Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mama 32

mama 32

10-10-2010 om 23:10

Tweede hond erbij

Wij hebben sinds zaterdag een hondje erbij van een half jaar. Wij hadden al een hond van 2 jaar. Ik heb veel gelezen op internet over het het nemen van een 2e hond. Wat mij echer opvalt is dat de een zegt dat je de oudere hond de hogere rangorde moet geven en op weer een andere site lees ik dat je de honden zelf moet laten bepalen wie hoger is rang is. Ik vind het nogal lastig momenteel. De jongere hond is een pittige tante en onze oudere hond kan er op zich ook wat van maar geeft snel toe. Als de jongere in de buurt komt om mee te spelen met het balletje dan druipt de oudere hond af, en dat vind ik best zielig. Ook als de jongere hond bij mij op schoot zit, wat ze het liefst de hele dag doet, en de oudere hond loopt langs begint ze te grommen naar de oudere hond. Tot nu toe laat ik het maar een beetje gaan maar vind het toch wel zielig...
De oudere hond is een reu, kruising boerenfox / bordercollie en de jongere hond een teefje, boerenfox.
Wie geeft goede raad?
Al vast bedankt!
Mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 02:21

Oudste hond alles eerst gunnen

Het is niet de bedoeling dat de jongste zich de baas voelt doordat hij bij jou op schoot mag liggen en de oudste op dat moment niet. Wat mij betreft zou de pret dan ook over zijn en gaat de jongste weer van schoot op de grond. Verder heb ik bij onze honden wel zoveel mogelijk rekening gehouden met de oudste en de jongste hond. Bij binnenkomt eerst de oudste begroeten en daarna de jongste. Het eten eerst aan de oudste geven en dan aan de jongste of echt gelijkertijd. De riem eventueel eerst bij de oudste om en dan bij de jongste. Ik zou me er verder niet te druk om maken. Het regelt zich waarschijnlijk vanzelf.
Wij hebben nu alleen nog katten. De oudste kat, 13 jaar, begint door de ouderdom het gezag wat te verliezen ten opzichte van een jongere kat, ooit een zwerfkat, maar je kunt merken dat de oudste kat op natuurlijke wijze respect krijgt. Die wordt niet bij het eten weggepest, die mag gewoon eten tot het genoeg is. De dochter van deze kat is de tweede qua leeftijd en hoelang deze kat bij ons is, maar staat helemaal onderaan in de hiërarchie. Deze kat laat zich bij het eten wegjagen en neemt genoegen met wat er over is. Ik vind dat zielig en zorg er altijd voor dat deze kat wel genoeg eten krijgt.

Jessica O

Jessica O

11-10-2010 om 07:55

Hier ook honden met 2 jaar verschil

en vanaf het begin af aan niks speciaals gedaan. De jongste moest je heel erg in de gaten houden, aangezien dat een vreselijke ondeugd is. Hij zat eerst ook altijd nog in een bench en de oudste heeft daar nooit ingezeten. Bench stond niet in de keuken, waar de oudste wel altijd was, dus al wij er niet waren, of in bed, dan zaten ze apart. Later gaan proberen of het goed ging bij elkaar en dat ging het.
Ondertussen zijn ze 10 en 8 en de oudste is nog steeds de baas (terwijl de jongste eens zo groot is).

Wel altijd de honden evenveel aandacht gegeven, niet 1 voor getrokken

Jessica

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2010 om 22:14

Leeftijd zegt niets over rangorde

Ik ben van huis uit gewend om twee honden te hebben (nu heb ik geen honden meer overigens, wegens allergie, helaas). Mijn ouders namen altijd gewoon een jonge hond er bij als de oudste een jaar of 7, 8 was. Die werd dan weer helemaal lollig en jeugdig door de pup, de opvoeding ging in ene moeite door (pup doet zo'n beetje automatisch met de oudste mee) en als de oudste dood gaat, heb je al lekker een hond waar je aan gewend bent van een jaar of 5, 6. En daar kwam dan weer een jonge bij - enzovoort. Leeftijd zegt niets over dominantie en rangorde, behalve bij een echte pup. De rangorde wordt zo rond het jaar bepaald, als het jong in de puberteit komt. En die kan dan mákkelijk de baas worden. Niet elke oude hond heeft een dominant karakter, er zijn er plenty die het wel gewoon best vinden als de Jonge Prins de beveiliging overneemt.

