Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Valt dit kledingsstuk nog te redden?

Beste allemaal,

Tot mijn grote verdriet heeft mijn zoon gisteren een hele mooie beige broek van hem weten te saboteren. Naar eigen zeggen had hij "een ieniemienie spatje tomatensaus" erop gemorst, waarnaar meneer het recht in eigen handen heeft genomen om het vlekje er wel eens even uit te halen. Met de hulp van een bizar mengsel (heet water, wasmiddel en schoonmaakazijn...) Heeft hij lange tijd achter elkaar staan deppen op de vlek totdat deze niet meer zichtbaar was. Het leek in orde, maar toen de broek eenmaal weer opgedroogd was bleek dat er op de plek waar intensief gedept is een vaal kleurverschil te zijn. Waar de broek normaal een beetje zanderig beige hoort te zijn, is hij op deze plek nu wit/beige... De kleur is er gewoon uit gewreven dus als het ware.
Nu mijn vraag: is hier nog iets aan te doen? Ik hoor wel eens dat er methodes zijn om originele kleur van kleding te herstellen, maar heb hier geen ervaring mee. Het is een gloednieuwe en dure broek, dus het zou eeuwig zonde zijn als deze nu al afgeschreven kan worden! Eén ding is in ieder geval zeker: mijn zoon maakt nóóit meer een kledingstuk op eigen houtje schoon... 😂

Alvast bedankt voor de hulp!
Liefs,

Loesje

Ik heb geen tips, maar leer het hem, als je het straks weet. Je zoon heeft meer aan een moeder die hem leert hoe het wel moet, dan aan een moeder die zegt dat hij nooit meer vlekken mag verwijderen. 

Ben bang dat het niet meer goed komt. Hier mijn zoon geleerd, direct in koud water zetten.

Anoniemer schreef op 24-08-2021 om 07:21:

Ik heb geen tips, maar leer het hem, als je het straks weet. Je zoon heeft meer aan een moeder die hem leert hoe het wel moet, dan aan een moeder die zegt dat hij nooit meer vlekken mag verwijderen.

Dit inderdaad.

Azijn heeft een blekende werking. Dat kun je bijvoorbeeld voor witte was die niet meer heel wit is gebruiken. 
Of je dit nog kan herstellen betwijfel ik. Ik zou niet weten hoe. 

Wat praat je naar over je zoon terwijl hij toch op de allereerste plaats zijn uiterste best heeft gedaan om de vlek te verwijderen. Leer hem gewoon hoe het wel moet. Op deze manier blijft hij altijd afhankelijk van jou. Dat wil je toch niet? 

Een uitgebeten plek krijg je niet meer terug, want daar is de kleur dus uit. Wat je zou kunnen proberen is de broek ontkleuren (om hem zeg maar egaal uitgebeten te krijgen) en dan verven met wasmachineverf.

Op zich gaat verven met wasmachineverf op natuurvezels (katoen, linnen) prima, maar (bleek-)vlekken worden niet gedekt. Dus je moet hem eerst egaal zien te krijgen. Daarom zou ik dit alleen doen als hij anders toch verloren is.

Niet veel meer aan te doen vrees ik. Ga het anders even bij de stomerij vragen. En inderdaad, leer je zoon hoe het wel moet. Ik snap je irritatie maar je praat wel erg onaardig over hem. Hij heeft zijn best gedaan om het zelf op te lossen. 

zeg nooit nooit. Dit is het moment voor een vlekkenworkshop. Super als hij ervan leert, er komen hopelijk nog veel broeken ( en tja ook vlekken, zo is het leven.) 
Wat lijkt hem zelf een goede oplossing? Verven lukt vast prima. 

MamaE schreef op 24-08-2021 om 09:54:

[..]

Dit inderdaad.

Azijn heeft een blekende werking. Dat kun je bijvoorbeeld voor witte was die niet meer heel wit is gebruiken.
Of je dit nog kan herstellen betwijfel ik. Ik zou niet weten hoe.

Ik doe juist altijd azijn bij de donkere was zodat het mooier blijft. Doe ik al jaren en mijn was is nog steeds mooi donker. 

Fourtyfour, ik mag aannemen dat je er gewone azijn bij doet en geen schoonmaakazijn. 🤔

annemoon, beide wel. Meestal wel ja

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.