Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

25-03-2011 om 11:06

Tuin offerte

De tuin bij ons nieuwe huis moet anders. Is totaal niet onze smaak en de grond is slecht met name het gebrek aan afwatering. Gaat een bom duiten kosten maar oke we willen er de komende 20 jaar wel plezier van een fijne tuin hebben dus dat hebben we ervoor over.
We hebben een tuinbedrijf in de arm genomen voor een ontwerp en een offerte. Maar het voelt niet goed, we hebben het idee dat ze niet ECHT luisteren en vooral een mooie tuin willen maken terwijl wij een leeftuin willen. We praten er wel over hoor, en dan passen ze weer iets aan (als wij erg aandringen ) maar het blijft voor ons nog steeds schuren.
Ook hoor je overal dat je meer dan 1 offerte moet laten maken, dus denken over contact met nog een ander tuinbedrijf. Maar, tuinbedrijven maken geen gratis offertes. Dat kost ook al honderden euro's, en wat als dat tweede bedrijf ook niet met iets komt waar wij wat in zien? Volgens mijn man is die kans groot. Hij zegt het zijn mensen die kunst willen creëren, een tuin als een schilderij, zo zijn ze opgeleid. Net als stoelontwerpers voor wie het uiterlijk van een stoel belangrijker is dan het zitcomfort en die aan dat uiterlijk ook niet echt concessies willen doen. Dan is het resultaat dat je al heel veel hebt betaald en nog niks hebt.
Wat is wijsheid volgens jullie? Zelf iets bedenken vind ik echt moeilijk, net zo goed als ik geen stoel zou kunnen ontwerpen. Daar wil ik nu juist iemand met verstand van zaken voor, maar dan wel iemand die in staat is om zijn eigen creativiteit en kunstzinnigheid ondergeschikt te maken aan onze wensen. Hoe gaan we het beste verder? Ik lig er 's nachts van te woelen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

25-03-2011 om 11:22

Eerst referenties vragen

Ik zou met dit tuinbedrijf kappen, niet luisteren is een doodzonde, dan kom je nooit met een tuin die bij jullie past, en daar ging het om. Vraag gewoon eens referenties bij die bedrijven, bij welke particulieren hebben ze eerder een tuin aangelegd, en dan vragen of je ze mag spreken. Andersom kan ook, aan tuinbezitters vragen wie hun tuin ontworpen heeft. Ik heb bij een tuin die ik heel mooi vind ook eens aan de eigenaresse (was net in de tuin aan het wieden) gevraagd of ze dit zelf had ontworpen en wie dat gedaan had. Ze vond het erg leuk, ze was zelf namelijk erg tevreden over de tuin, en heeft direct even de ontwerper voor me opgeschreven.

mimi

mimi

25-03-2011 om 15:00

Niet doen als het niet goed voelt!

Er zijn genoeg andere tuinarchitecten die wel luisteren!

Bijvoorbeeld: http://www.denkersintuinen.nl/
(ook met mooie plaatjes voor inspiratie)

Lastig maar herkenbaar

Ik heb jaren lang onder architecten gewerkt en wat je wilt is lastig. Ze zijn zo str..... eigenwijs en willen vooral als ze een tuincentrum ernaast hebben vooral dure dingen verkopen.
Een globale offerte moet wel gratis kunnen, als je eenmaal een ontwerp laat maken zijn daar wel kosten aan verbonden. Het kost nu eenmaal tijd en geld. Toch kun je wel met een grove schets eruit komen voordat er het dure teken en rekenwerk aan te pas komt.
Ik zou jullie graag willen helpen, maar mijn leven is een beetje vol en complex nu.
Denk je dat je er met een davilex progje of een ander tuinontwerp progje er wel uitkomt?
Muizemeis

verhuizertje

verhuizertje

25-03-2011 om 19:16

Dank jullie

voor de ondersteuning. Ik neig zelf ook naar kappen en het verlies dan maar slikken, want ik ben bang dat we hetzelfde gez*k met de beplanting ook gaan krijgen. Het is het bedrijf dat een aantal jaren terug bij de buren een pergola heeft gebouwd en hun tuinonderhoud doet, zij zijn er erg tevreden over. Maarja da's geen hele tuin maken dus.
Muizemeis, je gebruikt het goede woord, en Pelle, dat maakt het dus zo lastig.
Dat doet me nu weer denken aan wat vrienden van ons meemaakten, jaren terug alweer dat was ik vergeten maar nu komt de herinnering terug. Ze hadden een stuk grond gekocht om hun huis op te bouwen, dus architect in de arm, om tafel met wensenlijst, stijlideeën enzo. Architect zou 3 ontwerpen maken. Toen hij met z'n ontwerpen aankwam sprak nr.2 ze als basis wel aan. En daar kon dan die ronde erker van nr.1 bij, en de positionering van de trap met dakkapel en de keuken van 3, want dat vonden ze ook supervondsten. Waarop architect ze geschokt aankeek want dát was niet de bedoeling! Ze konden kiezen uit Zijn Ontwerp 1 of 2 of 3 en daar werd NIET mee gerommeld en gemixt! Dat was uit ontwerpers-creativisten-kunstenaarsoogpunt echt onmogelijk! Enfin, ze hebben ook het verlies geslikt en de ontwerpkosten betaald en hebben via-via een minder str...eigenwijs iemand gevonden om te helpen een goed huis te ontwerpen.
Muizemeis, weet jij een goed tuinontwerpprogramma, dan ga ik toch maar eens zelf klooien eerst.

angel3

angel3

26-03-2011 om 13:14

Waarom niet gewoon hovenier?