Tirza

Primavera

Primavera

12-10-2010 om 10:23

Rangorde

Het belangrijkste is dat jijzelf je dominanter op stelt dan de dominanste hond en orde in de roedel houdt. Ik zou niet tollereren dat een hond naar een andere gromt. Als er gegromt moet worden doe ik als leider dat wel
Als jij wil spelen met de oudere hond, dan leg je dat de jongere hond op. Jij moet degene zijn die kiest wanneer er wat met welke hond gebeurd en niet de honden zelf. Onderling zullen ze heus wel een rangorde krijgen over wie er het eerste door een deur mag of iets dergelijks en dat is best, maar jouw woord moet wel wet voor ze blijven.
Zoals je het beschrijft is de kans er dat de jongere hond als ze groter wordt zich ook de baas over jouw gaat voelen en dat moet je beslist voorkomen. Ze voelt beslist aan dat je het niet leuk vind dat ze tegen de andere hond gromt. Omdat je het er bij laat, kan ze dat interpreteren als dat jouw wil ondergeschikt is aan de hare. Juist bij een opgroeiende hond gebeurd dat subtiel zonder dat je er erg in hebt. Let op dat ze niet op je voeten gaat staan als je bijv. de riem om doet, maar ga in dat geval (zachtjes) op haar poten staan. Laat haar wachten todat jij eerst door een deur gaat en zij je volgen ipv andersom. Als de hond ergens ligt en je moet er langs, loop er dan niet omheen, maar laat de hond opstaan en zich verplaatsen om je er langs te laten. En zo zijn er veel meer subtiele truukjes die een hond laten weten dat zijn rangorde ondergeschikt is aan dat van de menselijke huisgenoten. Ik raad je beslist aan om je kind(eren) ook dit soort dingen te laten toepassen.
Ik heb sinds kort weer twee honden (moeder van 1,5 jaar en zoon van 5 maanden), waarbij we bovendien ze ook moesten leren om ons andere huisdier, een vrij klein gebleven witte kat, te respecteren. Grommen of blaffen tegen de kat kapte ik accuut af. De kat was overigens niet zo van het subtiele. Hij gaf gelijk de eerste dag twee halen over de neuzen en marcheerde vervolgens naar hun etensbak om daar op zijn dooie gemak de hondenbrokken uit te gaan eten. De honden keken enigszins beduust toe en de rangorde was gelijk gevestigd
Groeten Primavera

100%mama

100%mama

13-10-2010 om 12:08

Hier

2 honden waarvan er 1 van 6 en 1 van (op 10-10-2010!) 1 jaar.

De oudste is de goed sul en de jongste is de dominante, beide zijn reuen. Ondeling bemoeien wij ons er niet mee, in die zin dan ik wel bepaald gedrag van de jongste naar de oudste niet accepteer en dus direct afkap. Daar valt ook het grommen onder zoals jouw jongste dus doet. Maar andersom mag de oudste het dus ook niet naar de jongste (als hij dat uberhaupt kan, hahaha)omdat ik dat als hoogste niet wil hebben. Wat ik in jouw situatie zou doen is zowiezo de jongste niet meer op schoot nemen. Niet op de bank of een andere plek gelijkwaardig aan jou. JOUW terrein dus idd als packleader eisen. Maar dus ook de oudste zou dit niet (meer) mogen. Wat dat betreft ben ik daar wel heel stipt in, geen honden op de bank, geen honden boven en zeker niet op/in bed. Als eerste ga iik hier naar buiten en ook als eerste weer naar binnen, eten pas als ik het commando geeft en geen minuut eerder. Nu moet ik ook wel vanaf de basis strenger zijn, want de oudste is een Bordeauxdog van 70 kilo dus daar moet zeker duidelijkheid in zijn, hoewel een kleiner ras toch ook behoorlijke schade aan kan richten....

mama 32

mama 32

13-10-2010 om 16:09

Dank

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het blijkt dus dat de een de oudste hond de hogere rangorde geeft en de ander het aan de honden zelf overlaat. Ik ben gisteren met de pup naar een cursus geweest en ook daar advies gevraagd.
De jonge hond gaat voorlopig niet meer op schoot. Ze voelt zich dan heel veilig en durft dus wel een keer te grommen naar de oudere hond. Mocht ze toch nog grommen naar de oudere hond dan pak ik haar (zachtjes) in het nekvel. Volgens de trainer zelf de rangorde onderling laten bepalen waarbij ik de baas ben. Ik moet zeggen dat het nu na 4 dagen al een stuk beter gaat. Ze eten zelfs samen uit 1 bak! Ik heb voor beide honden een eigen voerbak en probeer ze constant uit hun eigen bak te laten eten, maar blijkbaar is buurmans eten toch lekkerder.. En als ze dit van elkaar kunnen hebben lijkt me dat toch positief?
Mama32

Balletmama76

Balletmama76

13-10-2010 om 16:29

Idd cesar milan!

Hier de tijden dat het uitgezonden wordt:
08.00 s'ochtens
12.00 s'middags
19.00 herhaling van 8 uur s'ochtens

Op Vrijdag heb je van 21-23 uur ook Dogwhisperer. Wij zijn er erg veel mee opgeschoten, heb idd ook zijn boeken "Cesar's way" and "Be the packleader" gelezen, wel in het Engels, maar echte aanrader! Wij zijn echte Cesar fans hier, haha!

Balletmama76

Balletmama76

13-10-2010 om 16:40

Website

www.cesarsway.com

Op youtube staan ook heel wat filmpjes van hem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.