Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Agnet

Agnet

28-01-2009 om 17:17

Tuin op het oosten?

Wij zijn voorzichtig aan het kijken naar nieuwbouwhuizen. Nu zouden we kunnen kiezen uit een tuin op het oosten en een tuin op het westen. In eerste instantie denk ik "westen", aan de andere kant ben ik helemaal geen zon-mens en kruip ik altijd onder een parasol/zonnescherm.

Hoe bevalt een tuin op het oosten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Miss M®

Miss M®

28-01-2009 om 20:27

Altijd...

... nog beter dan een tuin pal op het zuiden! Dan heb je de hele dag zon in je tuin. Ik zou gaan voor een tuin op het oosten; níet op het westen...

ishtar

ishtar

28-01-2009 om 20:35

Hoe groot is de tuin?

En ben je wel een planten-mens, die doen het nl beter als ze genoeg zon krijgen. (en meer keus)
Staan de huizen er al? Dan kun je eens kijken hoe de zon om het huis gaat. De ene tuin op het oosten is de andere niet. Staat er wat voor, komen er (hoge) bomen of andere gebouwen.
Ik zou zelf voor een tuin op het westen gaan. Al zit ik ook meestal onder de parasol.

Guinevere

Guinevere

28-01-2009 om 20:44

Goed

Mij bevalt het prima. In het voorjaar geniet je van de ochtendzon en in de zomer mis je die snoeihete brandende middagzon.
Bij ons komt de middagzon trouwens wel in de achtertuin, die toch pal oost is, omdat ie over de garage heenschijnt. Maar die zon kunnen we dus gemakkelijk ontlopen omdat de rest van de tuin schaduwrijk is op die tijd.
Als ik 's middags nog meer zon wil verkas ik trouwens ook vaak naar de voortuin.
Houd ook rekening met de momenten waarop je thuis bent, als dat vooral na werktijd is, wil je misschien juist dan even van de zon genieten.

ol3

ol3

28-01-2009 om 21:16

Net in ons nieuwbouw huis gaan wonen

hoi Agnet,

wij wonen net in onze nieuwbouwwoning met een tuin op het oosten.
toen we ons gingen inschrijven was er ook een keuze om een tuin op het westen/zuiden te kopen maar deze waren toen aanzienlijk duurder. Mijn ouders hebben een tuin op het zuiden en wat ik hier altijd mee maak is dat het in de zomer te heet is om buiten te zitten, we zitten dan allemaal onder de zonwering of zelfs binnen

ik denk dat het belangrijk is dat je gaat kijken hoe het zit met de hoogte van het huis, de bebouwing rondom jullie huis, hoe hoog is het daar? is er kans dat hier iets de zon blokkert? En natuurlijk hoe lang de tuin is. Onze tuin is ruim 11 meter lang en ons huis niet heel hoog en wij zijn het afgelopen jaar toen het huis gebouwd werd natuurlijk vaak gaan kijken, op verschillende tijdstippen en waren blij verrast dat we nog tot opvallend laat de zon ruim in de tuin hebben en niet al heel vroeg naar de achterzijde moeten verhuizen om het zonnetje nog op te pikken.

een ander punt waar je ook even aan moet denken is de lichtval in je huis, je hoort vaak ook reacties van mensen dat je dan zo'n donker huis hebt...wij hebben een hele grote schuifpui en ik heb alles heel wit/licht ingericht. we wonen er nu 3 maanden en in de donkere maanden van het jaar heb ik me vaak verbaasd over hoe heerlijk licht mijn huis nog is dus laat de lente en zomer maar komen!

we krijgen binnenkort mensen over de vloer voor offertes voor de tuinaanleg dus kan je nog geen informatie geven over de indeling mbt planten etc maar daar zijn wellicht wel andere ool leden die hier ervaring mee hebben.

succes met je beslissing!

Hier oost....

...maar dat vond ik wel een minpunt bij de koop.
Ik ben geen zonaanbidder, maar zit graag onder een parasol.
Uiteindelijk valt het me toch wel mee en is het heerlijk als het echt heet weer is.
Ik mis wel de avondzon in de zomer dan ga ik wel eens in mijn voortuin zitten.

