Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ol3

ol3

23-08-2009 om 21:17

Tuinhuisje plaatsen zonder vergunning?

onze overburen zijn een tuinhuisje in de tuin aan het bouwen, zo'n blokhut zeg maar voor de fietsen etc
nu wordt die best hoog en ik kijk dus tegen het dak aan en ben er niet echt blij mee
wat ik me nu af vraag; mag dit zomaar op eigen grond zonder vergunning? ik heb al gekeken op de site van VROM maar kom er niet echt achter
wie weet meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh jee

Ik moet eerlijk zeggen dat wij gewoon zo'n tuinhuisje in de tuin hebben gezet zonder erover na te denken maar ik heb wel deze site gevonden:

http://www.tuinhuisjes-blokhutten.info/tuinhuisjes-blokhutten-bouwvergunning.html

Daar staat dus 'Voor het plaatsen van een tuinhuisje of blokhut is zowel in Nederland als België in veel gevallen een bouwvergunning nodig of is er een meldingsplicht.'.

Het huisje staat bij ons al meer dan een jaar en we hebben geen commentaar/klachten gehad. Vraag me af of wij het dan toch nog moeten melden.

Gemeente

Je moet kijken onder de gemeentelijke regels. Elke gemeente heeft hiervoor z'n eigen regels. Hier in onze gemeente vallen blokhuisjes (moeten ze niet groter zijn dan 2,5 bij 2,5 en maximaal 2 meter hoog) niet onder de vergunningsplicht. Je mag ze dus 'vrij' bouwen. Mits je ook nog genoeg tuin over houd, het huisje mag niet meer zijn dan de helft van je oorspronkelijke tuin. 3 jaar geleden hebben we het hier uitgezocht. Het enige dat 'verplicht' is, is dat je in het jaar dat je 'm bouwt ook meld alszijnde: 'vergunningsvrij bouwwerk'. Dat hebben we dus netjes gedaan...dan vragen ze nog wel even de afmetingen en de hoogte en het oppervlak van je tuin en als dat oke is krijg je een bevestiging van de gemeente.
Dus kijk even op de site van je gemeente.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

24-08-2009 om 10:05

En hier

en in onze gemeente mag je tot 10m2 vergunningsvrij bouwen, mits het niet te hoog is (geloof 2.60) en het niet aan de openbare weg grenst.

Balen wij dus met onze hoekwoning, wij hebben vergunning nodig voor het plaatsen van exact het zelfde schuurtje wat onze buren vergunningsvrij mogen bouwen....

Tihama

Tihama

25-08-2009 om 12:41

Niet gemeente-afhankelijk

Het is landelijke wetgeving of je een vergunningsplicht hebt. Maar of er op die pláats iets mag, dat is een kwestie van bestemmingsplan, bouwverordening en welstand.

Daarnaast kan het wel zijn dat gemeenten zaken door de vingers zien, maar als jij dan een 'verzoek tot handhaving' indient, is de gemeente wel verplicht om actie te nemen.

Of voor het tuinhuisje een vergunning nodig is kun je via deze link ontdekken: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
Hier vindt je een beslisboom die je af kunt lopen (aan de linkerkant van de pagina) om te ontdekken of een vergunning verplicht is. Vervolgens kun je het bestemmingsplan raadplegen om te zien wáar de grenzen liggen voor een bouwwerk. Vaak staan er dan dingen in als 'binnen x meter van de erfgrens niet hoger dan y meter'. Op die manier kun je achterhalen wat er mogelijk is. Als iets niet vergunningsplichtig is, kan het nog steeds zijn dat het op grond van het bestemmingsplan niet mag. En omgekeerd. En dan kan het ook nog zijn dat op grond van de Welstandsregels of Bouwverordening iets wel of niet mag.

Ik denk dat je het beste naar de gemeente kunt gaan om te vragen of ze je wil helpen met dit uitzoeken....

Veel succes

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.