Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

calien

calien

02-03-2009 om 13:41

Van te voren koken, maar wat?

Het wordt steeds moeilijker om voor mijn gezin te bedenken wat we gaan eten. Maar vooral wanneer we gaan eten.
Op maandag moeten we vroeg eten i.v.m. voetbal zoon 1. Op dinsdag eten we laat vanwege zwemles zoon 2. Op woensdag eten we normaal en heb ik tijd om voor de donderdag alvast vooruit te koken, want donderdag is mijn werkdag (dus laat thuis) en heeft zoon 2 voetbal. Vrijdag eten we weer vroeg, want dan heeft dochter turnen. Maar doordat ik werk moet het ook weer simpel zijn, omdat ik laat thuis ben.
Hoe ga ik dit nu plannen? Op maandag kan ik in principe nog redelijk normaal eten, maar niet al te zware kost. Op dinsdagmiddag kan ik al iets maken wat ik na zwemles nog alleen even hoef op te warmen. Op woensdag kan ik iets maken voor donderdag wat ik alleen nog even hoef op te warmen. Voor de vrijdag zoek ik weer iets snels en niet al te zwaar.
Wie heeft voor mij wat ideetjes om te maken, want zelf kom ik niet veel verder meer dan macaroni, poffertjes, snelle rijst en pastagerechten. Waar ik dus vooral naar op zoek ben is gerechten die ik een dag van te voren al kan maken! Wie helpt me?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even denken...

...stamppot (boerenkool, zuurkool), lasagne en verder kom ik ook niet echt maar ik zie dan ook geen probleem in de pasta. Dat eten we van de 7 dagen toch al gauw 3x denk ik.

Tja

zo gaat het hier ook.

Ik zou als ik jou was op de dinsdag standaard een ovenschotel maken. Die kun je dan aanzetten als je naar zwemles gaat (of de oven op de timer, of een ouder kind zet hem op moment X alvast aan)

Minimaal 1 keer in de week een pan maaltijdsoep met brood. lekker gemakkelijk, kun je voor en na de sport eten, en is nog gezond ook.

Je kunt ook nog overwegen een sportend kind rond etenstijd een keer per week een boterham vooraf te voeren, en dan na het sporten nog een flinke bak yoghurt met cruesli oid en wat fruit. Is ook heel gezond, en kan de rest gewoon eten wat wen wanneer ze willen.

Ik heb ook regelmatig 'kliekjes' van een vorige dag staan die het prima doen als snelle opwarmertjes voor iemand die vroeg of laat eet.

ingrid

Opwarmen

hier eten we gewoon als de 'meesten' er zijn en het liefst ergens tussen 18.00 en 18.45. later wordt weer lastig omdat er soms ook 's avonds wel eens iemand weg moet...sporters die te laat zijn eten van tevoren een boterham en warmen erna op. zijn we allemaal die dag 'druk' en laat dan worden het dingen als pasta, bonensoep,stampot of broodjes met wat en sla (b.v. broodje donner) waarvoor dan van tevoren al e.a. gemaakt wordt/boodschappen gedaan. b.v. aardappels geschild en al (onder water) en als de eerste thuis komt zet ie het op. of donner alvast kruiden/bakken (avond ervoor) zodat je alleen de broodjes hoeft te verwarmen en sla hoeft te maken. ook wel eens pizza's of bami/nassi.
weekenden koken we uitgebreider of dingen die meer tijd kosten....
soms gooien we wat in de diepvries (b.v. de bonensoep) zodat we een andere keer 't al kant en klaar hebben. of stampotten...dan zorg ik altijd wel dat b.v. de worst/vlees ook genoeg is voor 2 keer.
als wij uitgegeten zijn zet ik het bord voor de laatkomer kan en klaar in de magnetron. eventueel laat ik de tafel nog half gedekt (b.v. met sla,toetjes enzo) en diegene warmt het dan zelf op...
't is gewoon wennen denk ik. je wordt er vanzelf handiger in.
groeten albana