Wij hebben tekeningen en beplantingsadvies laten maken door 3 hoveniers. combi goed gevoel, leuk ontwerp, goede prijs won. Die offertes en schetsen zijn gratis. Ik zie toegevoegde waarde tuinarchtect niet tenzij je misschien 2 hectare tuin hebt. ?

verhuizertje

verhuizertje

26-03-2011 om 17:25

Angel3

Het bedrijf dat wij hebben gevraagd heet 'Erkend hoveniersbedrijf Pietje Puck tuinen'. Dat is dan toch een hovenier denk ik?
Ik heb nu op verschillende sites gekeken van bedrijven hier in de buurt en ook gebeld, maar ze zeggen allemaal dat het ontwerp ook al geld kost, en om een offerte te kunnen maken moet er natuurlijk een ontwerp zijn. Ik vind dat ook niet zo gek want ze steken daar werk in, en het is ook niet de bedoeling dat de klant zegt nou bedankt, en vervolgens hun ontwerp door een ander laat uitvoeren. Ons probleem is dat we iemand zoeken die én creatief is én ook wil inschikken om ruimte voor onze ideeën te maken. Zoals muizemeis al zei schijnt dat niet mee te vallen. Mag ik vragen hoe jullie die 3 hoveniers hebben uitgezocht en waar zitten ze? Misschien kunnen wij daar wat mee!

Mathilde

Mathilde

26-03-2011 om 18:08

Vrijblijvend gesprek?

Kun je misschien twee hoveniers uitnodigen voor een vrijblijvend gesprek? Dan kun je precies aangeven wat je wel en niet wilt en meteen ervaren of ze kunnen luisteren. Een tuinarchitect kan hele goede redenen hebben om een suggestie voor een verandering in het ontwerp helemaal niks te vinden vanuit professioneel oogpunt, maar dat moet hij dan wel goed kunnen uitleggen en naar compromissen zoeken. En niet de klant het gevoel geven dat'ie zeurt.

Trix

Trix

26-03-2011 om 19:59

Vorig jaar

Twee jaar geleden hebben wij onze tuin laten doen. Er moest heel wat gebeuren, veel struiken/bomen weg, veel grondwerk en grote terrassen aanleggen. Ik heb 2 hoveniers gevraagd een plan te maken en aan de hand daarvan 1 gekozen.
Wij hebben degene gekozen, die met het origineelste idee qua bestrating kwam, die meedacht en gelijk alles in 1 keer kon aanleggen. Bij de ander kon niet alles achter elkaar gedaan worden ivm bezettingsproblemen wegens de zomervakantie en planttijd van de haag.
Ik heb die 2 hoveniers gebeld, die ik hier vaker in de buurt aan het werk zag, wiens ontwerpen me aanspraken en uit de omgeving kwamen. Ik 'gebruik' altijd het liefst lokale bedrijven. Goed voor de werkgelegenheid.
Uiteindelijk zijn ze bijna een maand bezig geweest, maar het is dan ook prachtig geworden. Het kost een paar centen, maar dan heb je wel wat...

+ Brunette +

+ Brunette +

27-03-2011 om 01:19

Second opinion

Misschien kun je een (gratis) gesprek hebben over wat je van het tuinbedrijf verwacht. Met dit bedrijf klikt het niet, dat is duidelijk, ze willen je dingen opdringen. Mijn ouders hebben een huis laten bouwen door een architect die zijn mening opdrong en dat huis is een bron van ergernissen geworden. Bel een ander bedrijf en kijk hoe ze reageren dat je niet tevreden bent met de houding van tuinbedrijf X.

verhuizertje

verhuizertje

27-03-2011 om 09:48

Vrijblijvend

Ja, zo’n gratis vrijblijvend gesprek lukt wel. Dat hebben we gehad. Dan vertel je wat je zo ongeveer wel wilt en niet wilt, en zij zeggen dan dat dat helemaal goed gaat komen, aardige jongens ook, lijkt helemaal te klikken, wij denken met u mee enzo. Vervolgens gaan ze meten en een ontwerp maken, en dat is niet meer gratis. Dus hoe Angel en Trix het voor elkaar krijgen om meerdere hoveniers een gratis plan te laten maken snap ik niet, dat gaat hier gewoon niet lukken. Plan maken=werk=betalen.
Wij hebben hetzelfde gevoel als de ouders van Brunette, en ik wil daar niét in mee. Het moet goed voelen en niet een prachtig ontwerp zijn wat niet eigen voelt voor ons, dan maar wat minder stylish verantwoord.
Dat is nu onze spagaat, we kunnen een ander bedrijf in de arm nemen, maar hoe groot is de kans dat het weer net zo gaat? Mooi praten kunnen ze allemaal. Dan blijf je betalen en je komt nog nergens.

