Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vegetarische recepten gevraagd!.

Ik wil mijn arsenaal aan vegetarische recepten wat uitbreiden. Ik probeer minimaal 1 keer per week echt vleesloos te koken, maar merk dat ik snel terugval op een paar standaardrecepten van het genre pasta met spinazie & blauwschimmelkaas, of dingen uit de oven met kaas & eieren ipv vlees. Wil wat meer variatie. We zijn hier geen fans van nep-vlees en tofu en zo. Ik hoef ook niet perse iets vega-burger-achtigs op mijn bord. Vis eten we sowieso al eeen keer of 2 per week...ik zoek dus echt lekkere vegetarische recepten....

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Risotto met asperges

Je moeten even op de aspergetijd wachten maar dan is dit wel heel erg lekker.

Je hebt nodig:
een pak risotto
500 gram asperges
3 stengels bleekselderij
1 ijsbergsla
1 ui
100 gram diepvriesdoperwten
1 liter groentebouillon
parmezaanse kaas

Asperges schillen en in stukken van 4 cm snijden. Sla in dunne repen snijden. Bleekselderij en ui fruiten. 50 gram boter, asperges, sla en 2 dl bouillon erbij. 5 minuten laten koken, doperwten, risotto en rest bouillon erbij en laten koken tot vocht opgenomen is. Peterselie, basilicum en parmezaanse kaas erover.

Rijst zonder naam

Geen idee hoe dit heet.

Nodig:
400 gram rijst
400 gram champignons
200 gram taugé
50 gram nasigroente (zo'n conimex-zakje)
2 pakjes tomata frito
9 eieren

Rijst koken. Eieren loskloppen, champignons en taugé erdoor en dat roerbakken. Nasigroente en tomate frito erdoor, goed doorwarmen.

Spinazie-ovenschotel

Doet het als kinderrecept altijd goed.

Nodig:
1 kilo aardappelen
750 gram spinazie à la crème
2 paprika's
2 uien
4 eieren

Aardappelen koken en puree van maken. Spinazie ontdooien. Eieren koken.
Ui met 1 tl kerriepoeder fruiten, paprika erbij. Dit prutje in ovenschool, spinazie erop en puree erover. Dan de eieren er in duwen en laagje kaas er over heen. Minuut of 15 in de oven.

Groentelasagna

De groente hierin is eigenlijk te vervangen door alles hoor, maar dit is het originele recept (denk ik)

Nodig:

lasagnavellen
1 ui
250 gram winterwortel
250 gram champignons
450 gram diepvriesspinazie
200 gram geraspte kaas
50 gram boter
50 gram bloem
0,5 liter melk

Wortel in kleine blokjes en samen met ui bakken. Champignons en spinazie erbij en laten ontdooien. 75 gram kaas, zout en peper er door.
Boter smelten, bloem erbij, melk erbij, roeren tot het saus is, 75 gram kaas, zout, peper erdoor.
In ovenschaal: groente, saus, vellen, enz.

40 minuten in de oven op zo'n 175 graden (hetelucht).

En voordat iedereen nu denkt

dat ik zo'n ontzettende kookmiep ben, nee hoor, foutje. Dit zijn door mij verzamelde recepten en door man en kinderen goedgekeurd (ze mogen in het favoriete receptenboek zeg maar). In elk geval nooit meer dan 7 ingrediënten, want dan ben ik al afgehaakt.

Overigens staat jouw komkommersoep ook in het favoriete receptenboek!

Goh

ik zat net te denken,wat is die Savon een ontzettende kookmiep,

wendelien

wendelien

10-03-2011 om 19:28

Houd je van

Indiaas? Ik heb div. curryrecepten, maar sommige vergen wel een expeditie naar een goedgesorteerde toko. Koenjit heb je vast wel in huis en komijn misschien ook wel. Als je wilt, zal ik morgen wat recepturen opdiepen. Hier vast iets simpels:

Gebakken spruiten met hazelnoten
(met dank aan dhr. Bitman)

500 gram spruiten, schoongemaakt en grof gehakt
60 cc olijfolie of 4 el boter
75 gram hazelnoten, gehakt
1 el balsamicoazijn of vers citroensap
evt. 20 gram verse peterselie, munt of dille, fijngehakt
(1 ui, gesnipperd)
(pepertje gesnipperd)

In hapjespan de helft van de olie of boter smelten (ui en pepertje smoren), spruiten erbij evenals 60 cc water. Zout erover. Vuur lager en deksel op pan.

