Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuinmeubelvragen

Nieuw huis, nieuwe tuin (nou ja, zandbak...), tijd voor nieuwe tuinmeubels (de oude klapstoeltjes zijn overleden). Ik wil redelijk zittende, verstelbare, inklapbare stoelen. En een tafel die ook inklapbaar is of waarvan in elk geval de poten snel gedemonteerd kunnen worden.

Dat lijkt er dus nauwelijks meer te zijn! Overal 'loungesets' die net zo groot zijn - en ongeveer evenveel kosten - als het woonkamermeubilair. Tafels met hardstenen bladen, of bladen van glas. In de categorie 'inklapbaar/demontabel' vwb tafels slechts een enkel zielig bistrotafeltje waar een koffiekopje en een ontbijtbordje op passen.

Of stoelen inklapbaar zijn kan ik in de advertenties amper zien, al vermoed ik dat die metaal/textileengevallen inderdaad ingeklapt kunnen worden. En die teakdingen ook. Maar wat zijn ze duur. En zwaar ook, vermoed ik zo.
Ik dacht 4 van die lelijke plastic stoelen met hoge rug en een bijpassende tafel aan te schaffen (lelijk ja, maar goedkoop, licht en onderhoudsarm) maar je moet nog zoeken, en een inklapbare/snel demontabele tafel heb ik nog niet gezien.

Wat zit er achter die hang naar loungesets en tafels met hardstenen blad? Hebben jullie dat soort spullen? Waar laat je dat in de winter? Is er in de tuin nog plaats voor plantjes? Heeft er hier nog iemand recent tuinmeubels gekocht die bij slecht weer gewoon weer terug de schuur in kunnen en die geen vermogen kosten?

Ik dacht dat die loungesets een gekkigheidje waren voor een paar mensen, maar wat heb ik me vergist. Bij het grootste tuincentrum in de hoofdstad bleek dit dus de meerderheid van het assortiment te zijn. En dan te bedenken dat de meeste tuinen in de hoofdstad het formaat-postzegel hebben ...

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ga voor de....

Na ruim twintig jaar tuinmeubelervaring is mijn favoriet de biertafel. Goedkoop, opklabaar, onverwoestbaar.
Google op biertafel bij afbeeldingen. Te koop bij de Gamma of de makro, met banken, voor een euro of 60.
Alternatief is het bistrosetje. Tafeltje + 2 klapstoeltjes. Kost ook weinig. Gaat wel iets minder lang mee.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

25-07-2009 om 09:09

Ik lounge ook niet

Ik lounge ook niet,hoor,ik vind het niet mooi,die sets,en daarbij eet ik graag buiten,en dat word toch lastig op zo'n loungeset...
Bastet

margje van dijk

margje van dijk

25-07-2009 om 10:39

Hout

Ik weet niet wat het is maar het echte tuinmeubelgevoel is voor mij van hout. Liefst verweerd hout, het mag helemaal verkleurd zijn, maar er moeten geen barsten in zitten. Ik kan heerlijk zitten op onze houten stoel van vaaggrijs teakhout, en onwillekeurig ga ik dan altijd met mijn handen over de gladde houten armleuningen heen en weer, want dat voelt zo lekker, en het ruikt ook lekker (geen idee eigenlijk of je dat hout nou echt ruikt of dat het een verbeelde geur is).

Met plastic kan ik dat niet voor elkaar krijgen. Hoe handig, praktisch, inklapbaar ook, het plastic tuingevoel haalt het wat mij betreft niet bij het houten tuingevoel.

(Maar Loungen gaat mij ook een bank te ver.)

Wij kochten twee opklapbare teakhouten stoelen in 1998 geloof ik (we hadden net 1 kind) waar van die kussens in kunnen, van de Hema. Er zat een klein opklaptafeltje bij (maar wel gewoon dik en degelijk, i.t.t. hedendaagse bistro-tafeltjes). Dat was dus inderdaad opklapbaar en kon in de schuur.

Een paar jaar later (inmiddels drie kinderen kleuter/peuter/baby) en voldeed dat tafeltje van geen kant meer. Buiten eten met kinderen lukt niet aan zo'n inklapbare tafel. (Tenminste, ons niet). Toen hebben we een houten tafel (niet inklapbaar) met houten bank (ook niet inklapbaar) gekocht bij de Aldi. Tafel en bank staan altijd buiten. Als je tuin echt formaat postzegel is, dan is dat te veel, maar bij iets grotere tuinen is het niet zo'n bezwaar vind ik.

De Hema-stoelen zijn dus 12 jaar oud en zijn nog prima. Ik wrijf ze elk voorjaar in met teakolie (een kloteklus, maar heel erg bevredigend, want ooooo wat worden ze mooi en wat ruikt dat lekker en wat associeer ik dat met voorjaar en een zomer die nog moet komen). Het opklaptafeltje gebruiken we alleen maar als er visite is, dus dat is nog oorspronkelijk bruin. De stoelen zijn inmiddels grijs. Af en toe moet ik de moeren even aandraaien omdat de stoelen wat slap zijn geworden. Maar zo'n stoel mág ook domweg wat slap zijn. De kussens heb ik inmiddels een keer opnieuw bekleed want waren helemaal stuk (ook zo'n kloteklusje maar ooo, wat bevredigend).

Tafel en bank zijn inmiddels 7 jaar oud en zien er ook verweerd uit, maar niet grijs. Aldi-hout is denk ik toch wat ander teakhout dan dat andere wat we hadden. De tafel en bank worden ook elke winter ruw, en die wrijf ik dus ook in met teakolie. Zo'n grote degelijke tafel is domweg een zegen voor het buitenleven. Je kunt er de krant aan lezen, je kunt er uitgebreid comfortabel tafelen, hij wiebelt niet, 's avonds drink je er je rosé en dan leg je gewoon je benen over die tafel heen, volgens mij lounget dat nog lekkerder dan een loungebank.

Vorig jaar heb ik er nóg twee stoeltjes bijgekocht, want de drie grotere kinderen pasten niet meer naast elkaar op de bank. Deze twee kwamen van de gamma, pasten er qua stijl wel bij, maar hebben wel gietijzeren poten. Dat gaat me wel een beetje aan het hart, maar ik kon dus geen teakhouten stoelen meer vinden die ik mooi vond. (Tegenwoordig is alles zo lomp).

Ik voel dus helemaal met je mee, maar ik zou geen plastic kunnen verdragen.

Succes ermee!
Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.