Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-02-2020 om 17:59
In mijn omgeving gaat iemand overlijden die het niet breed heeft en niet verzekerd is voor de uitvaart. Ik wil samen met een paar anderen kijken of we zoveel mogelijk zelf kunnen regelen en doen. Heeft iemand dat wel eens gedaan, als particulier of professional?
Mij lijken bijvoorbeeld laatste verzorging, drukwerk, rouwbezoek, rouwdienst dingen die we grotendeels zelf kunnen doen. Kun je een overledene ook zelf vervoeren? Hoe kom je aan een kist? Hoe doe je het met opbaren? Crematie zelf zo eenvoudig mogelijk. Iemand tips, dingen waar ik op moet letten, waarschuwingen (doe dit niet!!). Ik wil geen rare blunders maken want het is natuurlijk toch een belangrijk moment voor de directe naasten en je kunt het niet meer overdoen.
Ik heb ze nog niks toegezegd. Wil eerst een beetje een beeld krijgen van de haalbaarheid. Dat zal overigens ook afhangen van wanneer de betreffende persoon overlijdt. Dat kan morgen gebeuren maar ook over twee of drie maanden, moeilijk te voorspellen.
Dank voor het meedenken!
Shosha
24-02-2020 om 17:44
Gemeente
Je weet dat ook de gemeente kan helpen. Wel sobere uitvaart.
https://www.uitvaart.nl/infotheek/kosten-uitvaart/geen-geld
24-02-2020 om 23:48
Gesprek geopend
Er is een heel open gesprek geweest en we gaan van hieruit verder met de voorbereidingen. Ik heb er een goed gevoel over. Dank voor alle input! Ik voelde me zekerder door al het voorbereidende denkwerk dat ik mede dankzij jullie heb gedaan. Dank daarvoor!
Shosha
25-02-2020 om 09:47
Checklist uitvaart download
Op deze pagina staat (onder meer) een zeer uitgebreide checklist voor het zelf organiseren van een uitvaart die je kunt downloaden. Het hele proces en alle beslissingen staan zeer gedetailleerd op een rijtje. Wie weet heeft iemand er wat aan:
https://uitwaardig.nl/downloads/
Shosha
25-02-2020 om 22:06
Nou.....
Na het lezen over koelelementen uit je diepvries in de lendenen van de overledene en het ophangen van een klamboe tegen vliegen was ik wel klaar met lezen.
Ik vind het mooi om een uitvaart persoonlijk te maken en zeker ook betaalbaar maar verder houd ik het toch graag wat fris en verzorgd. Ik houd het wel bij mijn eigen link
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.