Rest van olie in kleine pan verhitten op matig vuur. Noten toevoegen en 5 minuten, voortdurend roeren bakken tot ze geuren (niet laten verkleuren).
Deksel van hapjespan halen en vuur hoger. 5-10 minuten verder bakken tot vocht is verdampt en spruiten zacht zijn. Balsamico of citroen door noten en dit mengsel door de spruiten scheppen.

Heerlijk met aardappelpuree of gewoon pasta met goeie olijfolie.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-03-2011 om 20:07

Yep, curry's

Hier zijn ook de curry's favoriet qua vega. Pittige eenpansgerechten met aardappel, veel verschillende soorten groenten en eventueel een ei (een héél ei). Kan met ingewikkelde kruidenmixen die je bij voorkeur zelf in de vijzel stampt, maar dat doen wij nooit. Lang leve de beter gesorteerde toko met fantastische boemboe's en andere kruidenmelanges, waardoor ik met deze maaltijd in een kwartier klaar ben...

Margriet*

Margriet*

10-03-2011 om 20:22

Ook risotto

met spinazie roergebakken met knoflook en doperwten en veel parmezaan. De spinazie roer je er op het laatst doorheen. Doperwten hebben wat meer tijd nodig.
Aardappels/kaasschnitzel/groenten wordt hier ook regelmatig gegeten (is snel klaar als we van ons werk komen).
Hartige taarten kun je ook prima zonder vlees maken.
Spinazietaart met zalm (pas nog genoemd) of andere taartvulling bestaand uit groenten/kaas/ei.
Ik heb trouwens ook nog een heel lekker recept voor linzentaart en nu bedenk ik dat uientaart ook heel lekker is.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2011 om 20:40

Ja, alles is al genoemd

Aardappelcurry's, linzensoep, Spaanse tortilla, spinazierisotto, hartige taarten zonder vlees. Al die dingen. De curry is trouwens de lekkerste van allemaal, en dan met naan of Turks brood, mmmmm.
Groetjes
Massi

IngridT

IngridT

10-03-2011 om 21:47 Topicstarter

Hmm. jammie.

Ik heb al vanalles geprint. Spinaziefans heb ik, dus dat zit wel goed. Risottofans ook (dus spinazierisotto! Goed idee! Ik ga de komende weken gewoon alles op het rijtje af een voor een uitproberen. (En bedankt Savon..dan kom ik maart verder wel door met jouw suggesties! En leuk dat mijn kk soep bij jou in de map zit!)Behalve de spruiten (sorry Wendelien...ik ben hier de enige die spruiten blieft, en bovendien is het lente vind ik, dus dan is het spruitenseizoen voorbij.). Curry's zijn niet het meest automatische wat ik kook, heb volgens mij ooit eens willen uitvogelen hier wat een curry nou curry maakt, en ik snap het nog steeds niet, volgens mij betekent het gewoon 'oosters prutje'. of beledig ik nou een deel van de wereldbevolking? Anyway, pittige vegetarische curry's...graag!

Margriet, linzentaart

mag ik daar het recept van?

Sus-anne

Haha, nee hoor echt geen keukenmiep. Ik kook omdat het moet, zelf eet ik meestal brood omdat ik warm eten slecht verdraag (darmziekte). Maar ja, ik kan man en kinderen toch moeilijk 5 avonden per week brood voorzetten, het is echt moeten.

