Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Majda

Majda

07-10-2009 om 15:23

Van tevoren koken

Morgen kook ik voor drie personen. Ik heb de hele dag de tijd, maar juist om het 'moment suprême' niet. Wie heeft er recepten die goed van tevoren te maken zijn en 's avonds alleen maar even geroerd hoeven te worden of in de oven geschoven?

Ik kan goed koken, dus 'makkelijk' hoeft het niet eens te zijn.

Veel dank alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Quiche

Zo makkelijk en moeilijk als je zelf wilt, van tevoren klaar te maken en alleen even bakken aan het eind. Je kunt er die champignonsalade van Cobi bij doen (zie de champignondraad van Vera*), die moet een paar uren trekken in de koelkast.

Lasagne

of zoiets dergelijks, ovenschotel kan je van te voren maken en je hoeft hem alleen maar op het juiste moment in de oven te schuiven.

groetjes van Purk

Alle soorten ovenschotels

Inderdaad ook lasagna, maar ook een ovenschotel met aardappelpuree, gehakt en groenten bijvoorbeeld. Dan hoef je aan het eind alleen nog maar even jus te maken.

Julia64

Julia64

07-10-2009 om 16:32

Of een stoofschotel..?

Boeuf Bourguignon bijvoorbeeld?
Kun je 's ochtend al maken en lekker uuuuren laten pruttelen. Rijst en een lekkere salade erbij en klaar is Klara. Of hachee met rode kool en aardappelen? (Hmmmm, krijg trek...

groet
Julia

reina

reina

07-10-2009 om 17:57

Inderdaad

Stoofschotels, lasagna, maar ook nassi of witlofschotel (ovenschotel) kan prima, ook zuurkool etc kun je als ovenschotel snel opwarmen.

Kiki

Kiki

07-10-2009 om 22:42

Goulash, mmm

kan je de hele dag op laten staan, hoe langer hoe lekkerder

Ik krijg er ineens vreselijk zin in.

Vislasagne? Kan je van tevoren maken en gewoon in de oven mikken

Uhm, ik heb nog een brie-paddenstoelenquicherecept. Die kan koud en warm gegeten worden.

Guinevere

Guinevere

08-10-2009 om 09:18

Kiki, die quiche?

Kiki, paddenstoelen-briequiche, dat klinkt goed! Hoe maak je dat klaar (en hoe houd je 'm een beetje droog met al die paddestoelen?).
Zoon hier is ook paddofoob, maar dan eet hij maar een dagje vissticks met blikdoperwten.

Kiki

Ook van hier een smeekbede. Mijn kinders zijn gelukkig paddofiel

Majda

Majda

08-10-2009 om 11:57

Dank!

Dank allemaal voor jullie reacties. Hier staat inmiddels een lamstoofschotel te pruttelen. Helaas is mijn chocoladetaart zojuist ingezakt...

En Kiki, ik sluit me aan bij mijn voorgangers: champignonbriequiche klinkt errug lekker. Daar wil ik het recept ook wel van.

Chocoladetaart

Als die chocoladetaart nog wel enigszins eetbaar is zou ik er stukjes van snijden, die brownie noemen en serveren met goed vanilleijs. Even aangenomen dat je dat ding als toetje had gedacht.

Zelf heb ik wel eens gehad dat de pudding die ik kookte vol klontjes kwam te zitten. Ik heb toen de massa, eenmaal afgekoeld, door een zeef gewreven - voila, bitterkoekjesvla. Het bezoek wist toch van niks.

Groeten,

Temet

Majda

Majda

08-10-2009 om 16:26

Temet

Ik was al van plan de taart als 'platte soufflé' te serveren. Brownie klinkt ook goed!

Guinevere

Guinevere

10-10-2009 om 11:37

Kiki, ben je daar?

Kiki, ik zit me nu al 2 dagen te verheugen op die quiche van jou. Ik heb al gezocht op smulweb maar daar kon ik ´m niet vinden. Kun je me verlossing brengen in de vorm van een recept? (Natuurlijk als je tijd hebt, ik las in Gezondheid dat je het nogal druk had)

Kiki

Kiki

10-10-2009 om 12:44

Sorry guinevere

Ik was even wat in beslag genomen. Ziek kind en moest even Florence Nightingale zijn.
Het is dus meer een taart, maar wij noemen het een quiche. Want dat klinkt deftiger. Hahahaha

10 plakjes bladerdeeg
olijfolie
500 gr gemengde paddestoelen naar eigen keus,
1 rode peper,
citroensap, 150 gr roomkaas ,
150 gr brie
ui
4 teentjes knoflook
1 ei (dooier)
peper, zout tijm, basilicumblaadjes,
6 zongedroogde tomaatjes (kan er ook uitgelaten worden) bloem.

paddestoelen schoonvegen, halveren en besprenkelen met citoensap, ui pellen en in ringen snijden, knoflook pellen en fijnhakken, rode peper en de zongedroogde tomaatjes fijn hakken, basilicum fijn hakken, eierdooier loskloppen.

Bladerdeeg opstapelen en bladerdeeg uitrollen tot rechthoekige lap in een ovenschaal doen , zorg voor een rand van 2 CM

Verhit de olie in de wok en bak hierin de paddestoelen, ui en de knoflook op hoog vuur een paar minuten en bestrooien met peper en zout, de roomkaas erdoorheen roeren.
Beleg het deeg met het mengsel en verdeel de rode peper en de zongedroogde tomaatjes over het mengsel. Ik snij ze altijd klein, maar dat hoeft niet. Verdeel vervolgens de in plakken gesneden brie erover en bestrooi met tijm en basilicum.
Bestrijk de deegrand met het los geklopte ei en bak de taart in 25 minuten op 180 graden in de oven.

Guinevere

Guinevere

10-10-2009 om 13:29

Aaah, verlossing

Gelukkig Kiki, nu kan ik weer slapen 's nachts!
Ik had 'm uit pure wanhoop donderdag dan maar met wortelplakjes gefabriekt, en brie bovenop, maar dat was toch heel wat anders. En de combinatie brie-wortel was eigenlijk ook wat suf. Nou ja, dat heb je met experimenten!
Ik ga 'm binnen nu en een week zeker testen, dank je wel (vooral die rode peper erin lijkt me wel apart)! Nog een laatste vraag: wordt het geheel niet erg nat met die paddo's?

Kiki

Kiki

10-10-2009 om 13:50

Je kan die paddo's ook een beetje afdeppen

voordat je de roomkaas er doorheen roert.

Ik vind het sowieso altijd wel meevallen.

Mayte*

Mayte*

10-10-2009 om 20:28

Tip voor een droge hartige taart

Kruimel, voordat je je vulling in op het (blader)deeg doet een beschuit op de bodem. Dat neem veel restvocht op.

Kiki, lijkt mee een heerlijke, maar ook super machtige taart (in totaal 300 gram vette kaas). Daar hoef je vast geen drie stukken van. Doe je verder geen eieren door het paddestoelenmengsel? Valt de vulling niet uit elkaar als je de taart aansnijdt? Ik ga hem zeker ook proberen!

Agnet

Agnet

13-10-2009 om 20:34

Kiki hij was lekker!

Na het succes van Reina's pompoensoep hebben we vandaag de paddestoelenbrietaart gegeten en we waren weer unaniem: hij mag in het lekkere receptenboek.

Ik verwachtte ook dat het nogal nattig zou zijn met die paddo's maar dat viel hartstikke mee. Je voelt de calorieën wel direct richting je heupen zakken, maar hij was heel erg lekker!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.