Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mathilde

Mathilde

20-04-2009 om 14:14

Tuinsucces

Even een beetje pochen .
Ik heb afgelopen november mijn voortuin beplant met tulpen (rode voor bij de vergeet-mij-nietjes en gemengde in de bak voor het raam). Die tulpen staan nu al twee weken fantastisch te bloeien. Daarnet ging de deurbel: mevrouw, mag ik een foto van uw tulpen maken, want dit ziet er zo mooi uit! Glim glim. En dat voor een goedkope zak gemengde bollen en totaal geen werk (bollen erin, verder niet naar omgekeken). Ik zet het alvast op de kalender voor oktober/november: tulpen planten!
Hebben jullie ook tuinsuccessen en zo ja, welke?
Mathilde


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tuindrama meer

Mijn mooie Heucherella's Kimono zijn zo bleek een paar weken geleden ondergronds volledig weggevreten door de larven van de taxuskever (die houden behalve van taxus ook erg van heuchera, tiarella en dus heucherella). Inmiddels is de kale plek weer ingeplant met oersterke geraniums. Die larven moet ik nog bestrijden met aaltjes, hopelijk gaat dat lukken.

Een voorschotje op tuinsucces vind ik dat mijn salvia's en nepeta er nu al zo groot en groen bijstaan en straks vast geweldig gaan bloeien

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

20-04-2009 om 15:48

Kleine succesjes

Ik ben zo blij dat de tuin er weer mooi bijligt.
...30.000 (ofzo) paardenbloemen verwijderd uit het gras;
...de hortensia's lopen uit en gaan dit jaar hopelijk wél bloeien (heb geleerd dat je ze dus niet elk jaar tot de grond toe moet snoeien);
...vergeetmenietjes bloeien stralend;
...magnolia heeft voor het eerst echt gebloeid na 5 jaar kwakkelen in verkeerde grond;
...ik zag gisteren knoppen in de rozenstruik!

Ik kan er echt van genieten. Mijn man ziet alleen gras-bloem-boom. Geen oog voor knoppen, fris groen en bloesem. Ach.

Guinevere

Guinevere

20-04-2009 om 21:16

Nominatie

Ja, ik heb ook een tuinsucces. Mijn zelfontworpen voortuin was meermaals genomineerd voor de mooiste-tuin-van-de-gemeente prijs! Helaas, niet gewonnen, maar dat komt omdat ik nogal gek ben op onkruid...

Ja!

ik woon sinds vorig jaar in een nieuwbouwwoning. in oktober zijn we met de tuin begonnen en toen veel planten voor 50% korting gekocht bij de intratuin ed. van die bruine, niet-uitziende plantjes of alleen een stel wortels in een bakje...kale kleine boompjes, bolletjes enzovoort. De buurt heeft gedacht dat ik hardstikke gek was volgens mij, zij hebben het (bijna) allemaal aan het einde van de zomer professioneel laten aanleggen met al redelijk grote planten voor een net zo flinke prijs.

maar nu het resultaat, het groeit als 'n gek en ziet er prachtig uit. Veel groene frisse struiken, mooie rode tulpen tussen het opkomende groen, om de beurt begint er wat te bloeien... Ben er zo trots op!!

Groetjes
Gruffalo

'zelluf doen'

Gruffalo, leuk is dat hè, om je plantjes van klein naar groot te zien uitgroeien. Dat is inderdaad echt wel een tuinsucces. Hier hebben we de tuin ook helemaal zelf gedaan (ook de verharding) en zijn ook begonnen met kleine plantjes. Deels gekocht en deels gekregen als stekken. Ziet er dan in het begin uit als een onooglijk moestuintje. Maar als de zomer een paar maanden verder is, zijn diezelfde ielige plantjes al flinke exemplaren en het jaar daarop zie je geen verschil meer met die grotere, dure hoveniersplanten.

Laten aanleggen door een professional is overigens geen garantie voor een blijvend mooie tuin in de jaren daarna. Hier in de buurt zien een aantal van die tuinen er inmiddels aardig verwilderd uit. Zelf zwarte handen krijgen hoort er bij.

Chris

Niny

Niny

21-04-2009 om 22:29

Lelietjes van dalen

Ik ben dol op lelietjes van dalen. Dit jaar hebben we er voor het eerst heel veel, ik heb net een bosje geplukt dat nu heerlijk staat te geuren. Verder hebben we salomonszegels van 1.15 m hoog! Prachtig zijn die als de avondzon erop schijnt.

