Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilma

Wilma

26-04-2010 om 14:54

Tuindraadje!

Kan wel zoeken in 't archief, maar heb ondertussen weer behoefte aan een tuindraadje.
Dus ik stel m'n vraag gewoon weer: kan ik de vlinderstruik al snoeien ??? Er zitten nog van die bruine pluimen aan (de ouwe bloemen zeg maar), 'k heb dus nog niks erafgehaald. Maar er komen wel al nieuwe groene blaadjes.

Iemand ??

Groetjes,
Wilma (wilde 't moestuindraadje niet bevuilen )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ijsheiligen

Officieel wordt aangeraden te wachten met het snoeien van de vlinderstruik tot de IJsheiligen (half mei) in verband met late nachtvorsten waardoor de gesnoeide takken kunnen invriezen.

Zelf heb ik toen ik nog een vlinderstruik in de tuin had staan nooit zo lang kunnen wachten Als je nu kijkt, lopen de vlinderstruiken van alle kanten al weer hartstikke uit. Als -ie na het snoeien rond deze tijd toch een beetje bevroor, liep hij altijd weer goed uit. Niettemin zou ik nog even wachten tot de ergste nachtvorst voorbij is. De afgelopen dagen was die nog best heftig.

Succes!

Chris

Bloeit al

Mijn vlinderstruik staat al in bloei! Of heb ik de verkeerde voor me?

Dorry

Wilma

Wilma

26-04-2010 om 18:01

Oké,

'k zal proberen me nog even in te houden. En Dorry1, de vlinderstruik nu al in bloei, hm, 'k zou zo denken dat je dan niet de goeie voor je hebt ...

Bij 't werk (eigen bedrijf) staat op een stuk grond wat eerdaags afgegraven wordt een prachtige witte variant ('k heb nu een paarse in de tuin) en ik wil proberen die uit te graven en in m'n eigen tuin te planten, zou ik daar dan ook nog mee moeten wachten (ben zo bang dat ik dan ineens te laat ben en dat ie dan mee afgegraven is)?

Groetjes,
Wilma

ishtar

ishtar

26-04-2010 om 18:10

Wilma

zou ik nu gelijk doen. Anders staat ie al in bloei en verwelkt dat maar.
Je mag planten (en snoeien) als het niet vriest. Dat het over 2 nachten (ik roep maar wat) wel zou kunnen vriezen is niet interessant voor de plant

Talia

Talia

26-04-2010 om 20:59

Dorry

Kan het zijn dat je de sering verwart met een vlinderstruik? De bloemen lijken wel wat op elkaar en mijn sering gaat nu net bloeien.

merene

merene

26-04-2010 om 21:17

Al gesnoeid

Ik heb hem dit jaar helemaal kort gesnoeid, en hij begint alweer uit te lopen. Ik heb er helemaal niet aan gedacht om te wachten tot de ijsheiligen. In mijn gedachten is het een taaie plant die altijd wel wil groeien.

De jongens van gemeentewerken...

... hebben hier de vlinderstruiken in een openbaar perkje al ruim een maand geleden afgesnoeid. Afgezaagd kan ik beter zeggen, want er staan alleen nog stompjes. Maar kennelijk zaten zij niet zo met die ijsheiligen. Nu is het in Amsterdam wel warmer dan in de rest van de provincie, maar dat neemt niet weg dat het in de afgelopen weken toch nog wel een paar keer gevroren heeft. Nu maar zien wat die vlinderstruiken doen, maar ik denk dat ze het wel overleven.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

27-04-2010 om 07:25

Kan allang

Leuk Wilma!Een tuindraadje!Die vlinderstruik mag al in maart gesnoeid,je hoeft niet te wachten.
Groetjes,Bastet

Stenna

Stenna

27-04-2010 om 09:41

Uitgebloeide boldingetjes

Wat doen jullie met de resten van uitgebloeide bolbloemetjes (krokussen, blauwe druifjes, tete a tetes)? Het loof staat er nog en dat blijft ook heel lang zo. Dat maakt de tuin zo rommelig, en kan bijna geen onkruid meer wieden ertussen. Haal je dat weg, en hoe dan zonder de bollen eruit te trekken?

klokje 2

klokje 2

27-04-2010 om 14:07

Laten zitten!

dat loof aan de bloembollen! Dat is het nadeel van bollen, je zit best lang met dat onnozele loof. Maar je moet het laten afsterven, daardoor wordt de bol gevoed. Je kunt het hooguit een stukje afknippen, maar dat schiet ook niet op.
Ook kun je er een knoop in leggen, dan ligt het er niet zo slordig bij en het staat grappig.

reina

reina

27-04-2010 om 18:09

Stenna

Loof moet je er idd niet van afhalen,. Lang loof vlecht ik.

Stenna

Stenna

27-04-2010 om 21:27

Loof-makeover

Vlechten? Knoop erin leggen? Hihi, leuke ideeen zeg. Ik denk dat ik er dan strikjes in ga leggen.

Hetty,*

Hetty,*

27-04-2010 om 21:46

Doodgevroren

Toevallig vertelde mijn vader vandaag dat er planten waren doodgegaan door de vorst van de afgelopen nachten, waaronder de vlinderstruik. Ze wonen in Drenthe, daar is het altijd wat kouder 's nachts dan hier (Noord-Holland).
Ik heb geen probleem met dode planten. Nou ja, hooguit door de droogte want het heeft hier al een tijdje niet echt geregend.
Groetjes Hetty,*

Talia

Volgens mij is het inderdaad een sering!
Jeetje, spraakverwarring hahaha.

Dorry

Verdwenen vaste papaver

Ik had vorige jaar een papaver geplant; een vaste variant. Maar hij komt nu niet meer terug. Doodgevroren afgelopen winter? Ik vond hem zo mooi!

Dorry

Bastet

Bastet

28-04-2010 om 07:26

Vorst

Ik zou nog even afwachten,misschien komt ie nog?
Een vlinderstruik is trouwens net onkruid Hetty,die vriest niet zo gauw dood.Het lijkt me dat ie dan allang dood zou zijn geweest na deze winter,niet na een enkel nachtje vorst?
Bastet

Hetty,*

Hetty,*

28-04-2010 om 21:54

Bastet

Ik denk dat ze hem te vroeg gesnoeid hebben. De andere dingen die dood waren, zijn planten die net omhoog gekomen waren. Maar wie weet, gaat die vlinderstruik het nog wel weer doen.
Bedenk me ineens dat ik geen vlinderstruik heb. Hmmmm.
Groetjes Hetty,*

Margriet*

Margriet*

28-04-2010 om 23:06

Temet

ik zie de mensenb van de gemeente altijd redelijk hun gang gaan met snoeien. Wij doen het ook nu in onze tuin (vorig jaar sering gehalveerd en de hibiscus). Doen het nu super goed. Sering loopt heel goed uit, krijgt veel nieuwe scheuten. Af en toe flink snoeien, stimuleert de plant om nieuwe scheuten te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.