calien

calien

02-03-2009 om 14:46

Tja

Helaas zijn mijn kinderen nog te jong om alvast iets aan of op te zetten. En ze moeten vaak ook mee naar de activiteiten van de andere kinderen (zoals zwemles).Dus het komt echt op mij neer. Man is ook vaak laat als hij al niet in het buitenland is.
Jammer genoeg gaat soep er hier niet echt goed in, dus die optie valt af. Brood eten (of broodjes) is wel een idee, maar ja dat doen we dus al. Sporter eerder laten eten gaat ook niet, want ik moet vaak wegbrengen en ophalen (soms zelfs blijven omdat naar huis gaan de moeite niet is)en dus zelf ook eerder of later eten.
Stamppot gaat er goed in. Vanavond toevallig al zuurkool. Wij eten eerder, manlief dan later. Morgen maak ik 's middags macaroni, dat kan na zwemles even in de de magnetron of oven.
Ik zoek dus echt gerechten die ik al een dag van te voren kan klaarmaken of heel simpel zijn en ook nog een beetje gezond, want anders is het 4x in de week neit echt gezond. Nog meer tips?

Couscous schotel

is ook makkelijk te maken en niet duur.

couscous laten wellen, rundergehakt bakken en toeveogen: een ui, knoflook, paprika in stukjes, peper en zout, evt stukjes pittige worst (fuet ofzo) 1 dikke tomaat, evt andere groente die je nog hebt liggen, wortel in stukjes kan er ook makkelijk bij. Dit is ongeveer voor 3 personen (hier thuis 2 volwassenen + 1 kleuter die een kattenbeetje eet).

En dan de couscous er door scheppen, klaar. Kan in de koelkast een dag of 2 bewaard worden denk ik.

Stoofschotels

en die kun je dan voor de zwemles vast in de oven zetten. Als je naar zwemles gaat oven uit, maar stoofschotel erin laten. als je thuiskomt hoeft het dan nog maar heel even erin en klaar.
Hier vinden ze rijst heel lekker, dus die stoom ik dan erbij.
nasi ook makkelijk opwarmen met boontjes ofzo erbij

Anneja

Anneja

02-03-2009 om 16:11

Currys/stoofdingen

Naast de al genoemde hutspot en maaltijdsoep en brood (hier met sla en knabbelgroente en vegaburgers) eten we ook vaak pruttelgerechten met couscous, of met rijst die ik dan bij het ontbijt opzet en die de rest van de dag gaar staat te worden in een bed, of met bloemtortilla's.

Bijvoorbeeld:
rode linzen/prei/venkel/1 aardappel
pompoen/spinazie/half blokje santen/1 aardappel
wortel/karwijzaad/ui/1 aardappel (eigenlijk verkapte hutspot)
paprika/prei/blik tomaten/ 1 aardappel
alle morgenrot-restjes uit het groentenpakket/1 aardappel

(merk op dat de aardappel belangrijk is)

groenten en aardappel (die bindt het enigszins) aanbakken, eventueel met wat currypasta (ik vind pataks niet te eten, maar de biowinkel heeft erg lekkere, ook milde trouwens) of kerriepoeder en knoflook, intussen water koken in waterkoker en dat plus een a twee bouillonblokjes/jusblokjes bij de groente doen tot alles net onderstaat. Geheel een half uurtje laten pruttelen. Smaakt de volgende dag na opwarmen nog beter ook.

Hoewel het misschien niet heel kindvriendelijk klinkt kan je het heel mildsmakend maken, het wordt bijna een soort babyvoeder. Onze toch tamelijk lustikniet-kinderen krijgen dit meestal wel weg (we eten minstens een keer per week dit soort prut)

anne

ps, oja, en diepvriesgroenten. couscous wellen, opbakken met een uitje een doosje erwtjes in leegkieperen, goed doorwarmen, feta erbij brokkelen. Voila, eten binnen een kwartier.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-03-2009 om 17:08

Snelle pasta?