Eenvoud

Paar eenvoudige. Salade, olijven en rauwkost naar wens erbij.
Aubergines met een beetje zou in olie bakken met geurige witte rijst, bijvoorbeeld Pandanrijst
Ipv rijst kun je ook nasi maken met stukjes gerookte tofu en - jawel - soepgroente
Gekookte linzen en kort gekookte witlof in een ovenschaal met kaas erover in de oven.
Lekkere zachte broodjes met verse sla en gebakken aardappelen. Glas verse sinaasappelsap of andere sap.

Mijn 5 centen

Mijn eerste vegetarische gerecht wat ik ooit maake is van Carlucio (of hoe heet die italiaans grijze krulletjes kok). Pasta met paddestoelen: Neem diverse paddestoelen (champignons, shitake,oesterzwammen, etc.) en bak ze op hoog voor met knoflook in wat olijfolie. Groene tagliatelle koken, bekertje créme fraiche door de paddestoelen, wat salie en rozemarijn toevoegen, peper en zout, tagliatelle erdoor, en klaar!
Of wat dacht je van ratatouille: smoor gesneden paprika, courgette en aubergine met een ui en wat knoflook en doe er op het laatst verse tomaten in stukken bij, wat tijm, peper en zout erbij en serveer het met rijst of couscous.
Ik ben zelf de laatste tijd dol op geitenkaas-salade: maak een groene salade met veldsla, eikenbladsla en rucola. Snij plakjes geitenkaas (buche de chévre) en leg ze op bakpapier; strooi er provencaalse kruiden op met wat honing en leg de het even onder de grill tot de geitenkaas nét bruin wordt en begint te smelten. Leg de geitenkaasjes er vlak voor serveren op en garneer met gehakte noten (walnoten, hazelnoten of amandelen). Serveer met een dressing van olijfolie, knoflook en honing en citroen. Lekker met plakken zuurdesembrood.
Dit is even wat ik zo opdis om half elf 's avonds.

Dorry

Margriet*

Margriet*

10-03-2011 om 22:21

Savon een link

met foto. Ziet er precies zo uit.
Vooral die bakgember maakt het lekker. Vroeger echt heel vaak gegeten. Ik schat in dat het recept wel meer dan 20 jaar oud is. Verder rol ik nooit de bladerdeeg uit.

http://www.smulweb.nl/1356071/koken/recept/Linzentaart

Ook een heel eenvoudig recept Wel lekker met een frisse (lof)salade erbij.

Wat ook heel lekker is pasta met auberginetomaten saus. Je start met een blikje uitgelekte ansjovis, dat laat je in een hete pan met een beetje olie 'smelten' het valt helemaal uit elkaar. Daarna bak je de aubergine in stukjes op hoog vuur mee. Daarna twee blikken tomaten erbij. Half uurtje sudderen, kan ook nog een paprika bij. Lekkere volkorenpasta erbij en mozarella in stukjes erover.

Margriet*

Margriet*

10-03-2011 om 22:22

Oh ja

ik raak geinspireerd. Die pasta met paddestoelen, daar deden wij ipv room, pesto door de pasta. Heel lekker!

Margriet*

Margriet*

10-03-2011 om 22:23

Tsjonge tjonge

Dit is al mijn vijfde spelfout van vandaag..... (op mijn werk en in een tentamen dat ik maakte ook al).

wendelien

wendelien

11-03-2011 om 13:47

Groentekashmiri

U heeft wel noten op uw zang, mevr. T, maar goed, toch graag gedaan. Dan nu de groentekashmiri

2 tl. komijnzaad
8 zwartepeperkorrels
zaadjes van 2 kardemonpeulen
1 stokje kaneel
1/2 tl nootmuskaat (liefst versgeraspt)
3 el olie
1 groene of rode chilipeper, fijngehakt
2,5 cm verse gemberwortel, geraspt
1 tl chilipoeder
1/2 tl zout
2 grote aardappels, in blokjes
250 gram bloemkool, in roosjes
250 gram okra, sperziebonen, oid
1,5 dl volle of Turkse yoghurt maar een blikje cocosmelk kan ook
1,5 dl groentebouillon
geroosterd amandelschaafsel
indien voorhanden verse koriander

Vijzel komijnzaad, peperkorrels en kardemonzaad en meng er de nootmuskaat doorheen.

