

Sancy

Ik zat tussen de middag op m'n gemak te lunchen met de krant en zag dat artikel inderdaad ook. Balansventilatie heeft een slechte reputatie, vooral door de Vathorst-affaire. Wat vooral werd gezegd in het artikel is dat de geleverde systemen vaak niet deugen (onvoldoende capaciteit) of niet goed zijn aangesloten. Verder gaan gebruikers er ook niet altijd goed mee om (verkeerde stand, geen onderhoud).

Het is dus wel verstandig als je zo'n systeem in je nieuwe huis aantreft om goed te (laten) controleren of alles naar behoren is geïnstalleerd en of de capaciteit voldoende is.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.