Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

23-01-2011 om 22:26

Tweelingfiets?

Mijn jongste begint ondertussen een beetje te groot te worden voor het fietszitje voor en mijn oudste kan natuurlijk nog niet zelf fietsen.
Ik heb wel een bakfiets, maar dit vind ik toch niet ideaal 's ochtends in de spits met al die auto's. Ik kan nergens door en ik vind het toch ook heel zwaar fietsen.
Dus ik zit aan een tweelingfiets te denken. Ik zat een beetje te kijken op google en mensen wat zijn die tweelingfietsen duur zeg!
Dus voor ik dat zal overwegen wil ik toch een aantal dingen weten.

Is die tweelingfiets veilig? Niet dat ik ineens halverwege de rit een kind verlies.
Hoe fietst een tweelingfiets, fietst dat heel veel zwaarder dan een gewone fiets?
Is het praktisch en makkelijk rijden? Ik heb geen zin om contant doodsangsten uit te staan, omdat hij niet stabiel is.
Is het de prijs waard?
Kan er ook een voorzitje op? Als er nog een derde kindje komt vind ik het wel fijn als ik die ook op de fiets kan meenemen.

Ik hoor graag de ervaringen en alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

23-01-2011 om 23:12

Qua gewicht gaat het prima

qua lengte toch wat minder. Ik denk ook in de toekomst natuurlijk.
Mijn eigen fiets is een wrak eerste klas en ik moet een nieuwe.
Als ik nu de kinderen vervoer gebruik ik de fiets van mijn man. Ik merk gewoon dat ik de jongste moeilijk in het voorzitje krijg.

En aangezien ik toch een nieuwe fiets moet, kan ik dan maar beter eentje nemen waar ik ze langere tijd in kan vervoeren

liora

liora

23-01-2011 om 23:57

Kiki

Ja er kan ook nog een voorzitje op. De rest van de vragen kan ik niet beantwoorden. Maar ben wel benieuwd welke bakfiets jij hebt die zo zwaar fietst. Is het er eentje met 1 of 2 voorwielen?

Liora

Adama

Adama

24-01-2011 om 01:06

Kindertandem en tweewielerbakfiets

Er kunnen drie kinderen op een kindertandem, maar ze moeten wel groot genoeg zijn om te zitten:
http://www.onderwaterfiets.nl/
http://www.workcycles.com/home-products/child-transport-bicycles/onderwater-family-tandem
Je kunt zo'n fiets ook eerst huren om het uit te proberen, door het hele land zijn verhuurbedrijven die ze verhuren.

Een bakfiets zwaar? Wij hebben een goede tweewielerbakfiets van Workcycles/bakfiets.nl en die vind ik heel fijn fietsen! Bijna net zo wendbaar als een gewone fiets, en lichter/fijner dan een slechte normale fiets. We maken er zelfs fietstochten mee. Ideaal vind ik dat kind met tentje niet nat wordt en dat er nog veel bagage mee kan. Het is wel belangrijk dat de fiets van goede kwaliteit is en goed onderhouden wordt (na een onderhoudsbeurt fiets het weer veel beter!). Dat kost wat maar ik denk altijd "'t is veel goedkoper dan een auto".
http://www.workcycles.com/home-products/child-transport-bicycles/bakfiets-nl-cargobike-long

klaver

klaver

24-01-2011 om 08:56

Papafiets

Ik ben niet lang en vond die tweelingfiets een ramp. Ben overgstapt op een vast zitje op de stang (zoals op de papafiets van Sparta). Als je dat doet, moet je wel een fiets hebben met voldoende ruimte tussen stuur en zadel. Heel gezellig ook, zo'n zitje daar. Verder zou ik eerder de kidenrtnadem nemen dan een tweelingfiets.