Minder geslaagd: twee lavatera's zijn dood, dat wordt dus nieuwe kopen.

Nog een tip voor wie van ijsbloemetjes houdt: vanaf donderdag bij Gamma weer in de aanbieding! Ik heb elk jaar een enorme bloembak vol, zo vrolijk.

Niny

Bastet

Bastet

22-04-2009 om 07:44

Fritalaria

Die prachtige kievitsbloem,ik had er één,die gelukkig elk jaar terug kwam,want dat is maar de vraag...en nu zie ik 'm door mijn hele voortuin heen,prachtig!
Bastet

annemies

annemies

22-04-2009 om 09:51

Lelietjes van dalen

waarschijnlijk (hopenlijk!) overbodige mededeling, maar pas op met die lelietjes van dalen. Die zijn zo afschuwelijk giftig!
Overigens is ook mijn lavatera dood, zeker te koud geweest deze winter?!

Niny

Niny

22-04-2009 om 12:27

Bastet en annemies

@Bastet: leuk hè, kievitsbloem. Wij hebben een soort greppel gemaakt in de tuin en de kievitsbloem, lelietjes van dalen en salomonszegel groeien tegen de wanden ervan.

@Annemies: ja, ik weet dat lelietjes van dalen giftig zijn. Dat hebben ze gemeen met vingerhoedskruid en nog een heleboel andere planten die we in de tuin hebben. We hebben de kinderen (zijn nu 8, 10 en 11) van jongsaf geleerd wat wat is en dat ze nooit planten of bloemen moeten opeten. Onze konijnen kunnen we helaas niets leren, dus die krijgen alleen maar paardenbloemen en gras

Niny

reina

reina

22-04-2009 om 18:10

Giftig

Er zijn héél veel tuinplanten giftig, dat werd mij als klein kind la duidelijk gemaakt ( ook van de planten die bij ons in het wild groeiden, zoals vingerhoedskruid), ik heb het mijn kinderen ook altijd geleerd: niet van plantjes eten. Dat kun je kinderen echt heel snel aanleren.

reina

reina

22-04-2009 om 18:15

Camassia

Elk jaar verrast de tuin me weer, hij is nu alweer zo vol en zo kleurig! Ik was helemaal vergeten dat ik vorig jaar een hele zooi camassia's plantte, ze staan op het punt uit te komen!

Kabouter Harkeblad

Kabouter Harkeblad

22-04-2009 om 19:57

Reacties die opfleuren

Tuinieren vind ik geweldig om te doen maar die leuke reacties van passanten en buurtgenoten fleuren mij ook altijd weer op: "ik krijg altijd zo'n romantisch gevoel als ik langs jullie tuin loop" en "wat staat de tuin er nu al weer mooi bij"

Die knallende kleurenpracht van bollen is echt geweldig in het voorjaar. Maar het groeit zo snel dit jaar, ik zag al stokrozen in de knop staan. Het is april!

Ik ben sinds dit jaar de trotse bezitter van een kasje. De zaailingen groeien als een tierelier en vandaag heb ik de eerste planten in de tuin uitgezet.

En morgen ga ik even naar de Gamma, goede tip!

Blikvangers waar ik leuke reacties op krijg zijn de schommel die begroeid is met klimmers en hangmanden in een boom waar een bankje onder staat. Onze zelf bedachte tuinornamenten )

Bastet

Bastet

22-04-2009 om 20:00

Reina

Ja,er zijn mensen die ijverig noteren wat ze gezaaid,gepoot of geplant hebben.Ik laat me inderdaad liever verrassen inderdaad!!
groetjes,Bastet

Reina

Snik. Wrijf maar zout in de kennelijk nog niet genezen wond. Een paar jaar terug camassia's geplant, en niets deed het, terwijl die bollen toch bij een goed verzendhuis vandaan kwamen. Maar het was toen geloof ik erg nat, dus zal de zaak wel zijn weggerot. En ik had nog wel gelezen dat ze tegen vocht konden.

Ik wist dus heel goed dat ik ze geplant had, maar helaas...

Groeten,

Temet

Kabouter Harkeblad

Kabouter Harkeblad

22-04-2009 om 20:31

Temet

Ik weet niet waar je woont maar ik kan wel een emmertje Camassiabollen voor je opgraven. Het woekert hier als onkruid. In de schaduw.

Niny

Niny

23-04-2009 om 10:39

Mijn arme boompioen!

