Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U-vormige keuken

De keukenindelingen die we tot nu toe heben bekeken waren altijd een compromis. Tot we een u-vormige keuken in het vizier kregen. Dat komt precies overeen met onze wensen. Tenminste dat denken we. Is er iemand met een u-vormige keuken? Hoe bevalt het? Heb je voldoende werk-loopruimte? In het hart van onze U zou een leeg vloeropp van 170x190 overblijven. Is dat voldoende? Ik heb even opgemeten en het lijkt wat weinig als je ook nog onderkastjes of vaatwasser opentrekt. Ik ben benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
toja

toja

21-08-2009 om 10:20

Ik!

Hoi,
wij hebben een u vormige keuken en dat bevalt heel goed. Wij hebben zelfs nog minder ruimte over in het midden. (ene naar andere kant 1.20m). Aan de ene kant kook ik; aan de andere kant is de gootsteen met de vaatwasser. Het werkblad aan de korte kant is wel extra diep. Voor ons was dit de oplossing.
Groetjes

Bij vrienden

Bij vrienden heb ik het gezien. Op zich is het handig, maar alleen als je vrijwel altijd alleen kookt. Als je vaak met twee of meer in de keuken staat, loop je elkaar snel in de weg.

Puck2

Puck2

21-08-2009 om 16:23

Hé leuk,

Pelle, Ik kan me het draadje nog wel herinneren met de foto's van je oude keuken waarin je om tips vroeg. Leuk om te zien hoe het geworden is.
En Silone, Ik denk dat 90 cm breed welwat aan de smalle kant is om met 2 of meer mensen in een keuken te zijn. Dat wordt een leuk rondedansje als je elkaar moet passeren. En als ik het voorstel in mijn keuken dan lijkt het me al krap voor 1 persoon, ik heb graageen beetje vrije ruimte om me heen.

Tihama

Tihama

21-08-2009 om 16:34

Jaaaaa

de U-keuken!

Onze nieuwe keuken komt volgende maand. Voor mij gold zelfs dat we de maten van de aanbouw hebben afgestemd op hoe ik de keuken wilde. Ik heb leren koken in een U-keuken en ik vond daarna alle keukens tegenvallen.

Via deze website kun je wat informatie vinden over functionele eisen aan een keuken.
http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_cook/_plan/index.asp.

Als je in het hart een afstand van minimaal 1.20 overhoudt dan heb je genoeg als je altijd alleen kookt. Als je vaker met zijn tweeën bent, dan is een afstand van 1.60 gewenst. Veel meer moet het ook weer niet worden, want dan worden de loop/grijpafstanden weer veel hoger. De U die wij nu krijgen bestaat bij 1 poot uit hoge kasten (met daarin bijv vaatwassers en oven op hoogte ingebouwd en de koelkast), aan de onderkant van de U de spoelbak en aan de andere poot komt het kookgedeelte. Dat vormt een soort eiland waarbij aan de andere kant het blad oversteekt zodat daar ook iemand kan zitten of staan.

Tihama

Puck2

Puck2

21-08-2009 om 19:05

Foutje, en bedankt

Oeps, ik had 90 gelezen ipv 190. Goh, wat een meter al niet uit kan maken....

mirreke

mirreke

22-08-2009 om 12:56

Hier ook een u

In het midden van de U hebben we ruim 2 bij ruim 3 over. We hebben vier kinderen en vaak extra eters, zodat er meestal redelijk wat mensen in de keuken staan. Onze keuken is echt groot genoeg. Heel belangrijk is dat je vantevoren goed plant waar je kookt, snijdt, je vaatwasser installeert, enz.
Ik heb daarvoor de keukenplanner van IKEA gebruikt, maar er zijn er veel meer, via keukenwinkels op het internet. Dan kun je leuk schuiven in invullen, en je er van alles bij voorstellen. Ik ben iig erg tevreden.

Silone

Silone

24-08-2009 om 09:28 Topicstarter

Ha leuk!

Meer u's! De indeling van Pandia zou exact overeenkomen met ons idee. Zowel de ruimteindeling als de openingen naar tuin (in haar geval, bijkeuken in ons geval) en de opening naar de woonkamer. Grappig. Deze week komt er een aannemer om te kijken of de muur tussen de kamer en de keuken ook goed gestut weggebroken kan worden. Het is nl een draagmuur. Als we daar duidelijkheid over hebben, gaan met ons nieuwe idee maar weer eens wat keukenzaken bij langs. Het lijkt erop na jullie verhalen en de site van tihama dat het wel zou moeten kunnen. Iemand nog positieve ervaringen met keukens uit Duitsland (daar wonen we niet gek ver vandaan).

Ik was er heel enthousiast over!

Zou de maten niet meer zo op kunnen hoesten alleen.
Links waren onder- en bovenkasten met vaatwasser, dan de hoek om was voor het raam de wasbak en dan weer de hoek om fornuis, laag apothekerskastje en dan 2 hoge kasten met daarin oa oven en koel/vriescombi.
Huis is net verkocht, maar ik heb wel foto's als je wilt!
Ik vond het heel erg prettig! Heel ergonomisch ook qua beweging (man is fysiotherapeut dat heeft er wel mee te maken haha), en zeer prettig werkbaar. Wel was het idd zo dat als je kookte en er ging gezellig iemand bij staan je daar steeds omheen liep te dansen.

In nieuwe huis is oude droom werkelijkheid geworden; een grote eetkeuken. Met daarin een grote oude grenen eettafel, zo-een waarop je alle vlekken en kringen mag zien . En wat blijkt; iedereen schuift idd gezellig aan die tafel.Heerlijk dus.
Maarrr... ik denk met veel genoegen aan mijn Ukeuken terug hoor!

groet
Mare

Vic

Vic

24-08-2009 om 20:15

Enorm

Een loopruimte van 170 x 190 is ruim voldoende. Wij hebben een keuken met twee I-opstellingen, met ca. 120 cm ruimte ertussen. Zelfs dat is voldoende om met z'n tweeën te koken. Het enige 'probleem' is dat de vaatwasser en de vriezer niet tegelijkertijd open kunnen, maar daar is mee te leven.

Silone

Silone

31-08-2009 om 13:53 Topicstarter

Er belanden morgen twee offerte voor de te slopen muur op de mat, er is al één goede tekening gemaakt door een keukenboer. Kortom, er zit schot in. Het hele sloopgebeuren zien we wel tegenop trouwens. Vooral wat je áchter alle tegeltjes en kunstofschrootjes tegenkomt
Maar die halfopen keuken met bar glimmert al op mijn netvlies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.