Rafelkap

Rafelkap

24-01-2011 om 09:04

Ik heb er een

en ben er heel tevreden over. Intussen zijn de kinderen 4 en bijna 6 en nu wordt het wel wat zwaar. Het fietst heel stabiel. Door het geringe leeftijdsverschil lukt het niet meer om jongste voorop te houden en een bakfiets kan alleen voor het huis staan en dat vond ik niet prettig.
Op marktplaats kan je vaak goed scoren (ik heb er een van de fietsfabriek, twee zitjes achterelkaar).
Zo'n tweelingzitje wordt afgeraden d oor fietsenmakers, de fiets is er niet op gebouwd.

Rafelkap

Rafelkap

24-01-2011 om 09:37

Kiki

nog even antwoord op je vragen: de achterzitjes zijn met een riempje dus de kinderen kukelen er niet uit. Wel is de standaard zwaar met twee kinderen erop, dus laat ik eerst de jongste zitten, doe dan de standaard en dan klimt de oudste in z'n zitje terwijl ik de fiets vasthoudt. Voor is voldoende ruimte voor nog een voorzitje.
De fiets is van zichzelf zwaar en zeker met twee kinderen achterop. Maar ik ben klein en niet sterk en kan het ook
Ik vind het de prijs waard, maar je kan ook op marktplaats kijken. Inderdaad fijn om lang en smal te zijn, in de stad (dat is anders met bakfietsen)

Vera*

Vera*

24-01-2011 om 10:03

Ander voorstoeltje

Er zit verschil tussen de merken stoeltjes. We hebben hier Bobike en GMG als voorstoeltje gehad en volgens mij paste jongste langer in de GMG (pin me er niet op vast). Het kan ook nog schelen als je gaat voor een ander stuur, een andere vorm kan ook wonderen doen.

Vera

liora

liora

24-01-2011 om 10:15

Herkenbaar

Ik heb mijn oudste ook met twee jaar naar achter verhuist, en hij was klein en dun. Maar ik vond het hoog tillen, en ik ben zelf heel klein en ik keek er niet meer makkelijk overheen, dus vond ik het onprettig. Sowieso vind ik een stoeltje voor niet prettig.

Dus bij Kiki past het misschien op zich wel, maar het is blijkbaar niet meer prettig.

Liora

liora

liora

24-01-2011 om 10:53

Ze hebben nu ook een model met twee wielen, die met drie wielen lijkt mij inderdaad erg zwaar!

liora

liora

24-01-2011 om 10:54

Sorry

die reactie moest een draadje lager..

Marie

Marie

24-01-2011 om 11:19

Aanhangfiets?

Hallo
Ik heb trouwens de kinderen tot ze 4 en 5,5 jaar oud waren op de fiets vervoerd - Gazelle Impala. Jongste voorop en oudste achterop in Bobike-zitjes. Ze waren gemiddeld van gewicht en lengte en dat ging dus prima. Ik liet ze trouwens zoveel mogelijk zelf klimmen.
Toen een poosje een fietskar, maar dat vond ik te zwaar fietsen.
Daarna een aanhangfiets, waarbij er ook een stoeltje achterop kon - (Add+bike - daar heb je nu meerdere merken van). Groot voordeel is dat ze zelf meefietsen en het voor je zelf niet zo zwaar trapt en dat ze spelenderwijs aan het verkeer leren deelnemen.
Daar zou ik nu ook weer voor kiezen, i.p.v. een tweelingfiets, ik zou denk ik toch steeds bang zijn dat de fiets achterover klapt. Maar dat kan ook komen, omdat ik er geen ervaring mee heb.
Groetjes

Rafelkap

Rafelkap

24-01-2011 om 12:31

Klapt niet achterover

Zo'n tweelingfiets klapt niet achterover, daar is ie op gemaakt (en daarom ook zo zwaar). Wel als je een tweelingzitje op een gewone fiets zet.

Het ligt aan de leeftijd van je kind of een aanhangfiets geschikt is. Ik moest oudste en jongste toch echt in de riempjes op een zitje (en jongste nu nog steeds).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.