Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

08-08-2010 om 21:00

Veel geld uitgeven voor iets 'onzichtbaars'

Beetje cryptische titel, maar het gaat om de kosten voor nieuwe electrische bedrading in mijn huis. Over een paar maanden heb ik genoeg gespaard om die opnieuw te laten trekken, maar ik vind het wel een beetje zonde van het geld. Er zitten nu overal verouderde (stoffen) draden, dat is niet echt wenselijk maar het huis zal niet zomaar in vlammen opgaan (groepenkast incl aardlek is wel al vervangen) en je ziet er niets van. Gevoelsmatig zou ik het geld liever besteden aan iets zichtbaars, of een vakantie ofzo. Is dat zo gek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

08-08-2010 om 21:54

Kan me wel voorstellen

Wij hebben dit ook laten doen toen we ons huis aankochten. Electricien zei ook dat het echt link was. Tuurlijk gaat het niet meteen in vlammen op maar het is wel echt verouderd zoiets..... Ook hebben wij het dak laten doen, ook zulke rot uitgaven. Zie je niks van, kost een bak geld! Maar ja wel nodig om problemen te voorkomen. Dus ja ik kan me inleven in je gevoel en zeg tegelijkertijd: wel doen die electronica, die vakantie komt wel weer

amk

amk

08-08-2010 om 22:12

Nu investeren

verdien je het bij verkoop weer terug, grote kans namelijk dat kopers er de prijs op gaan laten zakken. Heb ik namelijk wel gedaan destijds.
En het is gewoon gevaarlijk, al is de kans klein maar toch stukken groter dan bij vernieuwde bedrading.

dc

dc

09-08-2010 om 09:38

Logisch

niemand wil geld uitgeven aan dit soort dingen, maar het moet gewoon weleens vervangen worden.

Als je de bedrading laat vervangen, vraag dan meerdere offertes aan, want de prijzen kunnen echt enorm verschillen tussen verschillende bedrijven. En denk verder na waar je stopcontacten wil hebben. Als de bedrading toch al vervangen wordt, dan gaat dat in 1 moeite door. Kun je er toch een beetje wat van zien

Vic

Gek is het niet, maar die bedrading zal een keer vervangen moeten worden. En met die dingen is het zo dat als het een keer echt plof doet, dat altijd gebeurt op het moment dat het he-le-maal niet uitkomt. NU heb je tijd om offertes op te vragen etc, als je wacht tot het op stel en sprong vervangen moet worden is die goedkope installateur natuurlijk weer net niet beschikbaar.
Dus laat het nu maar doen, nu kan het, het moet toch gebeuren, en inderdaad is het een investering in de waarde van je huis.

En wat dat betreft: als je dan toch bezig bent, misschien moet je dan ook een paar groepen bij laten plaatsen.

Groeten,

Temet

Wel doen

Het klinkt wat eentonig intussen maar ik ben met de anderen van mening dat je het echt wel moet doen. Wij hebben ook in een oud huis gewoond, waar ook nog zulke bedraden met stoffen isolatie in zat. We hebben het zelf vervangen (en inderdaad de stopcontacten ook neergezet waar ze wel praktisch waren, wat meer stopcontacten gemaakt en het aantal groepen uitgebreid, natte groep aangelegd enz). Nu moesten wij nog meer "onzichtbaar" werk doen (water- en gasleidingen vervangen, CV aanleggen) en ik ben met je eens dat dat soms wel frustrerend is Zoveel werk en je ziet er niets van...
Maar we hebben dus óók gezien, dat die bedrading heel hard aan vervanging toe was. Als je ertegen tikte, dwarrelde de isolatie in kleine pluisjes zo van de koperen draden af. Op bepaalde plaatsen was het ook al best dun en eigenlijk scheelde het weinig of we hadden een daverende kortsluiting gehad, temeer omdat onze bedrading niet in kunststoffen buizen lag, maar in metalen buizen. We zijn ons min of meer een rotje geschrokken van de staat van de elektrische installatie. Dus ja, doen.

Nou

dan doe je eerst alles boven en dan ga je nog een week op vakantie. En alles beneden doe je volgend jaar en dan ga je ook nog een extra week op vakantie.

dan heb je in 2 jaar tijd toch alles vervangen en ben je 2x een week extra op vakantie geweest.

of iets zichtbaars maar dan de helft. Dus ipv gordijnen overal, alleen gordijnen voor.

haha.