Ik lees snelle pastagerechten, maar wat bij mij juist favoriet is, is bv pasta met een rode saus met heel veel groenten er in. Die moet een tijdje sudderen, dus die maak ik in grote hoeveelheden en vries ik in bakjes in. Is best gezond volgens mij.

Wat ik ook wel doe: chili maken zonder de bonen, de saus invriezen en pas bij het ontdooien een uitgelekt blik bonen erdoor.
Soep vries ik ook vaak in, en als mensen zeggen niet van soep te houden denk ik vaak (vooroordeel!) dat ze het niet kunnen maken . Ik heb een enorm repertoire van allerlei zelfgemaakte soepen, waarvan een deel goed ingevroren kan worden (doe ik ook vaak in diepvrieszakjes per portie).

Hoe ik dat hier doe

Ik kook vaak dubbele maaltijden; maandag kook ik bijvoorbeeld macaronie en vries een portie in voor volgende week dinsdag. Dinsdag eten we boerenkool (van vorige week maandag dus). Op die manier hoef ik maar 1 keer te koken voor 2 dagen eten.

Wat ik maak voor in de diepvries: alle soorten stampotten (boerenkool, zuurkool, hutspot vooral), macaronie, spaghetti (alleen de saus, spaghetti kook ik op de dag zelf), nasi/bami/mie, hartige taart.

Voor een dag van te voren (of op de ochtend zelf) maak ik ovenschotels met groente en vlees zoals witlof/ham, prei/gehakt en rode kool/gehakt. Ook wraps kun je goed van te voren klaarmaken. En groente/vlees prutje met rijst (alles klaarmaken en alleen even opwarmen in de magnetron).

Snel klaarmaaltijden verder: aardappelpurree ('s ochtends gemaakt) met spinazi en ei (topper bij de kinderen). Voorgekookte aardappels met ui en ei bakken en salade erbij.

Ik denk nog even verder, succes vast

MaximeM

MaximeM

02-03-2009 om 21:23

Stoomkoker?

Hoi,

Een vriendin van mij heeft een soort stoomkoker. Een stapel bakjes op elkaar en daar kan je dan de groente en aardappels indoen (en ik geloof dat er ook nog een derde bakje is maar waar dat voor is weet ik niet, ik denk niet dat je vlees gaat stomen, oh vis misschien?) maar dat apparaatje werkt op een timer. Dus daarmee kan je gewoon aardappelen en groente maken, is het precies klaar wanneer je weer terug bent. (met een klein filetlapje ofzo erbij ben je dan binnen 15 minuten klaar) ik zal eens kijken of ik een linkje ervan kan vinden: http://www.bestekeus.be/popup_image.php?pID=3165

Groetjes
maxime

Hannes

Hannes

02-03-2009 om 21:28

Fijn draadje

Ik begin binnenkort met een nieuwe baan met lange dagen en wind mij soms op over hoe dat allemaal moet. Ik verzamel hier in een handvol berichtjes zoveel goede (en smakelijke) tips dat ik me over dat aspect ineens geen zorgen meer maak.
Dankjewel! Hannes

calien

calien

02-03-2009 om 22:15

Ik moet een extra vriezer hebben!

Fijn alle tips. Tocada je hebt goed ideeen. Die van die spinazie vinden ze hier ook lekker, maar heb ik al tijden niet meer gemaakt. Ga ik dus weer doen! Ik vrees alleen dat ik een extra vriezer nodig heb. Nu zit hij met brood al bijna helemaal vol(maar 3 kleine lades) Dus ik ga eens kijken of ik daar nog iets mee kan.
Ondertussen hoop ik op nog meer goede gerechten!