Olie verhitten in grote pan, pepertje en gember roerbakken, chili, zout en de gevijzelde specerijen toevoegen. Kaneelstokje erbij. Al roerend 2 - 3 minuten bakken en zorgen dat het niet aanbrandt.

Blokjes aardappel erdoor en met deksel op de pan 10 minuten smoren. Geregeld omscheppen. Nu de bloemkoolroosjes en okra erbij en deksel erop. 5 minuten.

Bouillon en yoghurt toevoegen, aan de kook brengen en vuur temperen. Zachtjes laten koken tot alles gaar is. Kaneelstokje er weer uitvissen.

Garneren met het amandelschaafsel en de koriander.

Lekker met de pilav die ik recentelijk onder de topic kardemon heb beschreven.

wendelien

wendelien

11-03-2011 om 13:59

Dhal

van tomaten, linzen en geroosterde amandelen

2 el. olie
1 grote ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 wortel in stukjes
2 tl komijnzaad
2 tl geel mosterdzaad
2,5 cm verse gemberwortel, geraspt
2 tl koenjit
1 tl mild chilipoeder
1 tl garam massala
225 gram rode linzen (grondig gespoeld in een zeef)
4 dl water
4 dl kokosmelk
5 tomaten ontveld en in stukjes (blik mag ook)
sap van 2 limoenen
4 el gehakte verse koriander
zout
versgemalen zwarte peper
geroosterd amandelschaafsel

Olie verhitten in een grote pan. Ui in 5 minuten op laag vuur zacht fruiten. Komijn- en mosterdzaad toevoegen tot de zaadjes gaan springen. Dan wortel en knoflook erbij. Wortel moet zacht worden.

Vervolgens koenjit, chilipoeder en garam massala toevoegen en 1 minuut meebakken. Goed roeren!

Nu linzen, water, kokosmelk en tomaten toevoegen en op smaak brengen met peper en zout. Aan de kook brengen, vuur laag, deksel erop en 15 minuten zachtjes laten koken tot de linzen gaar zijn. Af en toe roeren.

Limoensap en wat koriander erdoor en de rest van de koriander en het amandelschaafsel er mooi overheen.

Lekker met geurige rijst of die pilav.

Beide recepten dank ik trouwens aan Valerie Ferguson (Het groot vegetarisch kookboek)

Soto soep

Maar dan een heel eenvoudige.

Nodig:
Rijst
Bouillion
Sotokruiden
Kouseband
Krieltjes
Lente ui
Gebakken uitjes
4 eieren
Tauge
Kikoman
Sambal

Maak een soep van 1,5 liter kruidenbouillon (met een blokje) en meng daar een kuipje sotokruiden (gewoon bij de super of toko) doorheen. Breng dit aan de kook. Maak kouseband (of gewoon sperziebonen) schoon en snij in kleine stukjes en doe bij de soep. Half zakje kant en klare krieltjes er door en 10 minuten laten koken. Ondertussen kook je ook de rijst, en 4 eieren.

Snij de eieren klein en doe in een bakje. Lente ui fijn snijden en in een bakje, tauge in een bakje, gebakken uitjes in een bakje en de hele bakjes parade op tafel zetten. Beetje rijst in een bord scheppen en daar dan de soep overheen. Naar wens ei/ui etc er bij. Voor de liefhebber een drupje kikoman en sambal er bij.

De soto is ook erg goed in te vriezen. En mocht je wel trek hebben in vlees bak je er gewoon wat rundergehakt bij met een scheutje ketjap. Ook in een bakkie en klaar!

Soto, altijd lekker

Ik heb ook nog wel wat tempe, tahoe en telor recepten voor je, als Indisch je wat lijkt dan geef maar een gil, dan typ ik wel wat neer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.