Mocht ik ooit gaan verhuizen zou ik toch voor een zonnigere tuin gaan denk ik.

MaximeM

MaximeM

28-01-2009 om 22:57

Prettig

Hoi,

Hier een tuin ongeveer op het zuid oosten, maar dan nog meer naar oost toe gedraaid (hoe zou je dat schrijven Z-O-O) Zuid Oost Oost ofzo?
Nou ja in ieder geval hebben wij in de ochtend heerlijk het zonnetje bij de achterdeur, dus een lekker terrasje voor een ontbijtje. Dan draait de zon over de hele achtertuin gedurende de dag en op het einde van de dag hebben wij hem tot 7-8 uur nog in de tuin (tuin is 20 meter lang) De zon kan tegen 7-8 uur nog net over ons huis en dat van de buren schijnen tot in de achtertuin. Het fijne is ook dat we dus schuin met het huis op het zuiden staan (rijtjeshuis), dus geen felle zon in het achterraam of in het voorraam, de zon schijnt op het heetst van de dag tegen de zijkant van de buren aan, daardoor is ons huis redelijk koel.

Maxime

Plien

Plien

29-01-2009 om 00:18

Oost

Rijtjeshuis, tuin van ongeveer 10 meter diep, die grenst weer aan de tuin van de achterburen (ook 10 meter), dit even voor het plaatje.
's Morgens staat de zon al vrij vroeg in de tuin, 's avonds rond een uur of 6, half 7 zijn we hem wel kwijt. Dat laatste vind ik wel eens jammer. Maar in de zomer, als het echt heet is, hebben we dan weer het voordeel dat het in de achtertuin 's avonds niet zo enorm lang heet blijft. Als we 's avonds de zon nog willen vangen kunnen we ook in de voortuin gaan zitten. (Nu nog een bankje oid regelen daar

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2009 om 01:25

Zuid oosten

Onze tuin ligt op het zuid-oosten en dat vind ik heel prettig. Er schijnt heel lang zon in huis en in de tuin. Door het groen rond het huis hebben we wel vrij vroeg in de middag al schaduw in de tuin en als het heel erg heet is vind ik dat wel prettig. Zo rond een uur of drie kan ik kiezen of ik in de zon wil zitten of in de schaduw van de boom.

Agnet

Agnet

29-01-2009 om 11:47

Reactie

Jullie reacties gaven toch weer heel wat stof tot nadenken.

Wij zijn geen plantenmensen, waarschijnlijk wordt de hele tuin betegeld en zetten we er 's zomers losse bakken met bloeiend spul in. Misschien een klein boompje ergens, maar meer niet. Daar hoeven we dus geen rekening mee te houden.

Het gaat om een gewoon rijtjeshuis, beneden, boven en zolder, volgens mij een normale hoogte dus. Het zijn 2 rijtjes die met de tuinen aan elkaar grenzen. Het lijkt of de tuin een meter of 10 diep is (nog niet echt een duidelijke tekening) met achterin een berging. Geen hoge bebouwing er om heen en die komt er ook niet. Er is ook een voortuin(tje), eventueel kunnen we daar 's avonds zitten.

We zijn niet alleen 's avonds thuis, ook vaak 's middags en regelmatig 's ochtends. Het is dus niet zo dat we 's avonds nog per se van de tuin willen genieten.

Een tuin op het westen is inderdaad een heel stuk duurder. Als we er dan een zonnescherm bij doen om de zon uit huis te halen en we gaan binnen zitten omdat het loeiheet is in de tuin, dan heeft een tuin op het westen niet veel zin. Voor het geld dat ik uitspaar door een tuin op het oosten te nemen, kan ik een hele leuke keuken uitzoeken. Dat is ook wel fijn.

Iemand had het nog over de lichtval in het huis. Dat is wel een heel goed punt. Geen idee hoe dat zit, de achterpui bestaat uit 3 grote ramen en een deur, dus in elk geval raam genoeg. Op dit moment is er nog niets, het is nog een braakliggend terrein. Kijken heeft nog niet veel zin.

