Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamba

Mamba

12-08-2009 om 23:45

Van espresso-potje naar apparaat: welke is het meest geschikt?

In de vakantie heb ik het espresso-potje herontdekt. Heerlijke koffie en thuis er mee verder gegaan. Maar men, wat duurt het lang op zo'n kookplaatje.... Ik wil graag een apparaat zodat het een pietsie sneller gaat. Ik hoef enkel espresso, cappucino en aanverwanten is wel lekker maar vind ik voor thuis niet echt nodig. Wat is dan een goede aankoop?

Groetjes, Mamba

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

13-08-2009 om 08:10

Nog 1 keertje dan

Hoeveel koffie ga je er mee zetten, en is dat alleen 's ochtends en 's avonds of over de hele dag, en, ook belangrijk, wat is je budget?

Pluk53

Pluk53

13-08-2009 om 10:48

Truuks

op kookplaatje? Je bedoelt toch niet op een sudderplaatje? Je moet zo'n vlamverkleiner kopen, waardoor het potje echt boven de vlam hangt, zonder iets tussen vlam en bodem-potje.
Het helpt ook om het water wat je in het potje doet er al kokend-heet in te doen ( beetje mijl-op-zeven, maar het werkt wel).

Mamba

Mamba

13-08-2009 om 10:51

Ha fijn, ik hoopte al dat jij zou reageren yta!

Zo'n 16 kopjes per dag op een doorsnee dag. Budget zo'n 500 euro. Ik heb het archief doorgespit, maar volgens mij ging het daar voornamelijk om een multi-apparaat en ik vermoed dat ik op een pistonapparaat uit ga komen. Ik vind het niet erg om even te rommelen (schoonmaken, losse koffie er in, verdelen enz) maar ik merk dat de tijd op de keramische plaat mij te lang duurt.
In het vorige huis had ik 4 espressopotjes in verschillende maten maar ook een gasfornuis. Dat scheelt enorm in tijd!
Bedankt, Mamba

Mamba

Mamba

13-08-2009 om 10:57

Pluk

Ik heb een keramische plaat, ben er supertevreden mee maar ik merk dat het voor koffie zetten echt niet handig is. Het gedeelte wat heet wordt is bijna twee keer zo groot als de oppervlakte van dat potje.
Alles kost tijd, maar het verschil tussen camping en thuis qua koffiezetten is wel erg groot . Mijn vakantie zit er bijna op, voor die tijd wil ik graag een koffieapparaat, want ik ga echt niet met maar 1x koffie in mijn buik weg zoals man dat wel doet.
Heet water in het potje is ook nog wel een optie. Ik wil twee kopjes in 1x kunnen zetten.
Mamba

Pluk53

Pluk53

13-08-2009 om 12:12

Losse (camping)gas-pit

15 kopjes per dag. Je bent een echte koffie-junk! Toen ik nog zoveel koffie dronk kreeg ik in het weekend onthoudings-koppijn. Ben toen toch maar gaan minderen. kleinste investering is een een-pits camping-gas-pitje op wegwerp-patronen. Neemt ook nog minder plek in dan zo'n espresso-apparaat.

Mamba

Mamba

13-08-2009 om 12:25

Pluk

Met zijn tweetjes drinken we dit, het valt wel mee. Ik drink van die kleine kopjes (maatje Senseo), 2 kopjes komt overeen met 1 normale beker. Bij ontbijt allebei 2x koffie, ' s avonds na het eten 2 tot 3x pp, op niet werkdagen om 10.00u en 's middags nog een bakje (soms 2). Als we allebei werken (zelden) dan vervalt de 'overdagkoffie'. Zo kom ik aan 16 koffie per dag. Op het werk drink ik geen koffie, die is zo ontstellend smerig dat vergeleken daarmee Senseo godendrank is.

Yta Chalne

Yta Chalne

13-08-2009 om 17:36

Dan zou ik...

...gaan voor de Quickmill. Doordat die werkt met een thermoblock heb je vers water en verbruikt het apparaat minder stroom terwijl je het de hele dag stand-by laat staan. Boilerapparaten zijn daar minder geschikt voor, die zijn echt voor mensen die 's ochtends een kopje en 's avonds weer een kopje drinken, en waar 'ie verder uitstaat. De (net vernieuwde, nu mooi afgeronde) Quickmill 2820 is te koop voor net onder de 500 euro (koop 'm in een winkel waar je kunt rekenen op goede service en garantie), echt een aanrader. Quickmill 820 is net ietsje duurder maar van binnen exact hetzelfde apparaat, ook een aanrader dus.
Espressopotjes zijn er overigens ook met een verkleiner in het gemalen-koffie deel, dan kun je kiezen of je een hele of een halve pot zet. Is net weer handiger dan vier potjes in je keuken

Marie L

Marie L

14-08-2009 om 09:04

Wij hebben

thuis een Isomac SuperGiada staan. Manlief gebruikt hem het meest want ik drink geen koffie. Hij is er erg tevreden over en helemaal sinds we de molen ernaast hebben staan. Op ons vakantieadres hadden we zo'n mokkapotje staan maar hij ging toch liever naar de bar om daar koffie te halen.

In m'n studio heb ik een nespressomachine staan. Vooral voor het gebruiksgemak en omdat de koffie goed houdbaar is. Niet het goedkoopste systeem maar ik kreeg hem van iemand uit een erfenis dus ik heb alleen maar de kosten voor de koffie.

Succes!

Mamba

Mamba

15-08-2009 om 16:11

Bedankt!

In mijn stadje is één kookwinkel en daar verkopen ze (oa) de Quickmill 820. Over de 2820 zie ik op kieskeurig.nl wat minder goede dingen staan (misschien oud model?) maar die vind ik wel wat mooier. Als ik van de week kindloos ben ga ik even langs.
Bedankt voor het meedenken en de adviezen!
Mamba

Jujube

Jujube

16-08-2009 om 17:26

Quickmill

Mamba, ik heb de Quickmill 820 (de rode) en ben daar zeer tevreden over. Hij maakt heerlijke espresso en werkt als een tierelier.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.