Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rosalie3

rosalie3

16-12-2010 om 20:03

Tuinman betalen?

Maanden geleden heb ik met een tuinman afgesproken dat hij voor half november mijn tuintje op orde zou maken (schuttingen zetten, split erin en wat tegels leggen en wat planten erin).
Tot op heden heeft hij alleen de helft vd tegels gelegd en de 2 schuttingen geplaatst.

Gezien het weer kon hij niet verder maar hij had ruim voor de vorst het gebeuren af kunnen maken.

Ik heb er echter geen haast mee, als het over maar niet al te lange tijd klaar is.

Nu mailde hij vandaag opeens (na een maand niks horen) dat hij vanwege de vorst niet verder kan maar ik toch alvast 75% vd totaalrekening wil betalen omdat hij ook de leverancier moet betalen.

Ik voel hier bitter weinig voor en hoef volgens mij wettelijk ook niets te betalen totdat het af is.

Wie weet wat mijn rechten en plichten zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

16-12-2010 om 20:35

Ik zou

Vragen om de rekening van de leverancier, en aangeven dat bedrag te betalen, en de rest wanneer het werk af is.

Aangezien hij vast marge rekent op de tegels enzo, heeft hij hier vast geen zin in

Bloem

Bloem

16-12-2010 om 21:15

Mag max 50 procent

volgens de wet, tenminste als ik het goed begrijp.

Maar in dit soort dingen kijk ik meer naar redelijkheid dan naar de wet hoor. En ik vind dat wat mijn voorgangster schrijft echt een hele goeie. Mits het die 50 procent niet overschrijdt.

Simone G

Simone G

16-12-2010 om 21:37

Failliet

Ik kan mij voorstellen dat je schrikt van zo'n berichtje maar die beste man heeft dit weer ook niet zien aan komen.
Voor de gedane werkzaamheden is het normaal dat je nu betaald, niet meer en ook niet minder. Hij heeft gelijk dat hij zijn leveranciers moet betalen. Het is geen onwil van deze hovenier, ze kunnen al 3 wkn niet meer in de grond vw. het weer. Je moet niet teveel betalen, stel dat hij 3 maanden niet werken door aanhoudend winter weer, kan dit bedrijf failliet gaan, maar door niets te betalen werk je hier ook aan mee. Alle bouwbedrijven staan er slecht voor, dus de leveranciers zullen ook veel druk op hem zetten.

Simone G

Simone G

16-12-2010 om 21:38

Sorry...

Ik lees nu pas beter... het had voor de vorstperiode af kunnen zijn, ik dacht dat jij het pas half november besteld had.... maar nog is het gebruikelijk dat jij voor de gedane werkzaamheden betaald.

reina

reina

17-12-2010 om 13:56

Niet zoveel

Vraag een gespecificeerde rekening en betaal hetgeen gedaan is. Als hij leverenaciers moet betalen kun je voorstellen dat zelf te doen, dan is het nl ook jouw materiaal geworden.

Niet onredelijk.

Het is niet helemaal duidelijk of alle materialen door hem nieuw gekocht zijn of dat er spullen hergebruikt worden?Ik ga even uit van alles nieuw en door de tuinman ingekocht.
De schuttingen gekocht en ze staan. Tegels gekocht en de helft ligt erin.( de andere helft ligt ook in je tuin?) Wat overblijft zijn de planten en de split. De eerste 2 ondelen waren het kostbaarst en behelsen het grootste gedeelte van de onkosten? Dan klinkt 75% heel redelijk. Blijft er 25% over voor het voorjaar.
Natuurlijk kan je om een gespecificeerde nota vragen als het niet zwart wordt gedaan door de tuinman.
Ik vind alvast een deel betalen helemaal niet raar. Wij betalen vaak zelfs een deel vooruit als er materialen aangeschaft moeten worden. We krijgen een offerte en we moeten eerst een aanbetaling doen anders worden materialen vaak niet eens afgeleverd.

rosalie3

rosalie3

17-12-2010 om 22:47

Reaktie

bedankt voor het reageren!

Ik blijf het een moeilijke vinden: hij zou nl 16 nov klaar zijn hetgeen dus voor dit extreme weer was.

Maar het allerbelangrijkste vind ik dat hij eerst split leverde wat onder een dikke oranje kleilaag zat. Volgens de leverancier zou dat na een paar regenbuien weg zijn en zat het altijd onder zo'n laag.
Ik vond dat echter niet acceptabel en het bleek ook nog eens het verkeerde (kleur) split te zijn.
Ik heb er dus op gestaan dit o nder de kleilaag split uit mijn tuin te halen hetgeen ze gdaan hebben.

Sindsdien staat dat kleilaag split in mijn achtertuin in een zgn bigbag. Na veel regen en gesmolten sneeuw, is die kleilaag er nog altijd niet af hetgeen ik tuinman ook gemaild heb (maar geen reaktie). Ik ben dus bang dat nwe partij split weer onder zo'n laag zit + dat eer dat het af is nog maanden gaat duren als ik wel al 75% vd rekening ga voldoen.