Kortom, we zijn er nog niet helemaal uit. Ik neig nu naar tuin op het oosten

bibi63

bibi63

29-01-2009 om 16:44

Oosten of westen

Ikzelf prefereer absoluut een tuin op het oosten. Altijd schaduwplekken, geen zonwering nodig, genoeg plekken met zon. Lekkere ochtendzon.
Verder is ons huis hierdoor altijd licht. Mijn moeder woont in een huis precies andersom, dus tuin op het westen en voorzijde is het oosten. Hierdoor is het (vooral buiten de zomer) altijd donker en somber in huis. Onze middagzon schijn door de voorkant naar binnen. De middagzon bij m'n moeder schijnt vanaf het dak richting de tuin.
Groetjes,
Bibi

ol3

ol3

29-01-2009 om 21:36

Herkenbaar bibi

ja wat je schrijft herken ik Bibi, hier dus een tuin op het oosten en de zon schijnt vanaf eind van de middag via de keuken naar binnen en doordat de dagen al langer gaan worden en de zonstand verandert zie ik dat de zon steeds dieper naar binnen gaat komen! prachtig gezicht op de muren trouwens!

Tirza G.

Tirza G.

29-01-2009 om 23:08

Oost-west

Ons huis ligt ideaal, maar dat komt ook door de indeling De voorkant (keuken, 2 slkmrs) ligt op het oosten. Heerlijk het ochtendzonnetje op je ochtendbammetje, je bent meteen zo gezellig wakker. De zon draait over het zuiden naar het westen en staat dan 's middags aan de kamerkant (en op de andere 2 slkmrs). Heerlijk, heerlijk. Als het té heet wordt kunnen we voor zitten, daar is de zon dan inmiddels weg. Maar die zon 's middags in de kamer, die zou ik niet willen missen. En mijn gasrekening ook niet (jaren 70 huis, grooooooote ramen).
We hebben dus in de tuin ook een zuid-kant, waar hier toevallig muren staan. Daar kan een druif tegen, of een roos ofzo. En natuurlijk is er ook een noordkant in de tuin, daar kunnen mooi de rododendrons en de vuilnisbakken

Tirza

Agnet

Agnet

04-02-2009 om 14:13

Met de makelaar gesproken

en nu weet ik het helemaal niet meer. Het rijtje met de tuin op het westen is duurder. Er zijn 4 huizen van dat rijtje nog niet verkocht. In het rijtje met tuinen op het oosten lopen 4 opties en die mensen (waaronder wij dus) hebben de mogelijkheid gekregen een huis met tuin op het westen te kopen voor dezelfde prijs als die met de tuin op het oosten. Dat scheelt een hoop geld, het huis zal altijd meer waard zijn door de tuin op het westen.

Het grote punt van twijfel is dat de bouw van het rijtje met tuin op het oosten voorlopig uitgesteld wordt omdat er nog vrijwel niets van verkocht is. Wij zitten op dit moment heel krap in ons huis en een groter huis is meer dan welkom. Het rijtje met tuin op het westen is begin volgend jaar klaar, die tijd is te overzien. Het zou zomaar kunnen dat het rijtje met tuin op het oosten nog een jaar langer op zich laten wachten. Veel andere mogelijkheden zijn er niet, de betaalbare huizen met 4 slaapkamers liggen hier helaas niet voor het oprapen. Twijfel de twijfel dus. Ik had een goed gevoel bij een tuin op het oosten, maar ja, ik weet niet wanneer die klaar zijn (als ze ooit al gebouwd gaan worden) en we zitten hier echt zo krap! Dan toch maar een tuin op het zuiden?

Nou, ik zou niet hoeven aarzelen hoor!