Trix

Trix

27-03-2011 om 11:44

Soort tuin?

Heb je dan een hele lastige tuin waar allerlei lastige oplossingen voor bedacht moeten worden? Wij hadden zelf ongeveer in ons hoofd
waar we de terrassen wilden hebben en hebben aangegeven welke bestrating onze voorkeur had en daar zijn ze mee aan de slag gegaan. Misschien ligt het ook aan de regio waar je woont, dat er hier meer hoveniers zijn en dus meer concurrentie?
Bovendien begint nu de toptijd voor hoveniers, ze hebben het megadruk in de lente. 't Is tenslotte nu het plantseizoen. Ooit wel eens gehoord van een gouden offerte? Dat doen bedrijven soms, dan hebben ze het eigenlijk te druk, worden gevraagd een offerte uit te brengen en vragen dan een behoorlijk hoger verdrag dan normaal. Krijgen ze de job niet, jammer maar ze hebben toch genoeg te doen. Krijgen ze de job wel, kassa!

Verhuizertje

Ik maak meestal een grof ontwerp met de hand, en daar richt ik de tuin mee in. Maar het is ook mijn achtergrond dus dat is geen probleem. Ik tekende op het werk meestal met autocad, of coreldraw, beiden meer tekenprogramma's dan ontwerp programma's.
Ik heb wel even gegoogled en vond dit voor je, de reacties zijn positief en het is gratis.
Groetjes Muizemeis
http://www.itips.nl/index.php/software/901-the-virtual-garden-gratis-software-voor-een-tuinontwerp

verhuizertje

verhuizertje

27-03-2011 om 22:20

Ha fijn

dank voor de link muizemeis, ik ga morgen aan de slag.
Trix, of het een moeilijke tuin is weet ik niet, maar we hebben wel wat eisen. Zo willen we schaduw op het terras maar niet het vrije uitzicht kwijt, gewoon een boom plaatsen is het daarom niet. En er zit een hoogteverschil in maar een 'stap' maken kan weer niet omdat er motorfietsen door de tuin moeten van het hoge naar het lagere gedeelte. We willen terras, gras, border(s), misschien een vijver, en hoe plaatsen we dat zodat het praktisch is en er nog een beetje leuk uitziet. Jullie hadden geen echt ontwerp nodig begrijp ik, als je zelf al wist waar alles moest komen.

angel3

angel3

28-03-2011 om 09:40

Echt raar hoor

wij hebben 3 hoveniers gebeld, laten komen op een avond, alles doorgesproken. 3 ontwerpen gekregen en er 1 van gekozen en even goede vrienden.
Ik vind het belachelijk als je moet betalen hoor.
In mijn werk moeten we ook offertes maken en dat kost ook veel tijd en werk en als je de deal verliest is het pech gehad.

Ik weet niet waar je woont maar bij ons waren het gewoon lokale kleine hoveniers en ik weet echt niet beter....
En het is ook 'courtesy' of hoe noem je dat? dat je niet het ontwerp van de een voorlegt aan de ander. Dat is niet netjes en zo doe je dat niet. Maarru voor een keuken offerte en ontwerp hoef je ook niet te betalen en voor een interieur voorstelletje ook niet. Dus ik snap er niks van.....

angel3

angel3

28-03-2011 om 10:01

Aanvulling

In het gesprek hadden wij het volgende aangegeven:
tuin op noorden dus rekening houden met terrassen locatie en beplanting soorten
onderhouds vriendelijk
er moet een trampo in
we hebben kinderen

Daar kregen we 3 heel verschillende ontwerpen op en nog erger, ook 3 zeer uiteenlopende prijzen (zat wel meer dan 1000 euro verschil in)

Trix

Trix

28-03-2011 om 13:44

Onze tuin

Wij wisten idd wat we ongeveer wilden, maar hadden bv geen idee hoe we het terras moesten aanpakken. Er moest nl een heel groot deel gedaan worden en we wilden niet dat het 1 grote tegelvlakte zou worden. Hiervoor was input zeer gewenst. Ook hebben zij de beplanting gedaan.
Net als Angel verbaas ik me over het moeten betalen voor het maken van een plan. Zo ben je al veel geld kwijt voordat er maar 1 schop de grond in is gegaan.

Hier ook vrijblijvende offertes van 3 bedrijven

gekregen!
Een hele grote hier uit de buurt (was ook de duurste) en 2 die we ook aanbevolen kregen. Wij hadden wel zelf een globaal ontwerp gemaakt - wat gaande het proces overigens behoorlijk is aangepast.
We gaven aan zelf de bomen/struiken te willen kopen (scheelt ook weer).

Ken je overigens werkspot.nl? Hebben we ook al paar keer prima vaklui vandaan gehaald. Gebruikers geven referenties, en je kunt je eigen klus er op zetten en daar kunnen de vaklui dan op bieden. Jij kunt dan zelf kijken wie de beste referenties heeft, misschie is dat een idee?

Succes!
Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.