Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Update cavia's (voor fladder :)

Fladder ik zou niet weten hoe je een bericht kunt toevoegen aan een gearchiveerd draadje (?) dus ben maar even dit nieuwe draadje gestart.

Jawel, de cavia's zijn nog steeds hier en nu het weer mooier weer wordt vind ik ze ook weer leuker. Dat komt ook deels doordat ze nu veel buiten op de grond lopen en ik het hok minder vaak hoef te verschonen..

Enfin, de laatste ontwikkelingen op caviagebied. Sinds gisteravond heeft Pluisje (de ondergeschikte) ontdekt hoe hij zijn vrijheid kan bemachtigen. Oftewel hij zet 2 pootjes op de bovenkant van het gaas en springt er doodleuk overheen
Edelachtbare (jawel de baas van het stel) heer Vlekje volgt dan zeer spoedig na enig zenuwachtig gefluit en gedrentel.

En oh, wat een leuk spelletje ontstaat er dan...
Lees en zie het voor je. Pilsje (ik dus) achter de heren aan met pvc buis, ideaal om verdwaalde cavia's te vangen. Na een poosje lukt het dan om ze te vangen en terug te zetten in de ren. Ik draai me om en ben nog niet binnen of...jawel ze zijn me alweer bijna voorbij gelopen (tikkie overdreven, moet kunnen).

Dit gebeurt dus 2,3 keer (wie is hier nou dommer de cavia's of de mensch??). En na een keer of 3 zucht ik en geef het op.
Komt Pannie even later opgewonden naar me toe. Mam, de cavia's lopen los in de tuin. Ja schat, weet ik , laat ze maar even..

En weet je wat nou weer zo gek is. Mijn man ontdekte gisteravond (ik was niet thuis) dat ze eruit konden en vertelt mij dit vanochtend. Ik zet de ren op het gras en vervolgens zitten ze praktisch de hele dag braaf op hun vierkante meter en pas rond het avondeten breken ze uit. Rara waarom niet eerder??

Ook grappig, ik vertelde al eerder over de herenliefde die onze heren regelmatig bedrijven. Dat gebeurt dus met enige regelmaat, dat ze achter elkaar aanzitten en zich op elkaar storten onder het maken van wellustige bewegingen en navenante(neem ik aan) geluidjes.

Maar wat denk je, ik doe laatst het deksel van het hok omhoog om ze eten en drinken te geven. Stoor ik de heren kennelijk in hun liefdesspel. Nou ja, ik stoor ze totaal niet want ze gaan gewoon door terwijl ik tegen ze praat en langs ze heen beweeg met eten en zo.
Ze zouden zich toch ook een beetje kunnen inhouden en even wachten zou je denken, of op z'n minst zich een beetje schamen? Nou, ikzelf vond het bijna genant, tjonge over dierlijke instincten gesproken....

Maar goed, Fladder, hoe gaat het met jouw cavia's. Zijn ze inmiddels wat beter bevriend met elkaar? Ik hoor het vast wel weer.

groetjes van Pilsje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien een tip...?

Ik heb geen cavia's meer, maar wel langere tijd meerdere...

Ze blijven onwijs leuk!

Misschien weten jullie het allang, maar weten jullie dat cavia's onwijs gek zijn op de schil van bananen. Dus niet de banaan zelf, want daar eten ze omheen!

Gif?!

Zijn bananenschillen niet extreem giftig door alle zooi die daarop wordt gespoten!

madelief

madelief

21-04-2010 om 21:34

Hier ook koddige caafjes!

Hier hebben we 2 rode rexcavia's rond hobbelen. Ze zijn inmiddels echt mega groot! In de winter zitten ze samen in een hok. Lekker ruim met 2 etages. Nu het weer lekker weer wordt gaan ze overdag naar buiten en hebben ze daar een hok. Omdat onze tuin volledig is afgesloten lopen ze gewoon los! Gaat prima, ze hobbelen vrolijk rond.Eentje zit meestal gewoon in het hok, die is niet zo sportief Ze slanken altijd wel lekker af in de zomer! Hier is andijvie favoriet, witlof soms, appel ook soms. Inderdaad bananenschil vinden ze heerlijk en wortel blijft een topper. Buiten eten ze van alles, ze knagen er op los. Ze gaan nu hun derde zomer in, ben benieuwd hoe oud ze worden!

Tirza G.

Tirza G.

21-04-2010 om 22:49

Lidwientje

Mijn record staan op 11. Nou, niet liegen, 10,5. Dus je hebt nog effe.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-04-2010 om 22:50

Paardebloemen

Wat nog veel leuker is Fladder, is de paardebloem zélf. Dan beginnen ze, met een beetje mazzel, netjes onderaan de steel en op een gegeven moment zit die bloem dan plat tegen hun snoetje - daar eten ze naar toe als het ware. Je lacht je suf
Komkommer is trouwens ook een tophit, vooral de schil.

Tirza

pilsje

pilsje

21-04-2010 om 23:07 Topicstarter

Madelief

Ben je nooit bang dat er een roofvogels of kat achter je cavia's aangaat als ze vrij rondlopen?

Bij mij lopen ze zoals ik hierboven vermeldde ook los in de tuin momenteel, ook afgesloten dus het gaat best. Maar ik ben toch een beetje huiverig voor roofdieren én ik heb lelietjes van Dalen waarvan ik geloof ik gelezen heb dat ze giftig zijn en wie weet wat nog meer giftig voor ze is? Tja, ik gok er nu maar even op dat het allemaal goed gaat, want het is ook wel erg leuk om ze 'vrij' rond te zien rennen achter elkaar aan.