Vic

Vic

10-08-2010 om 22:44

Ik ga het natuurlijk wel doen

Ik denk ook wel dat het een prettig gevoel is als het uiteindelijk gebeurd is. Die stoffen draden zijn natuurlijk niet ideaal, en het is bijzonder lastig om lampen op te hangen (ik heb alle plafonniers van de vorige eigenaar maar laten hangen). Het plan is wel om verschillende offertes op te vragen, en hopelijk valt het dan mee. De electricien die de groepenkast heeft vervangen gaf een indicatie van 3000 euro voor het trekken van draden en nieuwe contactdozen. Dat kan vast voor minder

Vic

Ligt de bedrading nog in metalen buizen? Want vziw (maar dat zou je even moeten nakijken) mogen ze de nieuwe bedrading daar niet in leggen. Als ik nog helemaal bij ben, zou die bedrading in PVC-buizen moeten. Laat je wat dat betreft niet in de luren leggen en zorg dat je snapt wat ze aanbieden en gaan doen. Mijn ervaringen met erkende installateurs zijn tamelijk bedroevend (ook in jouw regio). Ze hebben bij ons gewoon geen goed werk geleverd en we prezen ons gelukkig dat we zelf nog enig verstand van zaken hebben, zodat we ze op bepaalde dingen konden wijzen (waarna ze het plotseling heel druk kregen met een ander project en wij ineens drie weken zonder stroom zaten...). Dus zorg dat je niet alleen offertes opvraagt, maar ook om je heen inlichtingen verzamelt over de installateurs. De erkende zijn ook niet altijd betrouwbaar!

Vic

Vic

12-08-2010 om 15:30

Geen idee wat voor leidingen

Maar ik wil dus wel graag dat ze de draden trekken door de leidingen die er liggen. Ik heb nl geen zin in breken, hakken en een boel zooi en extra kosten. Er zullen toch wel meer mensen zijn die bedrading laten vervangen in een bewoond huis? Als ik het geld had gehad, had ik alles natuurlijk voor de verhuizing laten doen.

Alles of niets

ik zou wel even kijken naar welke leidingen er nu liggen; nieuwe draden trekken door metalen buizen zou ik nooit doen - dan kan je over een tijdje alsnog alles vervangen.

Vic

Vic

12-08-2010 om 16:17

Dat zal wel meevallen

De electricien die de groepenkast heeft vervangen heeft daar niets over gezegd. Volgens de info die ik gegoogled heb, kan het ook niet zoveel kwaad als er nog metalen buizen zouden liggen. Die mag je gewoon gebruiken. Ik vraag het t.z.t. wel na bij de installateurs.

Hou

verder wel rekening ermee dat alle electradozen ook vervangen moeten worden en dat er wel wat breekwerk aan te pas gaat komen en dan natuurlijk de schakelaarsetjes. Ik zou als je toch bezig bent meteen overal de hoeveelheid wandcontactdozen nemen die jij handig vindt (waarschijnlijk meer dan je nu hebt).

kan je dit niet beter gewoon uitstellen, een flinke pot met geld sparen, alles goed laten vervangen met pvc, alles op de hoogte die prettiger en mooier is en dan de boel meteen mooi laten stucen ?

Wel weer handig

is dat als je de dozen laat vervangen je opbouwschakelaars kan nemen, anders heb je overal van die lompe dikke plastic dingen aan de muur.

Vic

Vic

13-08-2010 om 11:22

Dat zou mij wel uitkomen

Toen ik mijn plannen doornam met mijn partner (die hier niet woont) kwam hij met dezelfde suggestie. Waarom de boel niet een paar jaar laten zitten, flink doorsparen, en dan vervangen als ik toch de keuken ga vervangen. Er zit wel wat in. Die draden functioneren al 55 jaar, dus vijf jaar kunnen er ook nog wel bij. Maar ja, er zitten volgens mij ook wel risico's aan (doorbranden, kortsluiting).

Tja

ja er zitten wel risico's aan. ach ja dat stomme geld, ik hoop toch weer op de staatsloterij van volgende maand, ik merkte vorige maand dat de schuur nu nog maar op 3 rotte palen staat en ik wil niet meemaken dat dat ding op iemand's hoofd valt, maar goed die staatsloterij dus want ik heb nu even niet 3,5 duizend euro voor zoiets sufs als een schuur.

maar wat ik al eerder suggereerde, doe anders de helft nu en over een tijd de andere helft, boven eerst en beneden dan straks samen met de keuken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.