"geven en nemen"

De verkeerde kleur split en niet reageren op je mails...Hmmmm, daar zou ik ook minder vrolijk van worden.
Misschien kan je b.v. 40-50% overmaken met een begeleidend mailtje. Dat je de helft betaald omdat de split niet de juiste kleur heeft en dat je wacht op een reactie n.a.v.eerder gestuurde mails. Dan zou je bij beter weer nog een mail kunnen sturen dat de tuinman nog 2 weken de tijd heeft om de tuin af te maken, dat je anders de factuur niet verder betaald en het geld gebruikt om een ander in te huren.
Misschien leidt dit alles wel tot gezeur over en weer. Je mailtjes goed bewaren.

rosalie3

rosalie3

23-12-2010 om 09:59

Help, zsm advies gevraagd!

Hovenier is inmiddels al 2x onverwacht ad deur geweest om te vragen naar een aanbetaling.
Ik heb hem 2x duidelijk en vriendelijk per mail uiteengezet dat en waarom ik geen 75% aanbetaal maar hier reageert hij dus niet op; hij stond na die mails dan ook 2x op de stoep hetgeen ik ook erg vervelend vind als zo iemand onverwacht voor de deur staat.

Ik ben van plan slechts te betalen wat hij nu aan werk gedaan heeft hetgeen mij meer dan redelijk lijkt.

Wat vinden jullie?

reina

reina

23-12-2010 om 10:33

Niet!

Mijn man zit in de bouwwereld en weet wat juridisch wel en niet mag (dat is zijn werk), dat zal weinig verschillen met een hovenier. Je hoeft niet te betalen voor werk wat nog niet geleverd is, zeker in deze tijd waarin veel bedrijven failliet gaan niet doen! Ik ken 2 mensen in mijn omgeving die hiermee het schip ingegaan zijn! Wel betaald (inderdaad voor aankopen die gedaan gingen worden) nooit meer iets van teruggezien, behalve een halfafgemaakte klus! Het is zelfs zo dat je, als je op papier hebt staan welke einddatum bepaald is, in je opdracht een clausule op kunt nemen dat je voor elke dag dat het later wordt (door zijn schuld, weersomstandigheden tellen uiteraard niet mee, maar deze klus had klaar moeten zijn voor de sneeuw...) een bedrag kunt krijgen. Wij hebben daardoor een kwart (!) korting gekregen op een dure terrasoverkapping waar ze steeds maar met smoesjes kwamen om niet verder te gaan.
Schrijf de man een beleefde, maar duidelijke brief/ mail waarin je stelt dat je niet betaalt voor hetgeen nog niet geleverd is en zet erin dat je hem aansprakelijk stelt voor de dagen dat het langer duurt dan de afspraak was, dat je een schriftelijke reactie verwacht en dat je hem pas wenst te zien op het moment dat hij verder gaat met de klus.

rosalie3

rosalie3

23-12-2010 om 17:54

Reina

Reina,

Bedankt voor je reaktie.

Ik neig dus ook naar hem absoluut niet zoveel te gaan aanbetalen: hij reageert totaal niet op mijn meerdere keren zeggen dat het 16 nov af zou zijn, reageert totaal niet op dat op dat split nog altijd zo'n kleilaag zit.
Hij is inmiddels al 3x langs geweest de afgelopen dagen en nog onverwacht ook hetgeen ik zeer storend vind.

Tevens is de afpsraak ook niet om aan te betalen en is het vervelend dat het is gaan vriezen maar daar kan ik niets aan doen. Voor hem vervelend maaar voor mij net zo goed want ik heb meerdere keren aangegeven waarom en dat het voor mij belangrijk is mijn tuin half november klaar te hebben.

Ik twijfel of dat ik hem 500 euro betaal voor geleverd werk tot nu toe of nog helemaal niks. Moeilijk.

Ik heb nl helemaal geen zin in heibel maar laat me ook zeker het geld niet uit mijn portemonnee kloppen.

reina

reina

23-12-2010 om 18:35

Rosalie

Ik zou hetgeen hij tot nu toe gecdaan heeft wel betalen, daar heeft hij ook recht op. En daarnaast dus de genoemde brief/mail. Ja, vervelend dit soort dingen.

rosalie3

rosalie3

23-12-2010 om 23:11

Reina

Bedankt weer voor je snelle reaktie.

Ik heb hem zojuist betaald voor hetgeen wat hij tot nu toe gedaan heeft en hem een duidelijke maar aardige mail gestuurd.
Hopelijk laat hij mij nu met rust en maakt het geheel zsm af zoals afgesproken.

reina

reina

24-12-2010 om 12:21

Rosalie

Nou, dat hoop ik ook voor je, want het is gewoon heel vervelend zo!

rosalie3

rosalie3

30-12-2010 om 09:15

Reaktie

Gelukkig heb ik na mijn betaling en mail tot nu toe niets meer gehoord. Nu maar hopen dat hij na de vorst zsm zijn werk goed afmaakt.
Zo ben ik bv wel bang dat ik weer een lading split onder een kleilaag krijg; dit was de 1e keer het geval: en de verkeerde kleur split + onder een oranje kleilaag waardoor het een gravel tennisbaan leek. Volgens de leverancier en tuinman zelf zat er altijd zo'n laag om en zou die er na een paar x regenen afspoelen. Deze is er nog altijd niet af (afgeschepte split staat al tijden in zgn bigbags in mijn tuin).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.