Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

22-03-2010 om 10:35

Veldbloemenveld ipv grasveld, waar heb ik nu die zaden gezien?

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat ik bij de graszaden toen ook een pak veldbloemenmix zag staan. Zodat je ipv een groen grasveld een bed met allerlei soorten gras en bloemen ertussen hebt. Dat lijkt me wel iets voor deze zomer, maar ik weet niet meer waar ik die zadenmix heb zien staan.
Was het Dille & Kamille? Of gewoon de Gamma ofzo? Boerenbont hebben we hier in Rotterdam niet. Of moet ik ervoor naar Intratuin? Wie heeft die pakken gezien en weet nog wáár?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Emma....

Hier 'gewoon' bij mijn lokale kweker (waar ik ook mijn moestuinplantjes haal en zo). Maar die heeft dan ook een komplete wand van een meter of 10 manshoog volhangen met zaad. Mijn gevoel zegt me dat je bij een Dille en Kamille minimaal het driedubbele betaalt.

Mijn ervaring met 'bloemenweides' is overigens wisselend. Het ligt erg aan de plek (zonnig?) grondsoort (van die typische weidebloemen willen geloof ik schrale grond) en of het een lekkere zomer is.

Hou wer wel rekening mee (maar misschien is het je daar juist wel om te doen) dan je bij een echte 'gras'bloemenweide dus ook niet kunt maaien.
Maarre..ik moet binnenkort toch even naar mijn kwekertje. Ik wil gerust wat zakjes voor je scoren en opsturen als je het in de grote stad niet kunt vinden! (ik lees uit jou posting dat je ook gras wilt zaaien? Zeker weten dat je dan beter zelf 'gewoon' graszaad kunt mengen met de bloemen die jij leuk vindt, ipv kant en klaar te kopen! wsch wederom de helft goedkoper!)

Ingrid

Nog een beter idee emma!

(hoewel ik je met alle liefde wat zakjes stuur!)

Wat dacht je van deze!?

http://www.morgenster-zaden.nl/bloemenmengsels.htm

(hit 1 als je googelt op bloemenweide. En nog ecologisch-biologisch ook!!!!!! Whaah! Volgens mij moest het gewoon zo zijn! En ik heb er overduidelijk geen verstand van, want ze zeggen hier dat je alleen maar bloemen moet zaaien, en dat het gras dan vanzelf komt. Nou ja, lees maar eens, volgens mij is het echt iets voor jou!)

Emma

Ik wil je mooie dromen niet bederven, maar als je nu een mosveldje hebt, heb je dan niet toevallig een tuin die grotendeels in de schaduw ligt? Dan vraag ik me namelijk af of die leuke bloemetjes het daar wel gaan doen.

Als het wel zonnig is, maar ook een tikje drassig moet je daar met je plantenkeus ook rekening mee houden.

Volgens tuinschrijver Romke vd Kaa moet je voor het aanleggen van een bloemenweide inderdaad graszaad mengen met bloemenzaad, maar bij jou ligt er al gras dus da's misschien anders dan.

En dat maaien, dat doe je wel, maar pas aan het eind van het seizoen. Als de planten hun zaadjes al verspreid hebben.

vd Kaa beschrijft dus ergens zijn ideale tuin: een grote bloemenweide. Maar, schrijft hij dan, ik plant dan nog wel twee bomen- "daartussen hangt mijn hangmat"

Groeten,

Temet

Ook zo'n bloemenveld gehad

Hoi Emma,

Mijn voortuin was zo'n bloemenveld met klaprozen, bijenvoer, slaapmutsjes enz. enze enz. Het eerste jaar heel erg mooi. Tweede jaar mooi, derde jaar niet zo mooi en nu ronduit lelijk. Bepaalde soorten overheersen op den duur. Bij mij is dat spurrie. (vogeltjeszaad)
Daarom wordt dit voorjaar/deze zomer onze voortuin, samen met die van de buurvrouw, opgeknapt. We moeten alleen nog even op dezelfde lijn komen qua ideeen. Bij de Lidl hebben ze ook jaarlijks grote potten met veldbloemzaden en graszaden. In een grote bus, kost bijna niets.