Wij hebben tuin op het westen en het is echt geweldig! Beste ligging wat ons betreft. 's Morgens vanaf uur of 10 achterin de tuin, waar dus een lekker plekje is voor mijn deckchair zodat ik daar met krant en koffie heerlijk in het zonnetje kan zitten. Om ca. 12.30 uur ook op terras aan huis, en volop zon tot deze ondergaat. Dus ook als we van 't werk komen nog heerlijk zon op het terras tegen het huis. Dat kan behoorlijk warm zijn, dus helemaal zuid lijkt me echt te warm eerlijk gezegd. Wij vinden het ideaal! Onze overburen (met tuin oosten) moeten dan allemaal aan de voorkant van het huis gaan zitten omdat de zon daar weg is uit de tuin...

Je schrijft dat je voor het zelfde geld nu een (duurder) huis kunt kopen met tuin op het westen. Dat ook nog eens eerder klaar is, terwijl die met tuin op het oosten niet eens zeker gebouwd worden?
Tsja, het is persoonlijk, maar ik zou zelf echt geen seconde aarzelen. Tuin op het oosten wil ik iig niet, dus ik had meteen al voor westen gekozen.

Zitten er tussen die 4 met tuin op het westen ook nog verschillen? Qua tuingrootte of zo? Als dat zo is, en 1 heeft je voorkeur dan zou ik niet te lang wachten ...

Overigens; met de bouwmarkt nu kun je misschien wel meer onderhandelen dan alleen tuin westen voor dezelfde prijs. Kijk eens of er wat ruimte is in de bouwrente, of wat meerwerk zonder dat het in rekening gebracht wordt...

Succes!

ol3

ol3

04-02-2009 om 16:44

Tip; check goed de afmeting van de tuin

nou Agnet,
klinkt idd wel als een goeie deal!
ik wil je nog wel even een tip geven; kijk of je echt zwart op wit de afmetingen van de tuin hebt. Bij het nieuwbouwproject waar ik woon (had eerder een positieve reactie over een tuin op het oosten geplaatst)
zijn er een aantal woningen die zich enorm vergist hebben in de afmeting van hun tuin op het westen. De tekeningen waren erg summier, sommige niet goed voorgelicht door de makelaar...hoe je het went of keert...ze kunnen er nu niets meer mee en de tuinen zijn echt echt heel klein en ze zitten bij wijze van spreken met hun neus tegen de schuur aan. Als ik dan kijk naar ons huis (wel op het oosten) maar met een lange tuin en goede hoogte van het huis zullen wij uiteindelijk meer plezier hebben van onze tuin denk ik!

succes met je beslissing! en ik denk dat het geen overbodige tip is om te kijken of de aannemer is aangesloten bij de nodige instanties (waarborg etc) want ik zag gisteren beelden bij Nova van mensen waarvan hun nieuwbouwwoning bijna werd opgeleverd en nu is de aannemer failliet...vreselijk voor die mensen!!

Doen

Zeker als je helemaal niet zo'n zon-mens bent. Wij zijn zelfs niet eens zulke buiten-zit-mensen en de kinderen spelen toch meer buiten dan in de tuin. Wat kon het ons eigenlijk schelen in welke windrichting die tuin lag? In de praktijk kunnen onze zon-aanbiddende buren overigens in de zomer altijd wel een plekje in de zon vinden in onze toch niet bar grote tuinen. En wij hebben altijd wel ergens schaduw
Doen!

Bij de weg

Ook hier een tuin op het Noord-Oosten.

Op het oosten

Wij zijn verhuisd van een huis met tuin op het westen naar een huis met tuin op het zuid-oosten. Dit bevalt veel beter. Ik ben ook niet zo'n zonmens en de westen tuin was ontzettend heet. Inderdaad de hele dag de zon op de achterkant. Nu is het in Nederland niet zo vaak heet, maar ik vond het echt te gek. Geen plekje schaduw te vinden in de tuin.
Nu hebben we een tuin op het oosten en inderdaad, 's avonds rond 7 uur is de zon uit onze tuin, maar ik heb dat nooit een probleem gevonden hoor. En overdag is er altijd ergens een schaduwplekje te vinden in tegenstelling tot de westen tuin.

Agnet

Agnet

05-02-2009 om 10:46

Optie

We hebben een optie genomen. Nu de financiën gaan regelen. Dank voor alle inbreng!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.