We hebben een fraaie boompioen in de tuin, vorig jaar had hij een bloem en dit jaar zit er weer een enorme knop in. Of eigenlijk moet ik zeggen 'zat' want de knop is helemaal uitgehold, alsof er met een ijsschep een bolletje uit is geschept. Ik ben niet blij.

Niny

Margriet*

Margriet*

23-04-2009 om 16:33

Mijn lavatera

is ook op sterven na dood, maar nu komt er toch een eerste blaadje onderin, dus ik wacht nog even af. Hij wil veel water met dit weer merk ik, maar ik heb hem pas verplant.
Hier schieten de stokrozen de lucht in. Die gaan nu de hele buurt door (de zaadjes, iedereen vindt ze mooi). Verder bloeit de blauwe regen en de Sering ook prachtig. Ik vind dit jaargetijde echt genieten. Het schiet de tuin uit. Ik wil zoveel mogelijk en zo vol mogelijk. Ik houd niet van kale borders. Alleen is het nu vol en ik wil nog zo graag ridderspoor en dit en dat... maar het past niet meer. Ok een deel van de geraniums gaat volgend jaar plaats maken voor...

Rembrand

Rembrand

23-04-2009 om 19:22

Boompioen.

Zal ik je eens jaloers maken Niny ?
In onze boompioen zitten maar liefst 34 knoppen dit jaar ! ( staat alweer 13 jaar in de tuin ).
M.

Niny

Niny

23-04-2009 om 19:33

Rembrand

't Is niet eerlijk! Nou ja, volgend jaar beter (34 knoppen, jeetje, dat heeft bij ons de gewone pioen niet eens...)

Niny

Ha!

Ik geniet zó van onze tuin. Ondanks het feit dat ik ben geboren en opgegroeid in zo ongeveer de meest rurale provincie had ik niets met tuinieren, maar sinds we zijn verhuisd naar dit huis met deze tuin, wroet ik dagelijks in moeder aarde. Het meeste in de tuin is overigens niet mijn verdienste, de opzet en aanleg vinden wij al geniaal. Waar ik het meest van geniet is in het voorjaar de kievitsbloemen die massaal opkomen en bloeien, zowel de paarse als witte variant, en de zee aan roze, witte en donkerrode rododendrons. Nu zag ik alweer heel veel knoppen in de verschillende hortensia's, terwijl ik die vorig jaar behoorlijk heb gesnoeid om ze weer wat in vorm te krijgen. De forsythia heb ik vorig jaar na de bloei ook behoorlijk teruggenomen, en dit jaar weer. Van de loeigrote, open, onhandelbare struik is het nu een mooie compacte 1,5 meter hoge struik geworden. Daar ben ik wel trots op. Verder hoop ik dat het grasveldje het goed gaat doen. Daar heb ik dit voorjaar veel aan gedaan: ontmosspul, verticuteren tot zowat een hernia aan toe, bemesten, opnieuw inzaaien. Ik ben benieuwd.
Erg mooi is trouwens onze kronkelhazelaar. Gezien de dikte van de stam lijkt hij me al behoorlijk oud, maar nog steeds vol kronkeltakken in een treurvorm. Mooi hoor!

Kabouter Grassya

Kabouter Grassya

26-04-2009 om 15:04

Ben ook beetje trots ... op mijn gras

Hoi!
In de afgelopen anderhalf jaar heeft onze achtertuin een metamorfose ondergaan van kindonvriendelijke, van vreemde verhogingen en vijver voorziene buitenzone naar kindvriendelijke tuin met vooral gras, terras en enkele mini-bordertjes.
Het gras heb ik zelf aangelegd vorige zomer en ligt er prima bij. Moet ik dat trouwens nu al (na 1 jaar) verticuteren? Er zitten helemaal geen mossen in of zo.
Tegen een muur heb ik zwarte bessen, frambozen en bramenstruiken gepoot, die komen nu ook echt goed terug.
Het achterste minibordertje bestaat uit een ieniemienie rotstuintje met daarnaast o.a. lavendel, geraniums en nog 2 clematissen die nu ook voor het eerst prachtig opkomen. Een meerjarige judaspenning is in bestelling en moet ik nog ophalen en planten (schaduwplant). Ik herinner me van een vorige tuin hoe lekker die ruiken... En dan nog aardbeien in potten.
Ik kan er echt van genieten. Zandbak en glijbaan voor de minikabouter en we zijn tevreden...

Ka Grassya

Kabouter Grassya

Kabouter Grassya

29-04-2009 om 16:46

Vraagjes en... ik word toch svp niet weer de draadsluiter?