Morgen krijg ik een stuk gaas van iemand en dan kan ik weer aan de slag voor een nieuwe ren, die deze keer aanzienlijk hoger gaat worden

Dat van die bananenschil wist ik trouwens niet, ga ik morgen gelijk uitproberen, er gaan er hier dagelijks wel een stuk of 3 doorheen, dus schillen zat.

Trouwens hier knagen de cavia's ook regelmatig aan de kranten én aan de vuilniszakken (die daar weer onderliggen) en tot op heden nog niks gemerkt. Kennelijk kan hun spijsvertering toch best tegen een stootje....

Puck

Puck

22-04-2010 om 09:08

Bananenschil kende ik ook niet

Goh, ik ga ook eens kijken of onze caaf (ook een Rex dus en om in de gedachtenkronkels van Fladder te blijven: die voelen aan als schaamhaar ROTF) bananenschil lust. De komkommer en tomaat blieft meneer niet. Grappig dat zelfs de smaken van cavia's onderling verschillen. Paardenbloem is ook hier ruim voorhanden en zevenblad zal misschien ook een optie zijn. Op dit forum heb ik geleerd dat mensen dat ook kunnen eten dus ik denk dat caaf dat ook wel mag. En Fladder: je mag voor vakanties (als ik er tenminste dan wel ben) ook je caven bij mij kwijt hoor, maar dan moeten de kosten en moeite van een ritje hier naar toe natuurlijk wel opwegen tegen die van het verblijf in de opvang op de hoek).
Wilgentakken kun je ook geven, dat kregen onze konijnen vroeger thuis ook altijd. Ik heb dat ook wel eens aan caaf gegeven maar die liet het links liggen.
Hier worden overigens de kranten ongemoeid gelaten, het plastic "huisje" wordt echter wel weer aangevreten, evenals het hout van het hok.

Puck

Puck

22-04-2010 om 11:25

Diensa, allergisch

Ik ben ook allergisch voor o.a. cavia's. Wist je dat cavia's uitstekend buiten kunnen leven, zomer en winter. Wanneer je en groot hok heb op een beschutte plaats zonder direct zonlicht erop en het in de winter extra beschermt tegen de kou dan gaat dat prima. Zo is ook met een allergie een cavia goed te houden in mijn geval. En ik heb werkelijk geen idee hou je jouw eigenwijze caaf aan de verse groenten krijgt, nog nooit gehoord dat een cavia niet alles verslindt wat je voor zijn neus houdt.
De bananenschil is hier trouwens ook binnen no-time opgegeten.

Paardenbloem

Onze caafjes zijn gek op paardebloem, alle onderdelen van de plant. Ik 'kweek' ze gewoon in de achtertuin, dan weet ik zeker dat het schoon is.
Vorig jaar toch ook eens even geproefd (uiteindelijk in Frankrijk eten ze het ook als sla), en ik geef ze geen ongelijk.
Bijkomstigheid is wel dat we in de winter erg regelmatig witlof moeten eten, omdat ze bittere groentes toch het lekkerst vinden (te oordelen naar het gefluit als ze het ruiken).

madelief

madelief

22-04-2010 om 21:00

Buiten caafjes

Nee Pilsje, ik ben er eigenlijk niet zo bang voor dat ze door roofvogels worden gegrepen. Ze lopen nu voor het derde jaar buiten en het gaat prima! Ik vind het binenne zo zielig dat we er eigenlijk voor hebben gekozen dat mocht het mis gaan ze dan in elk geval een heel leuk vrij leven hebben gehad! s"Nachts doe ik wel het hok dicht voor eventuele vossen etc. Roofvogels heb ik nog nooit boven ons tuintje zien vliegen. Dus tot nu toe gaat het prima.

Bananeschillen zijn niet heel erg favoriet hier, andijvie is het helemaal!

Hoe doen jullie dat met nagels knippen? Ik vind dat een enorm gedoe hoor. Nu ze weer buiten lopen hoeft het bijna niet maar in de winter, ben als de dood dat ik mis knip. Doen jullie het zelf of laten jullie ze knippen?

groetjes Madelief

Tirza G.

Tirza G.

25-04-2010 om 15:49

Nagels knippen

Kun je het beste met z'n tweeen doen, maar met wat ervaring kan het ook alleen. Houd de cavia met twee handen om zijn middel vast en zet je wijsvingers vóór de voorpootjes. Dat til je ze op, zet ze op hun kontje (zodat ze een soort zitten) en dan heb je dus de voorpootjes gefixeerd tussen wijs- en middelvinger, en de achterpootjes strekken zich naar voren. En dan knipperdeknip, gewoon met een nagelknipper. Alleen de scherpe puntjes, dan hoef je ook niet bang te zijn om in het leven te knippen. Wat jodiumpoeder bij de hand houden voor als dat tóch gebeurt. En als je dan toch bezig bent, ook meteen wat vaseline of nivea op de rode hieltjes.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-04-2010 om 15:52

Eten

Vanuit mijn rijke ervaring. Wat een cavia niet kan eten, eet-ie niet. Daarom doen ze het in de regel beter dan konijnen, die vrolijk conifeer eten om daar vervolgens ziek van te worden.
Conifeer is niet goed, klimop ook niet, bereklauw ook niet. Voor de rest kan eigenlijk al het tuinvuil, de mijnen waren erg dol op kleefkruid en werden daar ook ongelooflijk lollig van, van die lange slierten. Fruitboom/fruitplant (aardbeienblad, jammie!)
Wilg is leuk om door de tralies heen te vlechten.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.