Schrale grond

Een bloemenweide gedijt het beste op schrale grond. Dus ik weet niet wat voor je grond je hebt in je tuin, maar als die tamelijk rijk is, moet je misschien eerst de toplaag verwijderen. Anders blijven op den duur vooral brandnetels over . En zoals Temet al zei, is zon ook een voorwaarde voor een mooie bloemenweide.

Succes ermee, het idee klinkt in ieder geval heel leuk.

Chris

Maaien

Achter ons huis is een grote weg met grasstukjes waarop bomen staan in het gras. In het voorjaar worden daar altijd veldbloemen gezaaid....die staan er de hele hoogzomer. Dat is al jaren zo. Maar die veldbloemen worden met de 'zeis' eraf gemaaid. Eerst komt er zo'n tractortje die een soort zeis aan de zijkant heeft die het grote werk doet en daarna een meneer met een gewone ouderwetse handzeis en die maait de kantjes eraf. Je kan het écht vergeten als je zo'n veldbloemenveld met de grasmaaier na maanden wil maaien...want dat lukt écht niet hoor. Want ik heb het nu zo vaak gezien dat ze dat doen en ze hebben ook wel een grasmaaiertje bij zich, maar die gebruiken ze nooit voor dat veldbloemenstuk, dus daar zullen ze heus wel een reden voor hebben...Zo rond aug. staat het ook ong. heuphoog. Met veel lange stengels gras ertussen...een grasmaaier zou daar echt nevver nooit meer doorkomen,die loopt vast in al die lange stengels. Het is wel een schattig gezicht trouwens...en erg handig voor bloemplukkende kinderen...Het is maar een waarschuwing hoor. En wie weet ken je wel een aardige boer met een ouderwetse handzeis, die maait je de boel dan zo.
groeten albana

Emma

Wat Albana aanvoert, daar had ik helemaal niet aan gedacht maar ze heeft volkomen gelijk.

Het enige wat je in dat geval kan doen is ofwel zelf een zeis aanschaffen (maar maaien met een zeis is een kunst, heb ik me laten vertellen), of het gras met een schaar knippen. Dat laatste heb ik zelf wel eens moeten doen toen ik na 4 weken vakantie terugkwam en het gras te lang was geworden voor mijn maaier: ik heb toen echt met de grasschaar bosje bij bosje moeten knippen. Gelukkig had mijn gazon het formaat van een postzegel, dus het was te doen.

Groeten,

Temet

Kijk maar uit

Ik zou het niet door hoor zo´n veldbloemenmix, want dat zaait zich ontzettend uit, het is net onkruid, volgend jaar komt het door je hele tuin op.
Of je moet dat mooi vinden natuurlijk, dan heb ik niks gezegd.

groetjes Melanie

Boeraanbod

Ik ken er wel een paar emma! En wil ze je wel aanraden....maar ik ben bang dat ze rotterdam te ver vinden met de tractor...
En dan nu even serieus....Wat ga je nu doen? Dat uitzaaien vindt ik trouwens wel meevallen..Buiten een heg en een stukje struiken is dat veldbloemenveldje grenzend aan onze tuin....Op het gras hebben we er geen last van...dat maaien we en ze komt het niet op en het verschil tussen een stengel klaproos en een stengel gras valt op ons gras echt niet op! (irritanter zijn de paardebloemen!) En in de borders staat er wel eens een verdwaalde veldbloem, maar dat zijn de opener stukken, op de dichtbegroeide stukken komen ze niet omdat daar te weinig zon komt om als veldbloem tot volle wasdom te komen...En op die opener stukken schoffel je die ene verdwaalde er zo uit, ze hebben maar korte wortels en tot die tijd...het staat altijd nog beter dan onkruid...
groeten albana

Wat leuk emma!

Besteld bij die biologisch-dynamische link die ik je gaf??

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.