Hoi!
We laten dit groendraadje toch nog wel even bestaan he?! Anders heb ik geen forum voor mijn tuinsuccessen meer (bv de eerste door mij gekweekte aardbei is bijna helemaal rood!)
Dus in mijn vorige bericht nog een vraagje over verticuteren.
En verder heb ik duifkruid (voor het eerst) staan, doet het prachtig. De uitgebloeide bloemen vormen zaadjes lijkt het. Moet ik die er uit halen (voor het doorbloeien) of hoeft dat niet? Zaait het erg uit?
Vandaag nog een meerjarige judaspenning gepoot (ruikt heerlijk als hij bloeit!) en epimedium (schaduwplant). Nou ja, schaduwplant kan je nog niet zeggen met die paar armetierige blaadjes...

Ka Grassya

Duifkruid

Kabouter, ik heb ook ooit Duifkruid (scabiosa) gehad en weet nog dat ik de uitgebloeide bloemen er wel uithaalde. Dat bevordert inderdaad het doorbloeien omdat de plant zich wil uitzaaien en dus nieuwe bloemen gaat maken.

Epimedium groeit razendsnel tot flinke pollen en komt trouw elk jaar weer op (is hier ook erg mooi).

Chris

Kabouter Grassya

Kabouter Grassya

02-05-2009 om 23:54

Chrish

Dank voor je antwoord!
Ik zal de uitgebloeide bloemen er uit halen.
Uit een vorige grote tuin die ik ooit had heb ik nu gewoon wat ideen voor beplanting teruggebracht in mijn ieniemienie-border. Ik heb trouwens de ervaring dat sommige planten je gaan vervelen (voor mij geen gebroken hartje meer, waarom weet ik niet..! Hoewel, symbolisch gezien...) en sommige planten, nu ja, 'they grow on you!"
Epimedium vind ik dus heel erg leuk, mooi blad.
Dochterlief heeft inmiddels de eerste rode aardbei geconsumeerd (ze bukte zich en begon er gewoon van te eten!!). Zo grappig...

Ka Grassya

reina

reina

05-05-2009 om 20:54

Gister

Gisteravond werd er aangebeld, staan er 2 (mij onbekende) meisjes van een jaar of 9 op de stoep "mevrouw, we willen gewoon even zeggen dat we uw tuin zo mooi vinden, er staan zoveel bloemen en al die kleuren en dan hebt u ook nog kippen en de vijver vinden we ook mooi en..." Als dat geen tuinsucces is !

Niny

Niny

07-05-2009 om 17:35

Update boompioen

Een tijdje terug berichtte ik over onze boompioen met een hapje eruit. Nu kan ik gelukkig melden dat hij toch is gaan bloeien!

Niny

Rembrand

Rembrand

07-05-2009 om 18:56

Onze boompioen.

Kan je via de volgende link bekijken.
http://www.ad.nl/lezersfotos/?pagina=toon&fotoid=85712&fotothema=205
M.

Pioenroos

nog even een trotse vermelding voor mijn witte pioenroos. Die is afgelopen jaar eerst een keer van locatie veranderd, en toen flink gescheurd omdat dat door de vorige bewoners 20 jaar niet gedaan was. Hij stond het jaar er na direct weer in bloei.

het jaar er op is ie mee verhuisd, het jaar daarop weer naar het nieuwbouwhuis, en 2 maanden later weer naar de definitieve plek. Elk jaar heeft ie gebloeid!! dit jaar had ik er niet veel van verwacht door de 2 verplaatsingen van afgelopen jaar maar wat denk je: 9 dikke knoppen zitten er in

ik ga zo naar een kwekerij, eens even twee grote bomen kopen. Ik zit te denken aan een mooie appelboom, die zijn van boven breed en max 3 tot 4 meter hoog. Hebben jullie nog suggesties?

Gruffalo
p.s.tekst klopt niet helemaal: de eerste keer dat de pioenroos van plaats veranderde was al weer 5 jaar geleden. de tweede verhuizing 2,5 jaar geleden. De derde vorig jaar juli en de definitieve verplaatsing in september
en elk jaar bloeien he? prachtig!!!

Niny

Niny

08-05-2009 om 09:48

Rembrand!

Mooie foto hé, super!

(jaloerse) groeten,

Niny

Kabouter Grassya

Kabouter Grassya

13-05-2009 om 17:54

Rembrand

Erg mooie foto!! En supermooie bloem dus!

Groetjes,
Ka

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.