Ja die vriezer zou ik zowiezo doen

want de komende jaren zal het niet minder worden het geplan
Maar even denken;
maandag kook je gewoon,
dinsdag maak je een lasagne of andere ovenschotel, of je maakt puree en die laat je in de pan zitten en druk je goed aan,( blijft ie erg lang warm met een doek erover)
woensdag gewoon koken en meteen extra aardappels voor do of vrij om te bakken.
Donderdag of vrijdag eet je dan macaroni of bami of zo met groenten erdoor.
Je kan ook woensdag zoveel koken dat je er 3 maaltijden van kan maken; ik kook wel eens zoveel aardappelen dat ik er meteen stamp van maak, over heb om te bakken en ook nog de avond eet. kwestie van ook even de boerenkool/hutspot opzetten of rauwe andijvie erdoor te halen.
Scheelt een hoop werk naderhand.
Ik denk dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken.
Succes!

groene specht

groene specht

03-03-2009 om 16:00

Maaltijdsoep

Ik kook vaak een dag van te voren maaltijdsoep, als we laat thuis komen van het werk (17.45) is er dan om klokslag 6 toch een warme maaltijd. Hoe ongeregeld het bij ons ook kan zijn, het gezin Specht zit om 6 uur aan tafel, eet warm en kijkt naar het 6 uur journaal.
Maaltijdsoep: met veel soepgroenten, een blik witte of bruine bonen of 250 gram rode of bruine linzen, extra vermicelli of pasta, plakjes worst of soyastukjes. En met stokbrood of soepstengels.

groene specht

groene specht

03-03-2009 om 16:08

Reactie was lang onderweg

Ja, vanochtend gepost en nu geplaatst. Daar ging iets mis. Zo lijkt het net alsof ik de andere reacties niet heb gelezen en ook maar wat wil zeggen.

Anneja

Anneja

05-03-2009 om 15:58

Oja, en groente uit de oven

avond tevoren groente in grove stukken snijden, husselen met olie, half uur bij 200 graden in de oven zetten, oven uitschakelen. Volgende avond oven weer aan en nog een kwartier-twintig minuten laten opwarmen/doorbakken. Proeven op zout, eventueel laatste 10 minuten gehakte knoflook erdoor roeren. Sla erbij en worstjes/vegaburger/gesmolten kaas oid.

* aubergine/ui/courgette/tomaat/paprika met italiaanse kruiden
* pompoen/zoete aardappel, na bakken dressing kloppen van sap van halve citroen, flinke lepel honing, snuif kaneel en snuif paprikapoeder en die erdoorheen roeren
* rode biet/venkel/rode ui met een snuif speculaaskruiden en/of karwijzaad en/of een paar kruidnagels (zorgen dat die onderop liggen anders verbranden ze alleen maar
* wortel/pastinaak/ui met karwijzaad

anne

Snel eten

Als ik echt snel wil/moet, neem ik ook nog wel eens mijn toevlucht tot blikgroente, blikvlees en snelle rijst of macaroni, eventueel met een sausje uit een zakje. Ik heb geen magnetron, maar op die manier kan ik toch binnen een kwartier het eten klaar hebben. Voor chili con carne heb ik ook een turbo-versie ontwikkeld.

Bijvoorbeeld

Sperziebonen uit blik, satésaus uit een pakje/bakje, saté uit de vriezer en rijst. Best lekker.

Margriet*

Margriet*

06-03-2009 om 09:41

Neehhh

Sperziebonen uit blik zijn niet 'best' lekker die zijn gewoon vies...
Snelle hap is hier al eerder bereide tomatensaus, soep, restjes van een en ander oid. Snelle hap komt hier uit de vriezer en is zelf eerder gemaakt.
Ik vind het leuk om in 25 minuten een goede maaltijd op tafel te zetten en ik gebruik eigenlijk heel weinig kant en klaar. Voorbereiding is het halve werk.

Ik heb nog een keukenschort voor je, cameron

Kreeg echtgenoot ooit eens (van Sint ofzo) met de opdruk:
koken kan ik goed
ik weet precies hoe dat moet
soep uit een pakje
patat uit een bakje
groente uit een pot
dat gaat lekker vlot
vis uit blik
en klaar ben ik!

Grinnik cameron

Kijk, vind Senseo geen koffie, maar ik vind het best lekker. Je moet gewoon geen koffie verwachten als je Senseo drinkt Dito bij groente uit blik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.