Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

24-07-2010 om 21:26

Tuinvragen

Volgens mij loopt er nu geen tuindraadje, dus open ik er maar een.
De schutting in mijn achtertuin is gedeeltelijk begroeid met klimop. Vreselijke rotzooi vind ik dat, het heeft me een halve middag gekost om alles weg te halen wat tussen het zonnescherm en de muur was gegroeid. Mijn plan was om morgen de heg te snoeien (electrisch), maar tijdens het knippen vanmiddag kwam ik erachter dat alleen de bovenlaag groen is. Onder de groene bladeren is alles dor en dood (en vol met spinnen). Kan ik daar nog iets mee? Zal ik maar gewoon alles eruit trekken en een nieuwe klimmer neerzetten? Dat moet dan waarschijnlijk wel in overleg met de buren en je hebt dan natuurlijk een tijdje inkijk.
Verder ben ik op zoek naar een leuke plant voor in de (grote) pot bij de voordeur. Er staat nu iets halfdoods met besjes. Het liefst wil ik een klein boompje ofzo, groenblijvend en bloeiend van mei tot oktober. Iemand ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

25-07-2010 om 08:16

Wat jij wilt

Je kunt de klimop helemaal afknippen,dan ben je van het dorre en zo af en het groeit vanzelf weer aan.Of je haalt het helemaal weg met de nadelen die jij noemt.Dat kun je natuurlijk ook pas begin van de herfst doen,dan zit je minder buiten en heb je dus minder last van de inkijk.
In de pot zou je een salix kunnen zetten,zo'n klein wilgje met zilvergroen blad.Bloeit niet,is wel mooi.
Groetjes,bastet

mirreke

mirreke

25-07-2010 om 15:37

Volgens mij zijn de meeste klimops heel weerbarstig, en wat vrag

Dus als je die tot de grond toe af knipt groeit het allemaal heus weer aan, en heb je weer gratis en voor niets een haag als nieuw.
Hier zit ik zelf met een laurierhaag die maar niet dood wil (ahum). Ik heb alles al grof afgezaagd, er staan deels alleen nog maar stronken, maar mén, ineens zijn er toch een hoop nieuwe takjes en blaadjes in wording. Boehoeh, ik wil er druiven planten, en de kiwi's mooi langs zo'n draadhek leiden.
Iemand tips, hoe een terugvechtende laurier te vermoorden? (ik vind het nog vreselijk ook, ik heb eigenlijk al moeite met goed snoeien, hoewel dat voor de planten beter is.)
Oh, over snoeien gesproken: weet iemand wanneer je een hibiscus moet snoeien? Direct na de bloei (begin herfst) of pas in het voorjaar? Want mijn hibicussen (zeg je dat zo) zijn nu wel erg groot en verwaaid aan het worden, ze zijn door de storm van onlangs helemaal uit model gewaaid. Er moet na de bloei echt wat gebeuren.

Bastet

Bastet

25-07-2010 om 17:56

Hibiscus

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hibiscus.html

Daar vindt je alle info!
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

26-07-2010 om 08:13

Trouwens

Die laurier moet je er echt helemaal uithalen hoor,met stronk en al,anders gaat ie vrolijk verder inderdaad!
Bastet

mirreke

mirreke

27-07-2010 om 23:11

Wat een werk zal dat worden zeg

Ik heb iets van 10 stronken en kale stammen op rij...
Dank voor de hibiscuslink!

Bastet

Bastet

28-07-2010 om 08:29

Ja,zeker....

Ik ben al eens flink zoet geweest met een zo'n stronk....maar het is echt de enige manier.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-07-2010 om 13:28

Voor in de pot

Hier een rododendron in een pot. Bloeit niet zo lang als jij wilt maar blijft groen en is erg decoratief. Je kan ook een hortensia doen, maar die is niet groenblijvend. Qua boom is een olijf of een vijg leuk, maar die bloeien weer niet

mirreke

mirreke

29-07-2010 om 14:52

Goh, snoeien overbodig

Bij de hibiscus. Ze groeien idd in een mooie druppelvorm, maar die van mij zijn zo omvangrijk geworden, de wind heeft er laatst vat op gekregen en er is van die mooie vorm niets meer over. Ik denk dat ik de twee waar het om gaat (want ik heb er vier!) toch eens goed terugsnoei. Na het voorjaar begrijp ik niet helemaal, dan maakt hij toch juist de knoppen aan?
Enfin, ik zoek wel even verder...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.